فرماندار شهرستان جعفرآباد:

ساخت مجتمع آبرسانی شهر قاهان وارد مدار اجرا شد

فرماندار شهرستان جعفرآباد با اشاره به اعتبار ۶۰ میلیاردتومانی برای احداث مجتمع آبرسانی قاهان، گفت: با احداث این مجتمع مشکل کمبود و افت فشار شهر قاهان و روستاهای پیرامونی آن برطرف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ذبیح اله عبداللهی عملیات عمرانی مجتمع آبرسانی قاهان بعد از چندین سال وقفه در دولت سیزدهم و با پیگیری‌های مسئولان محلی و تأکید استاندار وارد مدار اجرا شده است.
وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از این مجتمع آبرسانی طی سه سال آینده، بخش مهمی از کمبود آب شهر قاهان و روستاهای پیرامونی بخصوص در فصل گرم سال مدیریت خواهد شد.
قاهان قم در اردیبهشت‌ماه سال جاری با موافقت وزارت کشور به شهر تبدیل شد.
عبداللهی خاطرنشان کرد: در روستاهای قاهان در طول سال با مشکل کم‌آبی و افت فشار روبه‌رو هستیم که احداث مجتمع آبرسانی در کنار رایزنی برای رهاسازی حقابه‌های قانونی رودخانه قره چای می‌تواند بخشی از مشکلات را کاهش دهد.
فرماندار جعفرآباد در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: با حفر هشت حلقه چاه عمیق در شهر جعفریه مشکل چندانی از نظر تأمین آب شرب در این شهر و روستاهای بخش مرکزی وجود ندارد.
وی بیان داشت: برای توزیع آب در سطح روستاهای پایین‌دست جعفرآباد نیز خط انتقال به طول ۱۴ کیلومتر در حال احداث است تا افت فشار آب در فصل تابستان مدیریت شود.
وی عنوان کرد: برای مدیریت آب در شهرستان جعفرآباد، مردم از آب شرب فقط برای مصارف آشامیدنی و بهداشت استفاده کنند و برای تأمین آب فضای سبز و دامداری‌ها از منابع آب محلی، قنات و چشمه‌ها استفاده نمایند.
فرماندار جعفرآباد همچنین بیان داشت: قره چای مهم‌ترین رودخانه‌ای بود که حقابه ۵۰ میلیون مترمکعبی شهرستان جعفرآباد را در ادوار مختلف تاریخی تأمین می‌کرد که بعد از احداث سد الغدیر حدود ۲۰ سال است که حقابه‌ای تخصیص داده نشده که این مسئله سبب بروز تنش‌های آبی در این بخش از استان قم شده است.
وی با بیان اینکه جعفرآباد قطب دامداری و کشاورزی استان قم است، ادامه داد: با قطع‌شدن حقابه‌های رودخانه قره چای، چند سالی است که طرح‌های دیگری مانند حفر چاه و همچنین انتقال آب از سرشاخه‌های رود دز در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: برای تخصیص و رهاسازی حقابه‌های جعفرآباد از سد الغدیر توافقات خوبی با مسئولان استان مرکزی انجام‌گرفته و امید می‌رود به‌زودی بخشی از این حقابه‌ها رهاسازی شود.
جعفرآباد با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر قم قرار دارد.
طبق مصوبه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ هیات دولت وقت، بخش جعفرآباد به‌ شهرستان ارتقا پیدا کرد، این شهرستان جدیدالتأسیس قم از ۲ بخش مرکزی و دهستان قاهان تشکیل شده‌ است که جمعیت رسمی شهرستان ۲۷ هزار نفر و جمعیت غیررسمی آن ۴۰ هزار نفر می‌باشد.




انتهای پیام/


منبع:خبرگزاری ایرنا
http://qomefarda.ir/45982
اخبار مرتبط

نظرات شما