معاون مرکز بهداشت شهرستان قم خبر داد:

اجرای رایگان پویش ملی سلامت در مراکز بهداشت قم

معاون مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: پویش ملی سلامت، بیماری فشارخون بالا و دیابت از ۲۵ آبان‌ماه آغاز شد تا ۱۵ دی‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

محمد تقی سلطانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»، اظهار داشت: پویش ملی سلامت، بیماری فشارخون بالا و دیابت از ۲۵ آبان‌ماه آغاز شد تا ۱۵ دی‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

معاون مرکز بهداشت شهرستان قم ادامه داد: در این طرح گروه هدف شهروندان ۱۸ سال به بالای ایرانی مدنظر هستند که همکاران من در تمامی خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت قم در خدمت شهروندان  برای انجام غربالگری هستند.

وی تصریح کرد: شهروندان با مراجعه به این مراکز و انجام غربالگری‌ رایگان سلامتی خودشان را تأیید می‌کنند و افرادی هم که تا اکنون از بیماری خود مطلع نبودند در این غربالگری متوجه شدند که مبتلا به فشارخون و دیابت هستند با آگاهی اقدامات پیشگیرانه و درمانی را انجام دهند تا عوارض این دو بیماری به سراغ آنها نیاید.

سلطانی خاطرنشان کرد: در پویش ملی سلامت همکاران من ضمن اینکه از سابقه بیماری در خود فرد مراجعه‌کننده و خانواده وی و عوامل خطرساز مانند تغذیه و کم‌تحرکی پرسش‌گری خواهند کرد به‌اندازه گیری فشارخون، قد و وزن مراجعه‌کننده اقدام خواهند کرد و بر اساس این داده‌ها میزان خطر را سنجش می‌کنند‌.

معاون مرکز بهداشت شهرستان قم تصریح کرد: اگر مراجعه‌کننده ناشتا باشد قند وی نیز اندازه‌گیری خواهد شد تا وضعیت دیابت فرد نیز ارزیابی شود.

وی گفت: از تمامی ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و به سراغ کارکنان دولت در نیز رفته و غربالگری در محل ادارات انجام می‌شود همچنین همکاران من به کارخانه‌ها، شرکت‌ها و صنوف نیز مراجعه کرده با سنجش سلامت غربالگری را انجام می‌دهند.

سلطانی خاطرنشان کرد: همچنین در مراکز تجمع مردم نیز برنامه داریم تیم‌های سیار ما فعال شوند و از طریق رسانه‌ها به همشهریان قم اطلاع‌رسانی شده است و اطلاعات تکمیلی نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون مرکز بهداشت شهرستان قم بیان داشت: افرادی هم که در صبح و زمان اداری نمی‌توانند به مراکز بهداشت سنجش سلامت مراجعه کنند در سطح شهر مراکز جامع خدمات سلامت فعال خواهد شد که زمان و مکان آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در اهمیت این دو بیماری باید گفت که به قاتل خاموش معروف است؛ زیرا تا زمانی که افراد اقدام به اندازه‌گیری فشارخون و قند خون ننمایند از بیماری خود اطلاع پیدا نمی‌کنند و این دو بیماری در سکوت کامل عوارض خود را بر اندام‌های مختلف بدن می‌گذارد.

سلطانی تأکید کرد: در این طرح اندازه‌گیری، قد، وزن و فشارخون برای تمامی افراد بالای ۱۸ سال انجام می‌شود؛ اما اندازه‌گیری قند خون در گروه سنی ۱۸ تا ۴۰ سال به شرطی انجام می‌شود که برخی از عوامل خطر در پرسش‌گری مانند کم‌تحرکی، سابقه فشارخون و یا سابقه بیماری دیابت در افراد خانواده وجود داشته باشد.

معاون مرکز بهداشت شهرستان قم اضافه کرد: اما لازم است قند خون تمامی افراد بالای ۴۰ سال اندازه‌گیری شود، اگر در شش ماه گذشته آزمایش انجام شده باشد و نتیجه وجود داشته باشد قابل‌استناد است و در پرونده سلامت فرد درج می‌شود.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/46372
اخبار مرتبط

نظرات شما