هم زمان با اعلام رسمی ورود سویه اومیکرون به کشور؛

حمله جهش جدید ویروس کرونا به واکسینه‌نشده‌ها/واکسن و ماسک تنها راه کنترل

زنگ خطر شیوع سویه جدید کرونا به نام اومیکرون در کشور با مثبت اعلام شدن یکی از تست های هموطنان به صدا در آمده است و تنها راه مقابله با این سویه زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی و مخصوصا دریافت واکسن می باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  بیماری منحوس کرونا حدود دوسال است که مهمان تمامی ساکنان دنیا از جمله ایران اسلامی است. در این میان بشر برای غلبه بر این بیماری منحوس بر روی تولید واکسن که بتواند بدن را در برابر این ویروس ایمن کند، تمرکز کرد که در نهایت تعدادی از کشورها از جمله ایران اسلامی این واکسن را تولید کردند.
اما مسئله مهم این است تا وقتی درصد بالایی از مردم دنیا در مقابل این ویروس واکسینه نشوند نمی توان گفت که خطر از بین رفته است چرا که در گذشته تجربه کرده ایم وقتی پیکی تمام می شود پیک بعد با سویه ای جدید در نقطه ای از جهان شروع می شود و آرام آرام این سویه در دنیا شیوع پیدا می کند .
از همین رو در این روز ها اومیکرون سویه جدید کرونا در جهان اعلام شده است. این سویه جهش‌های زیادی داشته و شواهد اولیه نشان داده است که این سویه موارد ابتلا به ویروس را افزایش داده است. این سویه نخستین بار در روز ۲۴ نوامبر از سوی آفریقای جنوبی به سازمان بهداشت جهانی معرفی شد، ولی پس از آن  آرام آرام در کل دنیا شیوع پیدا کرد. سازمان بهداشت جهانی همچنین، اومیکرون را «سویه نگران‌کننده» طبقه‌بندی کرده که به معنای خطرات آن در مقایسه با دیگر جهش‌های ویروس کروناست.
البته چند روز قبل هم با مثبت اعلام شدن تست کرونای ابتلا به اومیکرون یکی از هموطنان در کشور ، ورود این ویروس به کشور به صورت رسمی اعلام شد.

تفاوت جهش‌های امیکرون با دلتا
از جمله نگرانی‌ها درباره این نوع ویروس کرونا وجود جهش‌های متعدد و متنوع است. بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک امیکرون گزارش شده، تعدادی که بیش از دوبرابر جهش‌های واریانت دلتاست. بعضی از این جهش‌ها قدیمی هستند و در واریانت‌های قبلی مانند آلفا، بتا، گاما و دلتا شناسایی شده بودند و بعضی از آن‌ها جدید بوده و مربوط به پروتئین اسپایک نیستند.
هنوز اطلاعات دقیق درباره نوع اومیکرون ویروس کرونا اندک است و باید در انتظار بررسی و آزمایش بیشتر درباره این واریانت بود، اما این نوع از جهش‌ها در واریانت‌های قبلی، منجر به افزایش سرعت انتقال ویروس، عفونت‌زایی و فرار از سیستم ایمنی شده است. همچنین این جهش‌ها ممکن است باعث مقاومت بیشتر در برابر درمان با آنتی‌بادی مونوکلونال و مقاومت در برابر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده می‌شود.
وزارت بهداشت آفریقای جنوبی تاکید می‌کند با وجود اینکه امکان کشندگی امیکرون ممکن است پایین‌تر باشد اما رفتار این ویروس در کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد.
برای مثال افزایش شیوع امیکرون در انگلیس نشان می‌دهد سویه امیکرون بسیار سریعتر از سویه غالب قبلی یعنی دلتا شیوع پیدا کرده و محافظت واکسن در مقابل بیماری علامت‌دار کمتر است. به همین دلیل تزریق نوبت یادآور کرونا در انگلیس سرعت بیشتری پیدا کرده است.

علائم اومیکرون چیست؟
در این خصوص میر شهرام صفری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در خصوص علائم کرونای اومیکرون، اظهار کرد: خستگی یکی از علائمی است که در افراد مبتلا به واریانت اومیکرون مشاهده شده است، سویه اومیکرون ویروس کرونا باعث بروز خستگی و کاهش انرژی بدن می‌شود.
وی با اشاره به سایر علائم اومیکرون در افراد مبتلا، ادامه داد: بروز تب خفیف نیز از جمله علائم اومیکرون است. تب ناشی از سویه جدید اومیکرون معمولاً خفیف است و به خودی خود در مدت زمان کوتاه‌تری بهبود خواهد یافت.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در خصوص تعریق شبانه و بدن درد در بیمارانی که به کرونا اومیکرون مبتلا شدند، افزود: تعریق شبانه در افراد مبتلا به اومیکرون ممکن است با علائم دیگر مانند بدن درد شدید همراه باشد.
وی با بیان اینکه بیماران مبتلا به اومیکرون سرفه‌های خشکی دارند، خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به واریانت اومیکرون ممکن است علاوه بر سایر علائم، سرفه‌های خشک را همراه با تحریک گلو تجربه کنند.
صفری با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به اومیکرون به جای گلو درد ممکن است دچار خارش گلو شوند، تصریح کرد: عطسه، آبریزش بینی، خستگی و سر درد از مهم‌ترین علائم اومیکرون هستند و به گفته محققان واریانت اومیکرون علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد.



البته طبق اعلام کارشناسان مرگ و میر در این نوع جهش نسبت به واریانت قبل کمتر می باشد اما میزان ابتلا چندبرابر بیشتر است. ولی کسانی که پروتکل های بهداشتی مانند ماسک زدن و فاصله اجتماعی را رعایت کنند خطر ابتلا به این واریانت بسیار کاهش پیدا می کند و البته مرگ در این واریانت برای کسانی که واکسن را تزریق کرده باشند بسیار کم است و کسانی هم که مبتلا شوند به صورت کاملا سطحی و جزئی است. از همین رو باید هموطنان ابتدا واکسن های دوز اول و ودوم را دریافت کنند و در ادامه افرادی هم که هر دو دوز را دریافت کرده اند با گذشت چندماه می توانند دوز سوم یا دوز یادآور را دریافت کنند.
واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مهمترین راه مقابله با واریانت‌های جدید است
این درحالی است که دکتر سیامک محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه در ابتدا، گروه بالای ۶۰ سال و در ادامه جامعه هدف بالای ۴۰ سال برای دریافت دُز سوم واکسن کرونا فراخوان شدند، افزود: در حال حاضر طبق شیوه‌نامه جدید وزارت بهداشت و درمان، همه افراد بالای ۱۸ سال که در نوبت‌های اول و دوم خود، واکسن‌های سینوفارم، برکت یا بهارات را دریافت کرده‌اند اگر سه ماه از نوبت دومشان گذشته می‌توانند نوبت سوم واکسن خود را نیز تزریق کنند.
وی ادامه داد: افرادی که واکسن‌های «اسپوتنیک» و «آسترازنکا» دریافت کرده‌اند باید ۶ ماه از نوبت دوم واکسنشان گذشته باشد تا مشمول دریافت دُز سوم واکسن کرونا شوند.
محبی افزود: تمام مراکز خدمات جامع سلامت در سطح استان قم در شیفت صبح و مرکز واکسیناسیون مصلی در شیفت صبح و عصر و همچنین مراکز شماره یک واقع در میدان روح الله و موسی بن جعفر(ع) واقع در بلوار کارگر تا ساعت ۲۴ در خدمت همشهریان است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مهمترین راه مقابله با واریانت‌های جدید ویروس از جمله امیکرون، واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/30261
اخبار مرتبط

نظرات شما