در گفتگوی قم فردا با مدیر بخش درمان تأمین اجتماعی قم مطرح شد؛

علت کاهش فاصله تعرفه درمان خصوصی و بیمه تأمین اجتماعی

بسیاری از شهروندان با ارسال پیامی‌هایی به سایت قم فردا از تفاوت بسیار کم‌هزینه درمان و خدمات درمانی بیمه تأمین اجتماعی با تعرفه آزاد گلایه داشتند، تا جایی که بیمه تأمین اجتماعی مشهود نیست.

مهدی محصل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: در یک ارزیابی کلی خدمات درمانی تأمین اجتماعی در سه سطح در حال ارائه است یک خدمت در مراکز ملکی ارائه می‌شود که صفر تا صد خدمات با رعایت استاندارد و تعهدات  رایگان است و این مسئله باعث رشد ۲۰ درصدی مراجعه‌کنندگان به مراکز ملکی درمان تأمین اجتماعی است.
مدیر بخش درمان تأمین اجتماعی استان قم ادامه داد: بخش دیگر خدمت درمانی در مراکز طرف قرارداد با تأمین اجتماعی ارائه می‌شود که به دو گروه عمده تقسیم می‌شود یکی مراکز دانشگاهی هستند که با تعرفه دولتی خدمات ارائه می‌دهند و دیگری مراکز درمانی که طرف قرارداد ما هستند که با تعرفه خصوص و خیریه خدمات درمانی ارائه می‌دهند.
وی گفت: مراکز دولتی مانند دانشگاه‌ علوم پزشکی و بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت تأثیر بیمه احساس می‌شود زیرا ۷۰ درصد تعرفه‌های دولتی را پرداخت می‌کنیم البته در بخش بستری برخی از خدمات کاملاً رایگان است‌.
محصل اضافه کرد: اما در مراکز خصوصی و خیریه که طرف قرارداد بیمه تأمین اجتماعی هستند به علت اختلاف تعرفه‌ای که بین تعرفه دولتی و تعرفه خصوصی و خیریه وجود دارد شاهد این هستیم که شخص احساس بیمه بودن نمی‌کند در دولت قبل یک سیاست‌گذاری اشتباه در بحث تعرفه‌گذاری رخ داد و تعرفه خصوصی به طور ناگهان افزایش یافت و به‌مرورزمان با ضریب‌هایی که خورد و رشدهایی که داشتیم در حال حاضر اختلاف معنی‌داری بین تعرفه دولتی و تعرفه غیردولتی داشته باشیم.
مدیر بخش درمان تأمین اجتماعی استان قم ادامه داد: به همین دلیل وقتی بیمه شده تأمین اجتماعی به این مراکز مراجعه می‌کند بخش دولتی را تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند؛ اما فرانشیز و تفاوت بین تعرفه دولتی و تعرفه غیردولتی بسیار زیاد شده است که عملاً پولی که بیمه تقبل می‌کند به چشم نمی‌آید.
وی خاطرنشان کرد: این مسئله مورد اعتراض بوده است و ما هم آن را قبول داریم و اعتراض را به تهران هم انعکاس دادیم؛ اما اصلاح تعرفه در اختیار سازمان تأمین اجتماعی نیست و باید در شورای‌عالی سلامت کشور تصمیم‌گیری شود، البته در سال‌های اخیر به‌واسطه تورمی که وجود داشت بسیاری از هزینه‌های درمانی افزایش پیدا کرده است و این مراکز درمانی هم متضرر می‌شوند، مشکل عمده بخش درمان ازبین‌رفتن اقتصاد درمان است.
محصل بیان داشت: در بحث دارویار در سال گذشته فقط در هزینه‌های دارویی نسبت به سال قبل از آن ۱۵۰ درصد رشد تعرفه وجود داشت؛ زیرا در بحث دارویار دولت ارز جهانگیری را حذف کرد و همه را به سمت ارز نیمایی که ۱۶ هزار تومان بود سوق داد ارز نیمایی اکنون ۲۸ هزار تومان است که باعث رشد قیمت دارو شد، در تجهیزات پزشکی هم این مشکل وجود دارد.


انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/43001
اخبار مرتبط

نظرات شما