مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم:‌

دستکاری غیراصولی در دریاچه نمک قم به گسترش گردوغبار می‌افزاید

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: ‌ دست‌کاری غیراصولی در دریاچه نمک قم باعث گسترش کانون‌های گردوغبار در این استان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمدحسین بازگیر با اشاره به قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور بیان کرد: تخریب غیرقابل‌جبران تالاب‌ها ممنوع است و یک واحد صنعتی بهره‌بردار بر خلاف ضوابط زیست‌محیطی اقدام به حفر ترانشه به طول ۱۵ کیلومتر و عرض ۳ متر در دریاچه و برداشت شورابه کرده است. 
به گفته وی دست‌کاری غیراصولی در دریاچه نمک در نهایت منجر به مرگ قطعی این دریاچه خواهد شد.
وی با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری معدنی در دریاچه نمک بدون کسب مجوز از این سازمان، گفت: بر اساس قانون، صدور هرگونه پروانه بهره‌برداری در عرصه‌های تالابی، باید با هماهنگی و اخذ مجوز از محیط‌زیست باشد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم بر جبران و اصلاح خسارات وارده، از ارجاع درخواست رسمی جهت ابطال مجوز بهره‌برداری این واحد صنعتی به شورای‌عالی معادن تأکید کرد. 
این مقام مسئول گفت: ستاد ملی مقابله با گردوغبار کشور هرگونه دستکاری در دریاچه نمک که باعث افت سطح آب زیر قشری و ازبین‌رفتن رطوبت خاک شود را عامل گسترش کانون‌های فعال گردوغبار در منطقه عنوان کرده است.
وی اضافه کرد: دریاچه نمک و دیگر تالاب‌های استان قم به دلیل قرارگرفتن در انتهای حوضه آبریز، دارای اکوسیستم حساس و شکننده‌ای بوده و باید موردتوجه بیشتری قرار گیرند.
بازگیر تصریح کرد: اراضی پیرامون این دریاچه با قطع حقابه‌ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، به یکی از کانون‌های فعال القای گردوغبار تبدیل شده است.
به گفته وی با پیگیری‌های انجام شده، احیای این تالاب ارزشمند و مدیریت کانون‌های گردوغبار در استان در دستور کار دستگاه‌های ملی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: مراقبت از تالاب‌های قم به‌ویژه تالاب مره و دریاچه نمک، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز پدیده گردوغبار در مرکز کشور دارند.
وی خاطرنشان کرد: اگر این مناطق بر اثر غفلت و بی‌توجهی کاملاً خشک شوند، ۲۵ درصد از جمعیت کشور با این بحران جدی مواجه خواهند شد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم نسبت به آینده دریاچه نمک با وجود بارگذاری‌های صنعتی و تخلفات زیست‌محیطی در این تالاب اظهار نگرانی کرد.
وی گفت: در بازدیدهای گروهی، بروز برخی تخلفات از سوی واحدهای صنعتی در بستر دریاچه نمک محرز بوده و پیگیری‌های لازم برای برخورد با آن‌ها انجام خواهد شد.
بازگیر خواستار همکاری، هماهنگی و مشارکت استان‌های مجاور دریاچه نمک قم در جهت احیاء این زیست‌بوم آسیب‌دیده در قلب کشور شد.
وی تصریح کرد: دریاچه نمک و دیگر تالاب‌های استان قم به دلیل قرارگرفتن در انتهای حوضه آبریز، دارای اکوسیستم حساس و شکننده‌ای بوده و باید بسیار موردتوجه قرار بگیرند.

تالاب‌های قم میزبان پرندگان مهاجر
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست همچنین با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به تالاب‌های استان قم گفت: با شروع روزهای سرد سال، تالاب‌های مره و بهشت معصومه و بعضی دیگر از آبگیرهای استان، تا فصل بهار میزبان دسته‌های بزرگی از پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی و شکاری هستند.
وی با بیان اینکه وسعت تالاب‌ها در استان قم بیش از چهار برابر میانگین کشوری است، خاطرنشان کرد: این تالاب‌ها باتوجه‌به شرایط ویژه اکولوژیکی و زمین‌شناختی و قرارگرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، دارای گونه‌های غنی گیاهی و جانوری است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: تالاب‌های قم همه ساله شاهد حضور حدود ۵۰ هزار قطعه انواع مرغابی، غاز، کاکایی، حواصیل، فلامینگو، خروس کولی، کفچه‌نوک، گاوچرانک و همچنین انواع عقاب، سارگپه و کرکس مصری است.
وی همچنین از گشت و پایش ویژه یگان حفاظت محیط‌زیست در تالاب‌های استان قم در فصول پاییز و زمستان به‌منظور پیشگیری از تخلفات شکار و صید خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه پروانه شکار برای پرندگان آبزی و خشکی زی صادر نمی‌شود و با متخلفان و شکارچیان غیرمجاز در این حوزه قاطعانه برخورد می‌شود.
استان قم دارای ۶ تالاب فصلی و دائمی شامل «حوض‌سلطان»، «مره»، «بهشت معصومه»، «کوه نمک»، «غدیر» و «دریاچه نمک» است که در مجموع با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان‌های کشور و دارای ظرفیت‌های عظیم زیست‌محیطی است.



انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/45530
اخبار مرتبط

نظرات شما