در ایام محرم و صفر؛

میزبان خوبی برای زائران خارجی باشیم

این روزها شهر مقدس قم شاهد خیل عظیم زائران و عزاداران خارجی سیدالشهدا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  با آغاز ماه محرم و صفر و شروع عزاداری سیدالشهدا و با نزدیک‌شدن به ایام اربعین حسینی شاهد حضور زائران و مسافران زیادی از شهرها و کشورهای مختلف در شهر مقدس قم هستیم.

زائران زیادی از کشورهای پاکستان، هندوستان، افغانستان‌، آذربایجان و... به‌منظور زیارت حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و حرم مطهر حضرت امام رضا علیه‌السلام وارد کشور و قم می‌شوند و بعد از زیارت فرزندان موسی بن جعفر در ایران راهی کشور عراق و سوریه می‌شود تا خود را به خیل عظیم زائران اربعین برسانند.

در این ایام  زائران ممکن است برای چند روزی مهمان شهر مقدس قم باشند، بعضاً خودروهای پاکستان و هندوستان نیز وارد شهر می‌شوند که باتوجه‌به سمت راست بودن فرمان این خودروها در رانندگی دچار سختی شوند.

همواره مهمان‌نوازی غیرقابل‌وصف مردم عراق در ایام اربعین یکی از خاطرات بسیار شیرین زائران ایرانی در این سفر معنوی است، حالا که خداوند توفیقی داده که مردم ایران مخصوصاً مردم قم برای مدتی میزبان زائران اربعین از کشورهای مختلف باشند چه نیکوست که ما نیز میزبان خوبی برای این زائران باشیم. 

پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند: شما هرگز نمی‌توانید همه مردم را از اموال خود بهره‌مند سازید؛ پس با آنان با گشاده‌رویی و خوش‌رویی تمام برخورد کنید.

ممکن است در ظاهر تفاوت‌های فرهنگی زبانی و پوششی با زائران کشورهایی مانند پاکستان و هندوستان داشته باشیم که این مسئله اصل موضوع یعنی عشق و ارادت ما به‌عنوان یک شیعه به سیدالشهدا را تغییر نمی‌دهد این زائران با سختی بسیار در کشورهای خود برای برگزاری مراسم سیدالشهدا مواجه هستند و از طرفی با سختی بسیار زیاد این راه پرفرازونشیب را طی می‌کنند تا به زیارت مشرف شوند.

به‌اندازه یک لبخند و برخورد خوب و به‌اندازه یک خوش آمد گویی در برخورد با این زائران در سطح شهر می‌تواند دل آنها را به‌عنوان شیعیانی که در سختی و مشقت هستند شاد کند.

شلوغی‌های این روزهای اطراف حرم مطهر حضرت معصومه  سلام‌الله‌علیها و ترافیک‌های احتمالی که ممکن است به وجود بیاید را با صبوری پشت سر بگذاریم اگر کاروان و یا زائرانی دیدیم که قرار است از عرض خیابان عبور کنند با مهربانی و صبوری اجازه عبور به آنها دهیم مطمئناً این چند روز خواهد گذشت و تنها آنچه خواهد ماند خاطره خوبی است که آنها از این سفر به ایران و شهر قم داشتند و از طرفی این خوش‌اخلاقی و رفتار خوب با زائران اهل‌بیت علیهم‌السلام در کارنامه اعمال ما ثبت و ضبط خواهد شد.

 حسین بن ثُوَیْر نقل شده که امام صادق (ع) فرمودند: «یا حسین! انَّه مَنْ خَرَجَ مِن مَنزِله یرید زیارۀ قبر الحسین (ع) إِنْ کانَ مَاشِیاً کتِبَتْ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِی عَنْهُ سَیئَةٌ وَ إِنْ کانَ رَاکباً کتِبَتْ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ حُطَّ بِهَا عَنْهُ سَیئَةٌ حَتَّی إِذَا صَارَ فِی الْحَیرِ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُفْلِحِینَ الْمُنْجِحِینَ حَتَّی إِذَا قَضَی مَنَاسِکهُ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِین...» ای حسین! به درستی که هر کسی از خانه اش به قصد زیارت قبر حسین بن علی خارج شود، اگر پیاده باشد، با هر قدمی، حسنه ای برایش نوشته شده و گناهی از او پاک می شود و اگر سواره باشد، با هر قدمی، حسنه ای برایش نوشته شده و به واسطه آن گام، گناهی از او کنار گذاشته می شود تا به درب حائر حسینی برسد که در این صورت خداوند نام او را از جمله رستگاران و نجات یافتگان ثبت می کند و زمانی که آداب زیارت و اعمالش را به پایان برساند، خداوند نام او را در زمره برند.

چگونه می‌توان با زائری که این‌چنین در کلام اهل بیت دارای ارج و قرب است با مهربانی و خشوع برخورد نکرد، سبقت در خدمت به زائران مصداق آیه شریفه «فستقبوا الخیرات» است و خدمت به زائران امام حسین(ع) مایه سرافرازی و عزت است.

مبادا به هر علتی در این ایام با زائران خارجی به علت تفاوت‌های ظاهری و فرهنگی ترش‌رویی شود.

امام على علیه‌السلام  فرمود پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله همیشه می‌فرمود: خداوند کسى را که با برادران خود ترش‌رویی کند  دشمن می‌دارد.

مرضیه مهدیلو

انتهای خبر /۱۷۰


http://qomefarda.ir/49797
اخبار مرتبط

نظرات شما