رشد ۲۵۰ درصدی شرکت کنندگان در بیست و سومین نمایشگاه پژوهش و فناوری قم

رییس پارک علم و فناوری قم از رشد ۲۵۰ درصدی شرکت کنندگان در بیست و سومین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار استان قم در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، خیرالله رهسپارفرد چهارشنبه‌شب در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار استان قم، افزود: نمایشگاه امسال با توجه به شعار سال در راستای مردمی سازی فناوری و نوآوری برگزار شد.

وی با اشاره به ثبت ۱۰۰ درخواست غرفه در نمایشگاه امسال، یادآور شد: با توجه به محدودیت‌های فیزیکی درنهایت ۶۲ غرفه در نمایشگاه بیست و سوم قم برپا شد.

رییس پارک علم و فناوری قم ادامه داد: در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار استان ۱۶ دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی، ۶ مرکز فناوری و مرکز رشد و ۶ تسهیل گر و ۲۸ شرکت دانش‌بنیان و فناور در آن حضور یافتند.

رهسپارفرد با اشاره به رویه نمایشگاه امسال در دسترسی و امکان بازدید برای عموم مردم، خاطرنشان کرد: به خاطر برگزاری این نمایشگاه در خارج از فضای دانشگاه شاهد حضور مطلوب دانش آموزان، دانشجویان و عموم مردم بودیم که در سالهای گذشته کم‌سابقه بوده است.

وی با تاکید بر استقبال مطلوب از نمایشگاه فناوری و فن بازار یادآور شد: رونمایی از محصولات دو شرکت دانش‌بنیان، شناسایی و جذب حامی، فعال بودن بخش فن بازار و برگزاری چهار نشست تخصصی به همراه هفت کارگاه از ویژگی و برجستگی‌های نمایشگاه بیست و سوم بود.

تاکید مسئولان استان در هفته پژوهش بر کاربردی شدن پژوهش ها

عضو هیات علمی شیمی دانشگاه قم در حاشیه برگزاری بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن‌بازار استان قم با بیان اینکه از سال ۲۰۱۵ به بعد رشد خوبی در مراجع بین‌المللی داشته‌ایم، عنوان کرد: تعداد مقالات افزایش یافته‌است، طرح‌های در ارتباط با صنعت در دانشگاه قم و دانشگاه صنعتی قم و مجموعه‌های آموزشی دیگر با شتابی معادل پیشرفت سطح کشور در حال توسعه‌ هستند و در ادامه می‌توانیم با توجه و سرمایه‌گذاری ویژه در سطح جهانی فعالیت کنیم.

علی احسانی بیان کرد: نظر به اینکه ریاست جدید دانشگاه توجه ویژه‌ای به موضوعاتی همچون علوم شناختی و هوش مصنوعی، نرم‌افزار و سخت‌افزار آن، و از سوی دیگر موضوعات علوم‌انسانی مرتبط با هوش مصنوعی دارند، لذا این زمینه‌ها به صورت جدی دنبال می‌شوند.

وی ادامه داد: تاسیس دانشکده‌ای مربوط به علوم شناختی و هوش مصنوعی، جذب هیات علمی و تمرکز در این زمینه در حال بررسی است و می‌تواند بسیار مفید واقع شود

نظام مسائل استان با پژوهش‌های کاربردی حل شوند

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر قم گفت: پژوهش‌ها باید مبتنی بر حل نظام مسائل استان و مساله محور باشند.

معصومه آمره نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان قم که به مناسبت هفته پژوهش در محل نمایشگاه‌های دائمی استان قم برپا شده است اظهار کرد: باید تمام ظرفیت‌های علمی و نخبگانی استان قم به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: تقویت گفتگوهای پژوهش‌محور بین مراکز نخبگانی و دستگاه‌های اجرایی به صورت عالمانه، راهکارهای مختلف را برای رفع مشکلات استان ارائه می‌کند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بیان و مراکز پژوهشی باید در توسعه استان نقش آفرینی کنند، مطرح کرد: فاصله بین ایده، پروپوزال تا حل مسائل و مشکلات را باید شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد و هسته‌های فناور پر کنند.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش‌ها باید مبتنی بر نظام مسائل استان و مسئله محور باشند، عنوان کرد: افرادی که مسئولیت حل مسئله را برعهده دارند مقاله نمی‌خوانند بنابراین اگر پژوهشی انجام می‌شود که تنها خروجی آن منجر به انتشار مقاله گردد، باید بگویم بی‌فایده است.


بسیاری از دستاوردهای دانشجویان علمی کاربردی تجاری‌سازی می‌شود

سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم گفت: دانشگاه جامع علمی و کاربردی جزو دانشگاه‌های نسل سوم بوده و دانشگاه کارآفرین است.

محمدرضا فلاح در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان قم اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی واحد استان قم در حال حاضر ۸ مرکز فعال دارد.

وی با اشاره به اینکه پنج مراکز در این نمایشگاه حضور فعال دارند و در هفته پژوهش و فناوری به معرفی دستاوردهای دانشجویان و اساتید آن‌ها می‌پردازیم، مطرح کرد: ازجمله این مراکز می‌توان به مراکزی مانند مرکز زائر، مرکز کشاورزی بهارآوران نسترن، مرکز نیروی انتظامی، مرکز جهاد دانشگاهی، مرکز علمی شهرداری اشاره کرد که با بیش از ۶۰ طرح و دستاورد کارآفرینانه در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.

فلاح با اشاره به اینکه غرفه‌های دانشگاه علمی کاربردی با دیگر غرفه‌ها تفاوت‌هایی دارد، عنوان کرد: بسیاری از محصولات این غرفه‌ها تجاری‌سازی شده و وارد بازار کار شده است.

 

تغییر رویکرد پژوهش‌های استان از نظری محور به کاربردی و عملیاتی

 

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: پژوهش‌های انجام‌شده در استان در گذشته نظری‌محور بودند، اما در حال حاضر پژوهش‌ها کاربردی و عملیاتی‌تر شده‌اند.

روح‌الله امراللهی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان قم اظهار کرد: برپایی نمایشگاه پژوهش و فناوری یک اتفاق مؤثر، مناسب و تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه انتظارها از استان‌ قم زیاد است، عنوان کرد: باتوجه به پیشینه قوی‌ای که در استان قم وجود دارد، توقع می‌رود پژوهش‌ها در سطح بالاتری ارائه شوند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اقداماتی که در حوزه‌ پژوهش‌های دانش‌بنیان در استان انجام‌شده در نمایشگاه حضور پیدا نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: در برگزاری نمایشگاه‌ها، دعوت‌ها باید به شکلی باشد که شاهد حضور بیش‌تری از شرکت‌های دانش‌بنیان و جامعه هدف باشیم.

بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار استان قم، ۱۳ آذرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های استان گشایش یافت و امروز ۱۶ آذرماه به کار خود خاتمه می دهد.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/38543
اخبار مرتبط

نظرات شما