مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر قم در گفتگو با قم فردا:

50 درصد شهر قم به شبکه فاضلاب متصل نخواهد شد/ عدم خرید انشعاب فاضلاب باعث قطع آب می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر قم گفت: در بیش از 50 درصد شهر قم شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجراشده است و سیاست استان این است در 50 درصد باقی‌مانده شبکه فاضلاب ایجاد نشود.

علی جان صادق پور در گفتگو با خبرنگارقم فردا، اظهار داشت: در بیش از 50 درصد شهر قم شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا شده است به اندازه همین جمعیت هم تصفیه خانه وجود دارد یکی از تصفیه خانه ها مستهلک بوده که قرار است به صورت کامل راه اندازی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر قم گفت: در منطقه پردیسان به صورت کامل شبکه فاضلاب اجرا شده است، عمده فاضلاب اجرا شده در منطقه 2 و3و 6 شهرداری است که بخشی هم در منطقه شهرک قدس، سالاریه و زنبیل آباد اجرا شده در 50 درصد شهر هم شبکه فاضلاب اجرا نشده است.

صادق پور در پاسخ به این سؤال که چرا 50 درصد شهر قم شبکه فاضلاب اجرانشده است و چه زمانی قرار است این 50 درصد نیز به شبکه جمع آوری فاضلاب متصل شوند گفت: در این 50 درصد مطالعه ای نشده است و بر اساس مصوبات شورای حفاظت استان سمت شرق رودخانه قمرود نباید شبکه فاضلاب نصب شود علت آن هم برای جلوگیری نشست زمین و کاهش سطح آب های زیرزمینی بود که نباید شبکه فاضلاب اجرا شود.


35 درصد شهر قم به شبکه فاضلاب متصل است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر قم تصریح کرد: فعلاً سیاست استان قم این است که در مناطق باقی‌مانده شبکه فاضلاب اجرا نشود دو سال قبل قرار شد شهرداری مطالعه ای انجام دهد و نتیجه مطالعات را اعلام کند که آیا شبکه فاضلاب در این مناطق اجرا شود یا اجرا نشود که هنوز نتیجه ای از این مطالعه به ما اعلام نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در مواقع ضروری در مکان هایی به صورت منطقه ای که امکان خط انتقال داشته باشیم و مشکلات حاد باشد با تصویب در یک کمیسیون خاص متشکل از شرکت آب و فاضلاب، استانداری، فرمانداری، آب منطقه ای، شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی می توان در آن محل ها نیز شبکه فاضلاب اجرا کرد.

صادق پور در پاسخ به این سؤال که در آن 50 درصدی که شبکه فاضلاب اجرا شده است چند درصد به شبکه فاضلاب متصل هستند گفت: 35 درصد از این 50 درصد به شبکه فاضلاب متصل شدند مابقی هم در حال اتصال هستند در برخی از مناطق مردم از اتصال به شبکه فاضلاب استقبال نمی کنند که در این خصوص توصیه هایی به مردم می شود تا به شبکه فاضلاب متصل شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر قم در پاسخ به این سؤال که شبکه فاضلاب عمدتاً در مناطق محروم اجرا شده است و بسیاری از مردم توان اتصال به این شبکه را ندارند اما هر ماه مبلغ خاصی به عنوان حق استفاده از فاضلاب روی قبوض آب این شهروندان اضافه می شود در حالی که مردم از این شبکه استفاده نمی کنند در این شرایط اقتصادی بهتر نیست این مبلغ دریافت نشود بیان داشت: طبق قانون در هرجایی که شبکه فاضلاب اجرا شود و افرادی که انشعاب آب دارند باید انشعاب فاضلاب نیز تهیه کنند و بابت این انشعاب نیز باید حق انشعاب پرداخت کنند ما  برای  کمک به مردم این حق انشعاب را تقسیم کردیم که باید مردم این حق انشعاب را پرداخت کنند.

وی تأکید کرد: روی قبوض آب یک آب بها وجود دارد که به مقدار 70 درصد از آن آب بها نیز هزینه شبکه فاضلاب دریافت می شود مردم محله هایی که شبکه فاضلاب در آنجا اجرا شده باید به شبکه متصل شوند زیرا میلیاردها تومان دولت و کمک مردمی هزینه شده تا این شبکه اجرا شود.

مردم آب کمتر مصرف کنند هزینه فاضلاب کاهش می‌یابد

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به محرومیت مردم این مناطق برای تغییر شبکه خانگی از چاه به شبکه فاضلاب ملاحظاتی برای افرادی که متصل به شبکه نیستند امکان ندارد صورت گیرد و این هزینه فاضلاب کمتر دریافت شود؟ گفت: اگر مردم آب کمتر مصرف کنند هزینه فاضلاب کمتر روی قبض آب محاسبه می شود اگر یک خانواده در ماه 15 هزار لیتر آب که الگوی مصرف است  آب مصرف کند هزینه آب روی قبض این خانواده فقط8 هزار تومان است که با هزینه فاضلاب و دیگر تبصره ها 15 هزار تومان می شود بنابراین این عدد زیادی نیست و در مقایسه با اقتصاد خانوار این مبلغ ناچیز است.

وی تصریح کرد: خانوار در محله هایی که شبکه فاضلاب اجرا شده چه به شبکه فاضلاب متصل باشد چه متصل نباشند بر اساس میزان مصرف آب هزینه فاضلاب روی قبض محاسبه می شود حق آبونمان را باید پرداخت کنند اگر شخصی ابونمان را پرداخت نکند و حق انشعاب خریداری نکنند طبق قانون باید آب منزل قطع شود.


انتهای پیام/170
http://qomefarda.ir/10383
اخبار مرتبط

نظرات شما