تنها 27 هزار نفر از شهروندان قمی در کتابخانه‌های عمومی قم عضو هستند!

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 27 هزار نفر از شهروندان قمی در کتابخانه‌های عمومی قم عضویت فعال دارند که این عدد نسبت جمعیت استان، با ایده‌آل مطلوب فاصله دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مهدی توکلیان سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با بیان این که در کشورمان بیش از 1700 کتابخانه‌ عمومی وجود دارد، اظهار کرد: ایران از لحاظ سرانه کتابخانه‌های عمومی، رتبه اول را در بین کشورهای منطقه اول دارد و در آسیا نیز پس از کشورهای ژاپن، چین و هند در جایگاه چهارم ایستاده است.

وی با اشاره به خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 27 هزار نفر از شهروندان قمی در کتابخانه‌های عمومی قم عضویت فعال دارند که این عدد نسبت جمعیت استان، با ایده‌آل مطلوب فاصله دارد.

توکلیان با بیان این که محله پردیسان قم، همچنان فاقد کتابخانه عمومی است، خاطرنشان کرد: ساخت کتابخانه عمومی در پردیسان از مطالبات مهم مردم و امام جمعه این محله است که امیدواریم با مساعدت و همراهی خیرین و دستگاه‌های اجرایی استان، این فقدان برطرف شود.

وی با اشاره به ظرفیت کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه نشر کتاب، بیان کرد: این که گفته شود کتابخانه‌های عمومی به اقتصاد کتاب ضربه می‌زنند سخن صحیحی نیست و ظرفیت کتابخانه‌های عمومی حتی می‌تواند در خدمت ناشران و نویسندگان کتاب قرار گیرد.

توکلیان با بیان این که ناشران کتاب می‌توانند با استفاده از این ظرفیت ببیند چه کتاب‌هایی پر مخاطب بوده و یا چه کتاب‌هایی در حوزه علاقمندی‌های مردم قرار دارد، عنوان کرد: به عبارتی نهاد کتابخانه‌ها عنوان یک مرکز دقیق نیازسنجی و علمی می‌تواند برای شناخت علایق مردم و بهره‌وری‌های اقتصادی حاصل از فروش کتاب، کمک حال ناشران کتاب باشد.

وی اضافه کرد: به طور مثال بنا بر اعلام سال گذشته نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کتاب‌های مرحوم علی صفایی حائری، عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه فضای مجازی را کسب کرد و بر این اساس ناشران می‌توانند محصولات خود را بر اساس نیاز مخاطب تنظیم کنند.


انتهای پیام/


منبع:قم نا
http://qomefarda.ir/37933
اخبار مرتبط

نظرات شما