قم آماده میزبانی از شهیدی دیگر از تبار امام حسین(ع)؛

بازگشت پیکر اولین شهید روحانی مدافع حرم بعد از ۶ سال گمنامی

همزمان با آغاز ماه محرم خبر تفحص و شناسایی پیکر اولین شهید روحان مدافع حرم به خانواده این شهید اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،حجت الاسلام محمد مهدی مالامیری نخستین شهید روحانی مدافع حرم اهل بیت(ع) است، وی در شامگاه دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴،مصادف با اول ماه رجب میلاد امام محمدباقر (ع) همراه با دیگر مجاهدان تیپ فاطمیون با شعار(کلنا عباسک یا زینب) در منطقه بصری الحریر استان درعای سوریه به شهادت رسید و پیکرش در سوریه جا ماند. از این شهید دو فرزند دختر به نام های هدی و بشری به یادگار مانده است.

پیکر پاک و مطهر این روحانی مجاهد و مدافع حرم،بعد از ۶سال  وارد میهن عزیز کشورمان می شود و روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ به شهر مقدس قم منتقل و در آغوش خانواده قرار خواهد گرفت.

شهید حجت الاسلام محمدمهدی مالامیری مسلط به زبان عربی و انگلیسی بود و پایان‌نامه ارشد خود را به زبان عربی نوشت. زمان دفاع از پایان‌نامه دکترایش بود که به سوریه رفت. سال‌های آخر به شهرهای مرزی کشور که داعش نیرو جذب می‌کند می‌رفت تا تیر دشمنان به سنگ بخورد. حتی به درخواست اهل تسنن که می‌گفتند جوانان ما را از افکار انحرافی داعش نجات دهید به سیستان و بلوچستان، خاش، ایران شهر، کرمانشاه، تالش و آستارا می‌رفت و آنجا به تبلیغ می‌پرداخت.

او علت رفتنش را به مادر ولایت‌مدارش این‌گونه گفته بود:" نمی‌توانم در کنار همسر و فرزندانم باشم در حالی که در مقابل چشم کودکان سوریه و عراق، والدینشان سربریده می‌شوند؛ آموخته‌های من از اسلام و تحصیل دروس حوزوی چنین اجازه‌ای به من نمی‌دهد."

مادر شهید مالامیری بیان می کند: با توجه به اینکه پدر محمدمهدی در زمان 8 سال دفاع مقدس سابقه حضور در جبهه‌ها را داشت و چون خانواده ما با فرهنگ جهاد و شهادت آشنا بود، محمدمهدی علاقه شدیدی به دفاع از اسلام داشت؛ به‌طوری که در 18 سالگی برای ورود به سپاه قدس یا حزب‌الله لبنان بسیار تلاش کرد اما موفق نشد. تا اینکه در سال  93 سپاه قدس از حوزه‌های علیمه خواست تا طلبه‌های عالم، شجاع و علاقه‌مند به جهاد و شهادت را برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در سوریه معرفی کند. از این رو، استادان حوزه از طلبه‌ها ‌خواستند علاقه‌مندان به این موضوع درباره فرهنگ جهاد و شهادت تحقیقاتی ارایه دهند. به گفته دیگران، شهید محمدمهدی نسبت به سایر افراد تحقیقات گسترده و تأثیرگذارتری را ارایه داد. بنابراین، او از بین طلبه‌ها انتخاب شد.
مادر شهید ادامه میدهد: محمدمهدی در 19 اسفند 93 به سوریه اعزام شد و شب 31 فروردین برابر با شب اول ماه رجب 94 در منطقه «بصرالحریر» در درعا سوریه به فیض شهادت نایل می‌شود. در تاریخ آمده که پیامبر(ص) در بصرالحریر به وسیله راهب مسیحی شناخته می‌شوند. همچنین اسرای کربلا را نیز از این منطقه عبور داده‌اند. دقیقاً نقطه‌ای که شهید به شهادت رسیده همانجایی است که اسرای کربلا را از آنجا عبور داده بودند.

او تحت تربیت پدر و مادری دلسوز و متدین بود؛ پدر و مادر او هر دو اهل استان مازندران که پدرش اهل کجور و مادرش از سلسله‌ی جلیله‌ی سادات خاندان حسینی شهرستان آمل می‌باشد. پس از گذراندن دوره‌های ابتدایی و راهنمایی با رتبه‌های عالی، در ابتدای نوجوانی در مدرسه علمیه فاطمی دروس حوزوی خود را شروع کرد.

 سخت‌کوشی و تهذیب باعث شد بعد از سپری نمودن مقامات و سطح عالی حوزه در هشت سال به‌عنوان طلبه‌ای ممتاز در محضر حضرات آیات عابدی، آملی لاریجانی، شب‌زنده‌دار، مدرسی یزدی، سیفی مازندرانی و... بهره کافی ببرد تا جایی که قبل از سی‌سالگی در حوزه‌های علمیه کاشان، جامعه المصطفی العالمیه (ص) و موسسه حضرت جوادالائمه (ع) به تدریس دروس سطح (رجال، درایه، رسائل، حلقات و کفایه) بپردازد.

 وی هرچند بخش قابل‌توجهی از زندگی خویش را صرف مطالعه و غور در مباحث علمی اختصاص داده بود، اما فعالیت‌های تبلیغی را تا هنگام شهادت به‌عنوان تکلیف و وظیفه شرعی بی‌هیچ بهانه و توجیهی انجام داد.

 از ویژگی‌های بارز شهید خوش‌رویی و آراستگی ظاهری و پرداختن به ورزش بود و همین امر در تواضع و اخلاص، ایشان را محبوب دل جوانان می‌کرد. پرهیز از ریا، شاخصه دیگر ایشان بود؛ چنانچه بعد از شهادت نیز خانواده و نزدیکان وی از برخی مدارج و مراتب علمی ایشان بی‌اطلاع بودند.

ارادت خاص نسبت به مولا علی بن موسی‌الرضا (ع)، تداوم ارتباط با قرآن و اقامه نماز صبح در مسجد، زیارت هفتگی جمکران و زمزمه همیشگی دعای عهد، روح بی‌کرانه‌اش را زلال‌تر می‌کرد. در یک کلام، زندگی شهید طبق سفارش مقام معظم رهبری، آمیخته‌ای از تحصیل، تهذیب و ورزش بود.


انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/28058
اخبار مرتبط

نظرات شما