افراد بالای ۳۰ سال درقم برای خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی به مراکز درمانی مراجعه کنند

رییس مرکز بهداشت شهرستان قم با اشاره به بیماری‌های قلبی و عروقی به‌عنوان اولین علت مرگ در سراسر دنیا، گفت: با هدف ارزیابی سطح خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی در کلیه افراد بالای ۳۰ سال، طرح ایراپن یا خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی در همه مراکز و پایگاه‌های سلامت این استان در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، بهاره زارع در این زمینه افزود: برای دریافت این خدمت، افراد بالای ۳۰ سال به نزدیک‌ترین مرکز یا پایگاه سلامت مراجعه نموده و پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهند.

وی اضافه کرد: در این طرح مشخصات فردی، سابقه ابتلای به بیماری غیرواگیر در فرد و بستگان درجه یک توسط مراقبین سلامت بررسی و سپس وزن، قد، دور کمر، فشار خون، قند خون ناشتا و کلسترول کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج تن‌سنجی و آزمایش‌های انجام شده، میزان خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی محاسبه خواهد شد و پس از انجام خطرسنجی مشخص می‌شود احتمال ابتلا فرد به سکته‌های قلبی یا مغزی در ۱۰ سال آینده چقدر می‌باشد.

زارع بیان کرد: بعد از ارزیابی، افراد در چهار گروه کم‌خطر، دارای خطر متوسط، دارای خطر زیاد و دارای خطر خیلی زیاد از نظر میزان خطر ۱۰ ساله ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی طبقه‌بندی می‌شوند و بر اساس آن خدمات، آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم به افراد ارائه می‌شود.

وی افزود: پیگیری و مراقبت افرادی که خطرسنجی شده‌اند بر اساس میزان خطر تعیین شده به‌صورت دوره‌ای توسط مراقبین سلامت، کارشناسان تغذیه و پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت انجام می‌شود.

وی ضمن دعوت از همشهریان بالای ۳۰ سال برای مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت محله خود، گفت: همه خدمات مربوط به برنامه خطرسنجی سلامت رایگان می‌باشد و باتوجه به این‌که اطلاع از نتیجه آزمایش قند و کلسترول فرد برای ارائه این خدمت، الزامی است همشهریان گرامی، در صورتی‌که نتایج آزمایش قند و کلسترول مربوط به یک سال گذشته را دارند حتما هنگام مراجعه همراه خود داشته باشند و در غیر این صورت آزمایش قند و کلسترول برای مراجعین به‌صورت رایگان انجام خواهد شد.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/37588
اخبار مرتبط

نظرات شما