استاد حوزه و دانشگاه:

جانبازی نصیب هر کسی نمی‌شود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که جانبازان برای مطامع دنیایی از سلامت جسم خود نگذشتند، گفت: جانبازی و ایثارگری نصیب هرکسی نمی‌شود به تعبیر شهید سلیمانی تا کسی شهید نباشد، شهید نمی‌شود در خصوص جانبازی هم همین است.

​​​​حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غفاری فر ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: گاهی طعنه و کنایه‌هایی به جانبازان وارد می‌شود که شما جانباز شدید و دیگران به مسئولیت رسیدند و این کار شما بیهوده بود است، درحالی‌که این حرف از اساس اشتباه است؛ زیرا بسیاری از مسئولین که اکنون در رأس مدیریت قرار دارند خودشان از جانبازان و ایثارگران دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هستند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: جانبازی و ایثارگری نصیب هرکسی نمی‌شود به تعبیر شهید سلیمانی تا کسی شهید نباشد شهید نمی‌شود در خصوص جانبازی هم همین است و این یک حقیقت است، بسیاری از رزمندگان از جبهه خاطراتی دارند با این مضمون که بسیاری از افراد به جبهه رفتند و واقعاً هم به جبهه‌رفته بودند؛ اما به علت ذره‌ای گرایش به دنیا از جانبازی و شهادت دور ماندند البته این به این منظور نیست که همه افرادی که بعد جنگ تحمیلی نه جانباز شدند نه شهید، لیاقت نداشتند، بلکه برخی‌ها ماندند تا رسالت شهدا را تبیین کنند.

وی تصریح کرد: جانبازی و ایثارگری لیاقت می‌خواهد در قرآن وقتی مسئله جانبازی و ایثارگری در راه اسلام بیان می‌شود  آیه ۹ سوره الحشر درمورد انصار می‌فرماید «وَیُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ... ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻥ را ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﻰﺩﻫﻨﺪ،ﮔﺮﭼﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻧﻴﺎﺯ ﺷﺪﻳﺪﻱ داشتند ﺑﻪ ﻣﺎﻝ ﻭ ﻣﺘاعی که به آنان می دهند.. »

کارشناس مسائل دینی بیان داشت: در اینجا قرآن صریحاً اعلام می‌کند اساساً ایثارگری در جایی معنا دارد که خودت نیز به آن کالای ایثار شدت نیاز دارد از جمله جان، مال و سلامتی، وقتی مهاجرین از مکه آمدند در مقابل آن‌ها انصار اموال خودشان را به آنها دادند و از بابت دادن اموال چشمداشتی از مهاجران نداشتند درحالی‌که خودشان به آن متاعی که هدیه داده بودند نیاز داشتند درحالی‌که در مقابل آن‌ها بسیاری از مهاجرین خیانت کردند؛ اما انصار از این گذشت و انفاق خود پشیمان نشدند؛ زیرا آن‌ها برای اشخاص نبود که ازخودگذشتگی کرده بودند؛ بلکه خدا، دین خدا و پیامبر کار را کرده بودند.

غفاری فر تأکید کرد: هیچ جانبازی برای فلان شخص و فلان افراد جانباز نشده؛ بلکه برای‌خدا رفت و برای دفاع از حیثیت دین اسلام و حیثیت ملی به جبهه رفت درست است انسان‌ها نیز در سایه این حیثیت دینی و ملی از نعمت امنیت برخوردار شدند؛ اما آنچه که آن شخص را وادار کرد جانش را خرج کند و ایران تبدیل به ده‌ها کشور متلاشی منطقه تبدیل نشود مسئله خدایی و والا بود.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هیچ جانبازی برای منافع مالی و شخصی به مجاهدت نپرداخته است؛ بلکه نص صریح قرآن از آن شخصی که جانباز و ایثارگر است ایثارگری او برای‌خدا است و چشمداشتی ندارد قرآن در آیه ۹۲ سوره آل‌عمران می‌فرماید «لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ... 
ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖِ ﻧﻴﻜﻲ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ نمی‌رسید ﺗﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ.»

وی اضافه کرد: در بحث جانبازی و ایثار معامله باخدا مطرح است و بارها خود جانبازان مخصوصاً جانبازانی که بیشترین آسیب را دیده‌اند ازجمله قطع نخاعی‌ها و جانبازان بالای ۶۰ و ۷۰ درصد اعلام می‌کنند که برای‌خدا رفته‌اند و توهم برخی از این مدعیان را ندارند که خودشان عرضه رفتن به جبهه را ندارند و شجاعت این رزمندگان را زیر سؤال می‌برند.

وی گفت: جانبازان بارها گفته‌اند که ما از کسی طلب نداریم و برای‌خدا و دین رفتیم مقام معظم رهبری نیز فرمودند که شهید یک‌بار شهید می‌شود؛ اما جانباز چند بار شهید می‌شوند و اطرافیان آن‌ها هر روز سختی می‌کشند.

 غفاری فر بیان داشت: خداوند بسیاری از جانبازان را انتخاب کرد تا حجتی برای ما باشند ازجمله اینها مقام معظم رهبری هستند که بیش از ۴۰ سال است که باوجود جانبازی اداره کشور را برعهده دارند هر جانباز را که می‌شناسیم درعین‌حال که سختی می‌کشند و خانواده آن‌ها نیز سختی می‌کشند شاکر هستند؛ زیرا باخدا معامله کردند به حضرت ابوالفضل (ع) جانباز عاشورا و امیرالمؤمنین علی (ع) بزرگ‌ترین جانباز تاریخ اسلام تأسی کردند،  جانبازان در دنیا محترم‌اند و در آخرت شفاعت کنند و مأجور هستند و ما از این‌ها انتظار شفاعت داریم.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/47602
اخبار مرتبط

نظرات شما