اغتشاشگران به مردم عادی هم رحم نکردند

یک کارشناس رسانه با اشاره به فعالیت رسانه‌های فارسی زبان دولت‌های بیگانه در راستای شعله‌ور کردن آتش اغتشاشات در کشور گفت:رسانه‌های معاند و شخصیت‌های منتسب به این جریان در شبکه‌های اجتماعی باخط‌دهی و سوءاستفاده ازمطالبات مردم باعث شدنددر واقع اعتراضات مردم به سرعت به آشوب و ایجاد درگیری در کشورشود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، عبدالمجید تناور، کارشناس رسانه پیرامون ریشه‌های اغتشاشات اخیر کشور اظهار کرد: طبیعتا شروع ماجرای اغتشاشات هفته‌های گذشته همان اتفاقی بود که برای خانم مهسا امینی افتاد؛ اما آیا این که همه ماجرا این بوده باشد خیلی واضح و روشن است که اینطور نیست. در این ماجرا با توجه به هجمه‌ای که اتفاق افتاد و تجمیع اراده‌هایی که در این زمینه بود، اعتراضات بلافاصله پس از ایجاد شدن به اغتشاشات تبدیل گشت و تلخی‌هایی را رقم زد که کماکان ادامه‌دار است.

وی با بیان این که افراد به اصطلاح معترض هرکدام اهداف، گرایش‌های فکری و آرزوهای مختلفی دارند، تصریح کرد: اعتراض به نوع پوشش، حجاب و آزادی‌های اجتماعی و حتی پیرامون مشکلات معیشتی چندساله‌ای که گریبان‌گیر مردم بوده از جمله مواردی است که گروهی از افراد جامعه را به خیابان‌ها کشاند؛ با این حال در این بین کسانی هم هستند که صرفا از باب مخالفت با جمهوری اسلامی و به قصد ایجاد درگیری و براندازی پا به عرصه گذاشته‌اند.

تناور با اشاره به فعالیت رسانه‌های فارسی زبان دولت‌های بیگانه در راستای شعله‌ور کردن آتش اغتشاشات در کشور خاطرنشان کرد: رسانه‌های معاند و شخصیت‌های منتسب به این جریان در شبکه‌های اجتماعی با خط‌دهی و سوءاستفاده از مطالبات مردم باعث شدند تا در واقع اعتراضات مردم به سرعت به آشوب و ایجاد درگیری در کشور منجر شود.

این کارشناس رسانه اضافه کرد: در هر جای دنیا وقتی که یک تجمع اعتراضی مسالمت‌آمیزی شکل می‌گیرد _حتی اگر این تجمع خارج از قواعد قانونی باشد_ نیروهای برقراری امنیت در محل حضور پیدا می‌کنند که یک بخشی از این حضور برای امنیت خود تجمع‌کنندگان است. در اعتراضات اخیر اما تجمع‌کنندگان از ساعت‌های اولیه به درگیری با نیروی انتظامی پرداختند و اعتراض خیلی سریع به اغتشاش، درگیری و شعارهای ساختارشکنانه ختم شد.

وی در توضیح چرایی استفاده نیروهای انتظامی از «قوه قاهره» گفت: اغتشاشگران در ایام اخیر به ضرب و جرح نیروهای امنیتی و حتی افراد دارای ظاهر مذهبی روی آوردند. بنده از نزدیک شاهد بودم که در ایام اخیر، اغتشاشگران یک بنده خدایی را بدون این که نیروی امنیتی یا عضو نهاد و سازمان خاصی باشد؛ به صرف ظاهر مذهبی مورد ضرب و جرح قرار دادند و در واقع اتفاقات مشابه به گونه‌ای رقم خورد که نیروی انتظامی ناچار به استفاده از قوع قاهره خود برای ایجاد آرامش در شهر شد.

تناور از مزاحمت‌های اغتشاشگران برای مردم عادی شهر به عنوان یکی دیگر از دلایل استفاده نیروهای انتظامی از قوه قهریه خود ذکر کرد و در این باره اظهار داشت: نکته‌ای که تصاویر آن نیز به کرات موجود است، ایجاد مزاحمت‌هایی است که اغتشاشگران با ایجاد ترافیک و راه‌بندان برای مردم داشته‌اند. اغتشاشگران در برخی نقاط _از جمله بازار تهران_ کسبه را مجبور به تعطیلی مغازه‌های خود و برقراری یک اعتصاب اجباری می‌کنند که این موضوع داد مردم را درآورده است.

این کارشناس رسانه همچنین سن معترضان را مورد توجه قرار داد و در این باره تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل تبدیل اعتراضات به اغتشاش، سن کم اعتراض‌کنندگان بود. در فراخوان‌ها و پست‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، یک فضای هیجانی به وجود آمده و تسری این موضوع به تجمعات باعث شده است تا یک نوجوان ناخودآگاه تحت تاثیر این فضا قرار گرفته و نتواند تصمیم درستی را اتخاذ کند.

وی همچنین در رابطه با نقش سلبریتی‌ها در تحریک جوانان به ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور بیان کرد: طبیعی است که بخشی از مردم نگاه‌شان به الگوهایی است که در جامعه شکل می‌گیرد و یک بخشی از این الگوها سلبریتی‌ها هستند؛ سلبریتی‌هایی که در بسیاری از موارد تخصص خاصی در موضوعات مختلف ندارند، اما برای برخی از جوانان یک جامعه به الگو تبدیل شده‌اند.

تناور اضافه کرد: این الگو در برخی از موارد می‌تواند در گرایش‌ها، رفتار و حتی اعتقادات مخاطبان خودش تغییر ایجاد کرده و در اصطلاح جامعه مخاطب خود را دچار استحاله کند؛ به این معنی که یک سلبریتی تا دیروز مطلبی را بازگو می‌کرده که مرتبط با حیطه کاری خودش بوده است اما پس از جذب مخاطب و مشهور شدن، به حوزه‌های فکری و رفتاری دیگر ورود پیدا کرده و از این طریق روی مخاطبان خودش اثرگذار باشد.

این کارشناس رسانه یکی از آفت‌های الگو شدن سلبریتی‌ها را قانون‌گریزی آنان دانست و در این باره عنوان کرد: بررسی‌های رفتاری و مطالعات اجتماعی نشان می‌دهد که تفکرات سکولار در بین بسیاری از سلبریتی‌ها نهادینه شده است؛ به عبارتی بسیاری از این افراد تمایل چندانی به مسائل مذهبی ندارند و به برخی از مسائل عرفی و اخلاقی پایبند نیستند.

وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر بسیاری از سلبریتی‌ها آن جنبه قانون‌گذاری جمهوری اسلامی که ارتباط وسیعی با حوزه دین دارد را برنمی‌تابند و در سال‌های مختلف اعتراض و عدم قانون‌پذیری خودشان را نشان داده‌اند. این موضوع از نوع پوشش و رفتار سلبریتی‌ها واضح و مبرهن است و بسیاری از اتفاقات و مدهای روز نیز از طرف همین جامعه سلبریتی وارد جامعه می شود.




انتهای پیام/


منبع:قم نا
http://qomefarda.ir/37071
اخبار مرتبط

نظرات شما