۷۸ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال قم واکسن کرونا دریافت کرده‌اند

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت: ۷۷.۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال این استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که نسبت به میانگین کشوری که ۹۱.۸ درصد است، فاصله قابل توجهی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،محمد نیک‌پور  با بیان این‌که بیماری‌ کرونا از طریق واکسن قابل کنترل است، افزود: میزان ایمنی که واکسن کرونا ایجاد می‌کند، به‌طور متوسط حدود ۶ ماه است.

وی اضافه کرد: بر همین اساس به افرادی که در گروه‌های پرخطر هستند از جمله سالمندان، زنانی که قصد بارداری دارند، افرادی که نقص ایمنی دارند، بیماران قلبی، کلیوی و کبدی و یا جانبازان شیمیایی توصیه می‌کنیم بعد از گذشت ۶ ماه از واکسن قبلی اقدام به تزریق واکسن یادآور نمایند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که در حال حاضر در موج هفتم کووید ۱۹ هستیم، کل جامعه به ویژه گروه‌های حساس و پرخطر واکسیناسیون یادآور را انجام دهند.

نیک‌پور با بیان این‌که اکثر واکسن‌های مورد تایید در مراکز و پایگاه‌های سلامت موجود است، گفت: بهترین واکسنی که هر فرد می‌تواند تزریق کند، در دسترس‌ترین واکسن است. 

وی تاکید کرد: فقط در صورتی‌که فرد دچار علائم شبه کرونا بوده یا در تماس با فرد مبتلا به کووید است، توصیه می‌کنیم تا ۲ هفته مطمئن شود مبتلا به کرونا نیست و در صورت علامتدار نشدن واکسن بزنند تا عوارض بیماری تشدید نشود.

وی با بیان این‌که پوشش واکسیناسیون دُز اول در قم حدود ۷۷.۶ درصد برای افراد بالای ۱۸ سال است، بیان کرد: متوسط کشوری ۹۱.۸ درصد است و انتظار داریم استان قم هم این نقصان را جبران کند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم با اشاره به این‌که پوشش دُز دوم واکسیناسیون نیز در قم ۶۶.۵ درصد است، افزود: پوشش واکسن کرونا در محدوده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، ۷۴ درصد است و قم در این زمینه جزو پایین‌ترین استان‌های کشور می‌باشد.

وی بر ضرورت واکسیناسیون افراد حساس و پرخطر تاکید کرد و گفت: برای شکستن زنجیره انتقال در بیماری کرونا بهتر است به پوشش ۹۵ درصد برسیم؛ لذا، هرچه پوشش واکسن کاهش پیدا کند کنترل بیماری دشوارتر می‌شود.



انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/35442
اخبار مرتبط

نظرات شما