همایش کتاب سال حکومت اسلامی با پیام آیت الله جنتی در قم

سومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حکومت اسلامی صبح امروز در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد. 

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی به این همایش به ترسیم راه سعادت دنیا و آخرت در نظام دینی اشاره کرد و افزود: اسلام به عنوان جامع‌ترین شریعت آسمانی، عدالت، امنیت، استقلال و آبادانی را به عنوان اهداف میانی و تربیت انسان کامل و خلیفه الله را به عنوان اهداف اصلی حکومت اسلامی درنظر گرفته است.

آیت الله احمد جنتی با بیان اینکه اکنون حکومتی بر مبنای دین در جامعه ایران محقق شده است، حراست و پایداری از این مهم را وظیفه شرعی همه به خصوص نخبگان دانست.

وی تبیین و ترویج اصول، مبانی و پایه‌های نظریه مردم سالاری دینی، تحقیق و پژوهش نیاز‌های روز جامعه، طراحی نظام مطلوب مبنی برآموزه‌های دینی همانند عدالت، سبک زندگی اسلامی و استقلال با بهره گیری از ظرفیت‌های قانون اساسی و جهاد تبیین را وظیفه همه پژوهشگران در حوزه حکومت اسلامی برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی هم به عنوان نائب رئیس اول و رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در پیامی  به این همایش با بیان اینکه در گام دوم انقلاب باید تحول به معنای دقیق کلمه را در همه فرآیندها و نظامات کشور پیگیری و محقق کرد، تحقق عدالت اجتماعی، تحول در نظام حکمرانی، تمرکززدایی و توانمندسازی کشور، مسئله محوری و اولویت‌بندی مسائل، مبارزه بافساد و اشرافی گری و تحقق دولت جهادی را شش اولویت دولت مردمی برای تحقق تحول در گام دوم انقلاب اسلامی برشمرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  در همایش کتاب سال حکومت اسلامی با اشاره به روابط و وظایف متقابل حوزویان و حکومت اسلامی گفت: در کلام معصومین (علیهم السلام) برای فقها، وظیفه سنگین و مسئولیت بزرگی مشخص شده است چراکه وظیفه پاسداری، صیانت و نگهداری از دین بر عهده عالمان دین است.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با بیان اینکه یکی از وظایف عالمان دین ایجاد زمینه برای حاکمیت دین خدا است افزود: امروز شاهد به ثمر رسیدن همه تلاش های انبیاء و اولیاء الهی هستیم و امروز حکومت نیازمند حراست است .

وی با اشاره به ویژگی های فقه حکومتی گفت: در فقه حکومتی، استنباط و تبیین احکام فقهی، اجتماع محور است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نظارت شورای نگهبان در قوانین مجلس افزود: وظیفه نظام سازی بر عهده شورای نگهبان نیست و این خلاء وجود داردکه ضروری است دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری و اعضای خبرگان رهبری به صحنه بیایند و این خلاء را پر کنند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری تاکید کرد: اگر ما تنها به پژوهش ها بپردازیم اما در کتابخانه بایگانی شود و کسی سراغ این پژوهش ها نرود، کار به سرانجام نمی رسد از این رو باید پژوهشگران و محققان و اعضای خبرگان رهبری وارد این عرصه شوند تا آثار علماء کاربردی شود.

آیت الله سید احمد علم الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری هم با اشاره به مباحث مطرح شده در زمینه فقه حکومتی در کتب فقهی گفت: نظریه نفی حکومت اسلامی در زمان غیبت امام معصوم (علیه السلام) جامعیت اسلام را زیر سوال می برد چرا که  مسئله دفاع از کیان دین وحل مشکلات مردم در امت به موضوع فقه حکومتی مرتبط است.

دبیر علمی سومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی هم با بیان اینکه فراخوان این همایش در سه محور اندیشه سیاسی اسلامی، فقه حکومتی و حقوق عمومی اعلام شد گفت: ۶۸ پایان نامه، ۱۹۸ مقاله و ۲۸۵ کتاب به این همایش ارسال شده است که امروز از صاحبان ۱۱ اثر تقدیر شد. 

حجت الاسلام امین رضا عابدی نژاد افزود: از ۱۳ اثر نمایندگان مجلس خبرگان رهبری مرتبط با موضوع حکومت اسلامی نیز در این همایش قدردانی شد. 


انتهای پیام/


منبع:صدا و سیما
http://qomefarda.ir/32149
اخبار مرتبط

نظرات شما