مدیرکل اداره پست استان قم در گفتگو با قم فردا:

۱۰۰درصد اطلاعات جغرافیایی اماکن قم به هنگام شده است

مدیرکل اداره پست استان قم با اشاره به اینکه ۱۰۰درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال دارای کد پستی می‌شوند، گفت: در پروژه ملی GNAF در قم ۱۰۰درصد اطلاعات جغرافیایی اماکن قم به هنگام شده است که ار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  درحالی‌که در ایران دریافت کد پستی شهروندان در نهادهای دولتی و حاکمیتی و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات به یک امر روتین تبدیل‌شده است برخلاف کد ملی، صحت‌سنجی کد پستی چندان مهم نیست، اما در اغلب کشورهای جهان، صحت‌سنجی کد پستی و دریافت تغییرات محل زندگی و کار افراد، یکی از مهم‌ترین سامانه‌های شفافیت است. البته این بی‌اهمیتی به کد پستی در کشورمان در حالی اتفاق افتاده که از سال ۱۳۷۶ قانونی به نام «قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی» همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی را ملزم کرده علاوه بر کد ملی، کد پستی افراد را نیز به طور دقیق دریافت و ذکر کنند. موضوع صحت‌سنجی کد پستی تا آنجایی است که در برخی کشورها اگر افراد کد پستی محل سکونت یا کار را به سازمان‌های مربوطه ارائه ندهند، از دریافت بسیاری از خدمات بی‌بهره خواهند ماند. اما موضوع صرفاً کد پستی متنی که همه ما ایرانی‌ها آن را روی قبوض آب و برق و گاز و تلفن می‌بینیم، نیست.
موضوع ازاین‌قرار است که در سال‌های اخیر شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران موظف به اجرای پروژه‌ای با عنوان «پروژه ملی GNAF» شده است. این پروژه امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌سازد. همچنین به‌واسطه ایجاد و راه‌اندازی پایگاه ملی GNAF امکان تعیین موقعیت دقیق نشانی‌های فیزیکی حاصل خواهد شد. امکان رصد کالا و جلوگیری از قاچاق و احتکار کالا، امکان شناسایی موجودی مسکن کشور، کمک به شناسایی‌ها، مخاطرات و میزان آسیب‌ها در سیل، زلزله، کرونا و... برخی از مهم‌ترین کاربردهای پروژه ملی GNAF  است.
 از همین رو ابوالفضل باقری منش در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به پروژه ملی GNAF در قم ، اظهار داشت: هر فردی دو هویت دارد اولی کد ملی که هویت شخصی افراد است و دومی هویت مکان افراد که با کد پستی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در  ۱۳۹۴، قم به‌عنوان استان پایلوت اجرای طرح ملی «جی نف» برای استانداردسازی نشانی پستی انتخاب شد و به همین دلیل پیشرفت اجرای این طرح در این استان نسبت به استان‌های دیگر بسیار چشمگیرتر بوده ‌است.
مدیرکل اداره پست استان قم عنوان کرد: در طرح جی‌نف، مختصات دقیق طول و عرض جغرافیایی به طور دقیق بر روی نقشه نقطه‌گذاری می‌شود که بهره‌برداری از این طرح می‌تواند دستاوردهای بسیار مهمی در حوزه تحقق دولت الکترونیکی رقم بزند.
وی ابراز داشت: ۱۰۰ درصد مکان‌هایی که آدرس کامل دارند امروز آدرس آنها به‌روزرسانی شده است. جز خانه‌ها و مکان‌هایی که در حاشیه شهر قرار دارند و یا پلاک شهرداری ندارند. البته آن دسته از مکان‌هایی که در حاشیه شهر قرار دارند کمتر از 15درصد هستند.
باقری منش افزود: امروز کد پستی ۱۰ رقمی به نقشه شهرداری چسبیده است و ارگان‌هایی مانند اصناف و یا در خرید خودرو برای تأیید آدرس می‌توانند به‌راحتی برای احراز آدرس استفاده کنند.
وی عنوان کرد: تا پایان سال ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان دارای کد پستی می‌شوند.
مدیرکل اداره پست استان قم با اشاره به اینکه پست نقش مؤثری در کاهش ترددها با فناوری دارد، گفت: پروژه جی نف یک پروژه زیرساختی است که سازمان‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
وی ادامه داد: اداره کل پست استان قم همواره برای تحول و نوآوری در انجام وظایفی که برعهده دارد، تلاش می‌کند و در همین رابطه به دنبال خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مراجعه‌کنندگان به پست هستیم و می‌کوشیم با به‌روزرسانی تجهیزات پاسخگوی نیازهای مردم به‌ویژه در بخش جابه‌جایی مرسولات پستی مرتبط با خریدهای آنلاین و تجارت الکترونیک باشیم.
 


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/40015
اخبار مرتبط

نظرات شما