عضو جامعه مدرسین مطرح کرد:

وقف؛ پشتوانه‌ای جاویدان برای خدمات ماندگار در جامعه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه رسانه در ترویج و تبلیغ وقف تأثیر بسزایی دارد، گفت: وقف؛ پشتوانه‌ای جاویدان برای خدمات ماندگار در جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» وقف، سنتی حسنه و نیکو است که ریشه در اعماق تاریخ دین مبین اسلام دارد. سنتی که نه تنها یک عمل خیرخواهانه، بلکه یک نظام اقتصادی - اجتماعی هوشمند و پایدار برای حل مشکلات جامعه و تحکیم پیوندهای انسانی است. برای واکاوی ابعاد مختلف این موضوع آیت‌الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی ما با اشاره به جایگاه وقف در اسلام، اظهار داشت: وقف در اسلام، به ویژه در سیره و سخن اهل‌بیت (ع)، جایگاهی بسیار رفیع و بی‌بدیل دارد.

 وی ادامه داد: این عمل صالح، تنها یک بخشش ساده نیست؛ بلکه «ایقاف» است، یعنی توقیف‌کردن مال در مسیر خدا. به عبارت دیگر، واقف، مال خود را از مالکیت شخصی خارج و آن را به مالکیت حضرت حق درمی‌آورد تا منافعش همیشه و تا قیامت در راه خیر جاری باشد.

 استاد برجسته حوزه با اشاره به حدیثی در خصوص وقف از امام صادق (ع) که وقف یک عمل استثنایی و دارای برکات مادی و معنوی فراوان است، بیان کرد: وقف، باقیات الصالحات است؛ همان چیزی که پس از مرگ، نام انسان را زنده نگه می‌دارد و پاداشش قطع نمی‌شود.

 وی افزود: وقف یک نهاد کاملاً هوشمند و خودجوش مردمی است که می‌تواند به بهترین شکل ممکن به کمک دولت آمده و شکاف‌های اجتماعی را پر کند.

 فقیهی با اشاره به اینکه وقف تنها برای امور مادی نیست، گفت: وقف علم، وقف وقت و وقف تخصص نیز از مصادیق بسیار مهم هستند. یک استاد می‌تواند ساعاتی از هفته را وقف تدریس رایگان به دانش‌آموزان محروم کند. یک پزشک می‌تواند وقف درمان نیازمندان شود. اینجاست که وقف از یک عمل اقتصادی صرف فراتر رفته و به یک فرهنگ تبدیل می‌شود؛ فرهنگی که روحیه تعاون و اخوت اسلامی را در جامعه زنده می‌کند.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به نقش رسانه در ترویج و تبلیغ این عمل خداپسندانه، تصریح کرد: رسانه، به ویژه رسانه ملی، یک «موقوفه بزرگ ملّی» است و باید در راه اهداف متعالی جامعه اسلامی به کار گرفته شود. متأسفانه گاهی از این ظرفیت عظیم برای ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی استفاده می‌شود بیشتر از فرهنگ وقف و ایثار.

 وی عنوان کرد: رسانه می‌تواند در آگاهی‌بخشی، الگوسازی، شفاف‌سازی و خلق قالب‌های نو نقش کلیدی ایفا کند.

 فقیهی افزود: بسیاری از مردم از ابعاد فقهی، حقوقی و اجتماعی وقف اطلاعات کاملی ندارند. رسانه می‌تواند با تولید برنامه‌های مختلف و تخصصی با حضور علما و واقفان بزرگ، و گزارش‌های میدانی از موقوفات تاریخی و تأثیرشان، این آگاهی و الگوسازی را انجام دهند.

انتهای خبر/160

 
http://qomefarda.ir/55320
اخبار مرتبط

نظرات شما