مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم:

۳۰۰ هزار هکتار از اراضی قم مستعد تولید گردوخاک است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با اشاره به اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای قم منشأ داخلی دارد، گفت: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی قم مستعد تولید گردوخاک است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمدحسین بازگیر در نشست خبری که ظهر امروز در سالن جلسات سازمان حفاظت محیط‌زیست استان قم برگزار شد اظهار داشت: علاوه بر آموزه‌های دینی و قرآنی در خصوص حفظ محیط‌زیست کشور مترقی در بحث قانون‌گذاری محیط‌زیست هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم ادامه داد: چالش‌های محیط‌زیست در دنیا شبه هم است فقط در الگوی رفتاری فرق می‌کند آلودگی هوا یکی از چالش اصلی استان قم است آلاینده شاخص استان قم ذرات با قطر ۱۰ میکرون است.
وی ادامه داد: ۷۰ درصد از کانون‌های گردوغبار منشأ داخلی استانی دارد و ۳۰ درصد از خارج از استان از جمله سمنان و اصفهان است.
بازگیر خاطرنشان کرد: ذرات با قطر ۲/۵ میکرون که گازها هستند عامل دوم آلودگی هوا در قم است که ناشی از فعالیت میلیون‌ها خودروی عبوری و منابع ساکن در استان است.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان قم بیان داشت: نزدیک به ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی قم مستعد تولید گردوخاک است ۱۰۵ هزار هکتار کانون فعال است و با وزش باد ایجاد گردوخاک می‌کند، ۳۰ هزار هکتار از اراضی شرایط ویژه دارد و نیازمند مداخله سریع است که این اراضی در سرانه واقع شده است و علت اصلی آن ازبین‌رفتن بافت گیاهی است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۳۹ روز هوای قم ناسالم بود گفت: ۲۸ روز هوای ناسالم برای افراد حساس، ۶ روز برای تمام افراد، ۳ روز در وضعیت بسیار ناسالم و ۲ روز هوا در وضعیت خطرناک بوده است.
بازگیر خاطرنشان کرد: مدیریت پسماند در قم یکی از چالش‌های محیط‌زیست استان قم است پسماند یک سرمایه است که به هر دلیلی استفاده نشده اما می‌تواند بازیافت شود اگر مدیرت نشود بخش دیگر سرمایه‌ها را از بین خواهد برد، متولی مدیریت پسماند عادی داخل شهر شهرداری‌ها، در روستاها دهداری‌ها و بین اینها بخشداری‌ها است.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان قم تصریح کرد: سازمان محیطی زیست ناظر بر مدیرت پسماند است و متولی مدیریت و نظارت است و کارگروه‌های مدیریت پسماند نیز تشکیل شده است، کارهای خوبی در مدیریت پسماند عادی انجام شده است؛ اما شاخصی برای آن وجود ندارد که برای تعیین شاخص باید طرح‌های تعریف شود که تعریف شده اما تأیید نهایی نگرفته‌اند.
بازگیر عنوان داشت: در حوزه پسماندهای صنعتی، ویژه و پزشکی کارهایی انجام شده است که نیازمند فعالیت‌های تکمیلی است، دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت متولی مدیریت پسماند پزشکی است ناظر بعدی سازمان حفاظت محیط‌زیست است آماری از میزان تولید پسماند پزشکی در قم وجود ندارد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم تصریح کرد: مدیریت آب و کنترل آلودگی آب از دیگر چالش‌های استان قم است؛ زیرا سرانه آب تجدیدپذیر موجود در قم کمتر از دیگر استان‌ها است که سرانه آب تجدیدپذیر استان قم کمتر از ۵۰۰ مترمکعب به‌ازای هر نفر است؛ اما از در استان‌های دیگر تا ۱۳۰۰ مترمکعب هم وجود دارد.
وی اضافه کرد: ضریب تبدیل آب به فاضلاب بالا است و ۸۰ درصد آب به فاضلاب تبدیل می‌شود باید تصفیه شده و در جاهای دیگر مصرف شود متولی مدیریت شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی هستند فاضلاب جمع‌آوری‌شده و تصفیه شده و‌ پساب را برای کارهای دیگر صرف کنند.
بازگیر ادامه داد: تمام شرکت‌ها و شهرک‌ها و کارخانه‌ها و مراکز خدماتی که آب مصرف می‌کنند طبق قانون باید فکری به حال فاضلاب خود هم داشته باشند و تصفیه‌خانه داشته باشد و پساب خروجی این مراکز باید استانداردهای لازم را داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست افزود: در حوزه محیط طبیعی و تنوع زیستی یک منطقه حفاظت شده پلنگ‌دره  به مساحت ۳۲ هزار هکتار که دارای ۲۲ گونه‌ حیوانی و انواع گونه‌های گیاهی است وجود دارد همچنین  تالاب‌های قم از عرصه‌های دیگر تخت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست استان قم است، مدیریت مناطق حفاظت شده کویر قم با استان تهران است ۸۰ هزار هکتار از منطقه کویر در استان قم قرار دارد.
وی در پاسخ به خبرنگار قم فردا در خصوص کارهای انجام شده هوشمندسازی پایش و نظارت اراضی و تجهیزات محیط‌بانان قم؟ گفت: هوشمندسازی نظارت در دستور کار است دوربین‌های و پایش تصوری زیستگاه به‌عنوان پایلوت در قم انجام می‌شود البته تجهیزات محیط‌بانان با لشکر متخلفان طبیعت ستیز برابری نمی‌کند؛ اما کوتاه نمی‌آییم محیط‌بانان به تجهیزات انفرادی و موتورسیکلت مجهز شدند، به‌ازای هر ۴ هزار نفر یک محیط‌بان داریم درحالی‌که به‌ازای هر هزار نفر یک محیط‌بان باید وجود داشته باشد.
همچنین مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص آلودگی هوا توسط کارخانه‌ها گفت: کارخانه‌ها تجهیزات تصفیه‌کننده را دارند؛ اما برای صرفه‌جویی روشن نمی‌کنند؛ اما در این زمینه با هیچ گروهی تعارف نداریم و با آلودگی‌های محیط زیستی برخورد می‌کنیم.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/44203
اخبار مرتبط

نظرات شما