مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری قم خبر داد:

برگزاری همایش توسعه فضای سبز شهرهای حاشیه کویر

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم گفت: قم میزبان ۲۵ استان در همایش راهبردی توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر است که ۲۵ و ۲۶ مهرماه در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم برگزار می‌شود.

پیام جوادیان در  گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: در چند سال اخیر فضای سبز قم از ۱۳/۵ مترمربع به‌ازای هر شهروند به ۲۱ مترمربع رسیده است و‌ توسعه آن نیز در دستور کار قرار دارد، کاشت گونه‌های متنوع گیاهی انجام شده و دیگر درختان خزان پذیر در قم وجود ندارد و اکنون ۴۰۰ بوستان شهری داریم.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم تصریح کرد: استفاده از پساب در دستور کار است، سال ۹۵ بیش از ۴۵ درصد منابع آبی برای آبیاری فضای سبز شهری آب شرب بوده؛ اما اکنون ۱۹ درصد از آب شرب و ۸۱ درصد از آب چاه و پساب فضای سبز شهری قم آبیاری می‌شود.

دبیر اجرایی همایش راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر گفت: دومین شهر کشور هستیم که تخصیص ۴/۵ میلیون مترمکعب پساب را برای آبیاری فضای سبز شهری گرفتیم، تصفیه‌خانه ساخته شده و تا پایان سال بخش عمده از آبیاری فضای‌ سبز شهری از این منابع خواهد بود.

جوادیان اضافه کرد: بعد از پساب از آب چاه‌ها که پی‌سی بالایی دارد و  قابلیت شرب ندارد برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده می‌شود همان را هم کاهش خواهیم داد؛ زیرا کیفیت آب پس آب برای آبیاری بهتر است.

وی ادامه داد: تمام فعالیت‌ها ما علمی بوده و در این راستا با مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی تعامل داشتیم شناسایی گونه‌های سازگار با قم انجام شده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: شهرداری قم دبیرخانه کمیته فضای سبز کلان‌شهرهای کشور است و به این نتیجه رسیدیم اولین همایش ملی توسعه و نگهداری فضای سبز شهرهای در حاشیه کویر را اجرا کنیم، جلساتی برگزار شد و با مشارکت مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی، دانشگاه قم این همایش ملی در ۲۵ و ۲۶ مهر در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم برگزار خواهد شد در کنار همایش نیز نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه فضای سبز اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: معرفی گونه‌های سازگار با شرایط خشک و نیمه‌خشک کویر، استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی در فضای سبز، استفاده از آب‌های نامتعارف در فضای سبز، مدیریت و حکمرانی در فضای سبز، راهکارهای اصلاح خاک‌های شور و قلیایی، توسعه فضای سبز شهری به روش دیم، طراحی منظر و اِلمان، مدیریت و کنترل آفات گیاهی، کاربرد ماشین‌آلات کشاورزی در فضای سبز شهری، تأمین، انتقال و بهره‌وری آب از جمله راهبردهای همایش راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر است.

جوادیان تصریح کرد: برگزاری این همایش برای اولین‌بار در قم رخ‌داده است که بسیار دارای اهمیت و افتخاری برای قم محسوب می‌شود در این همایش میزبان ۲۵ مرکز استان هستیم.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/46405
اخبار مرتبط

نظرات شما