استاندار قم:

نرخ تورم مسکن نزولی شد

استاندار قم روند رشد نرخ تورم این استان در بخش مسکن را کاهشی عنوان کرد و گفت: عزم و تلاش مدیران استان در تولید مسکن، نگرانی دلالان را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « قم فردا » سید محمد آقامیری چهارشنبه شب در چهاردهمین جلسه شورای تامین مسکن قم در تالار امام جواد(ع) استانداری ضمن بیان مطلب فوق افزود: دلالان این نگرانی و دغدغه را دارند که اگر مسکن بخرند، دولت نیز ممکن است تا پایان سال، واحدهای مسکونی زیادی را تولید کند.

استاندار قم با یادآوری تجربه طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: در مسکن مهر، واحدهای احداث شده، روی دست دولت ماند و فروخته نشد.

وی با بیان اینکه در حوزه مسکن نیازمند کار جهادی هستیم، خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت:باید برای هر یک از طرح‌های مسکن، یک نفر به عنوان ناظر تعیین و به صورت روزانه مشکل‌ها و موانع را پیگیری و رفع کنید.

آقامیری یادآور شد: در مسکن روستایی، درخواست‌هایی که وجود دارد چهار برابر ظرفیت موجود است، فشار مضاعفی نیز وارد آورده است.

این مقام ارشد اجرایی در استان با انتقاد از طولانی شدن مدت بازنگری طرح‌های هادی روستایی قم خاطرنشان کرد: برای هر روستا یک مشاوره تعیین شود تا کار بازنگری تسریع شود.

استاندار قم با بیان اینکه عملکرد بنیاد مسکن استان در اجرای طرح‌های مسکن رضایت بخش نیست تاکید کرد: تاثیر کار جهادی در حوزه مسکن باید قابل مشاهده باشد.

طرح‌های هادی در ۷۵ روستای قم در حال بازنگری است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه برای ساخت مسکن روستایی نیاز به زمین داریم گفت: هم اکنون در حال بازنگری طرح‌های هادی روستایی در ۷۵ روستای استان هستیم که زمین مورد نیاز را الحاق کنیم.

داریوش بلدی گفت: بازنگری طرح‌های هادی روستایی در استان یک فرآیند ۱۰ ساله است، با توجه به وجود ۱۵۰ روستا، سالانه باید ۱۵ روستا را در دستور کار قرار دهیم، ولی حدود ۲۵ روستا را انجام می‌دهیم.

وی اظهار کرد: تا پایان سال جاری، بازنگری طرح‌های هادی روستایی همه روستاهای استان تکمیل خواهد شد.

بلدی همچنین با ذکر این مطلب که دولت باید تسهیلات مسکن را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد، تصریح کرد: سهمیه بنیاد مسکن قم در ساخت مسکن روستایی، هزار واحد مسکونی بوده، ۹۸۱ فرد متقاضی به بانک عامل معرفی شده، الان نیز تقریبا اعتبارات به اتمام رسیده است.

مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر که طبق مصوبه هیات دولت رقم تسهیلات پرداختی به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته، چون نرخ سود آن پنج درصد است، سازمان برنامه و بودجه باید ضمانت دهد.

وی ساخت مسکن را مستلزم تامین هزینه‌ها دانست و گفت: هنوز این اقدام صورت نگرفته، ما برای ساخت چهارهزار واحد و حتی بیشتر نیز برنامه‌ریزی کردیم.

۱۵۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن قم ثبت‌نام کردند

مدیرکل راه‌ و شهرسازی قم نیز با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار تَن در استان برای نهضت ملی مسکن ثبت کرده‌اند گفت: از این تعداد ۸۵ هزار نفر واحد شرایط شناخته شدند، و بیش از ۶۰ هزار نفر مابقی نیز یا انصراف دادند و یا حائز شرایط لازم نبودند.

حسین زنجیرانی با ذکر این نکته که از مجموع حائزان شرایط به ۴۵ هزار نفر تخصیص طرح داده شده است گفت: این تعداد به پیمانکار متصل شده، جایگاه اجرای طرح و زمین مربوطه نیز مشخص شده است.

وی با یادآوری اینکه هنوز ۴۱ هزار نفر تخصیص پروژه نشده‌اند، گفت: متقاضیان احراز صلاحیت شده، در سایت‌های نهضت ملی مسکن در استان از جمله ۵۶۰ هکتاری، پرنیان، طایقان، زیتون، شهرک قدس و ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) پراکنده هستند.

زنجیرانی همچنین با بیان اینکه از کل افرادی که همچنان طرح به آنان تخصیص داده نشده، بالغ بر ۱۲ هزار نفر مجرد هستند و در اولویت قرار ندارند، افزود: ۲۲ هزار نفر متاهل و هزار و ۷۰۰ نفر نیز سرپرست خانوار هستند، که در اولویت قرار دارند و سعی داریم تا نخستین تخصیص‌ها را به این متقاضیان بدهیم‌.

وی بیان داشت: بخش دیگری از طرح نهضت ملی مسکن مربوط به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که در این بخش هم بیش از هفت هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند، چهارهزار و ۶۰۰ نفر تخصیص طرح نشدند، هزار و ۹۴ نفر نیز تخصیص شدند، و پرونده آنان تشکیل شد.

مدیرکل شهرسازی استان با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم آیین‌نامه ساخت ۶۳ هزار و ۳۲۷ واحد مسکونی به استان ابلاغ شد، گفت: این تعداد واحد باید در عرض چهار سال ساخته شود، که بخش عمده‌ای از آن شامل ۳۲ هزار و ۳۸ واحد برای افراد با درآمد کم و متوسط است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۹ هزار و ۸۶۴ واحد در بافت فرسوده و محله‌های اهداف بازآفرینی شهری است گفت: ۱۷ هزار و ۴۲۵ واحد هم به صورت خودمالک و چهارهزار واحد نیز ویژه روستائیان می‌باشد.

این مقام مسئول گفت: در بخش مرتبط با افراد کم‌درآمد، از ۳۲ هزار و ۳۸ واحدی که قرار بوده بسازیم، تا به امروز بیش از ۴۴ هزار پروژه تخصیص شده، یعنی بیش از تعدادی که مکلف به ساخت آن بوده‌ایم.

زنجیرانی در ادامه با اشاره به وضعیت طرح‌های مسکن در بافت فرسوده و هدف بازآفرینی اضافه کرد: شهرداری بیش از سه هزار و ۵۰۰ پروانه صادر کرده است.

مدیرکل شهرسازی قم تصریح کرد: طی ۲ ساله گذشته بخش عمده‌ای از صادر نشدن پروانه به دلیل بالابودن مبلغ عوارض تامین اجتماعی بود از این رو مردم به سمت صدور پروانه نمی‌رفتند در طرح نهضت ملی مسکن در سایت ۵۶۰ هکتاری شهرک پردیسان به دنبال اصلاح این قانون هستیم.

زنجیرانی همچنین عملکرد بخش خودمالک را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در این بخش از ۱۷ هزار متقاضی، ۱۵ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شدند، هم اکنون تسهیلات به پنج‌هزار نفر تعلق گرفته است.

این مسئول همچنین در بخش پایانی سخنان بیان کرد: از چهارهزار مسکن روستایی نیز احداث هزار واحد، از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام پذیرفته است.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/46309
اخبار مرتبط

نظرات شما