طرح «پیش سرد» لاشه گوشت در قم اجرایی شد

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: طرح «پیش سرد» لاشه گوشت دام سبک با هدف جلوگیری از انتقال بیماری‌های دامی به انسان در این استان اجرایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،مهدی رفیعی محمدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در این طرح پس از ذبح گوشت در کشتارگاه،‌ گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتی‌گراد در کشتارگاه نگهداری می‌شود و روز بعد لاشه‌های گوشت به بازار عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح باعث کاهش PH گوشت در لاشه دام سبک به ۶.۲ و در لاشه دام سنگین به ۵.۸ می‌شود و در نتیجه از سرایت بیماری‌ها و عوامل خطرساز برای بهداشت انسان از جمله بیماری تب خونریزی دهنده جلوگیری می‌کند.

رفیعی با بیان این‌که کاهش PH گوشت باعث افزایش کیفیت و ماندگاری گوشت می‌شود، خاطرنشان کرد: لازمه اجرای طرح پیش سرد نیازمند ایجاد سردخانه با ظرفیت مناسب در کشتارگاه‌هاست.

وی با اشاره به این‌که آموزش‌ها و اطلاعات کافی و لازم به کشتارگاه‌ها و قصابان ارائه شده است، بیان کرد: طرح پیش سرد لاشه و آلایش‌های دام سنگین در خردادماه سال ۹۶ اجرایی شد.

کشتارگاه‌های قم ظرفیت پیش سرد حدود سه هزار و ۵۰۰ لاشه دام سبک و ۱۵۰ لاشه دام سنگین را دارد؛ درحالی‌که مصرف قم نصف این ظرفیت است.

در حال حاضر ۲ کشتارگاه دام جاهد واقع در کیلومتر هشت محور قم- جعفریه و کشتارگاه دام پرتو واقع در کیلومتر ۱۳ محور قم- جعفریه در استان قم فعال است.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/31532
اخبار مرتبط

نظرات شما