نگاهی به کوتاهی دولت دوازدهم؛

حذف ارز ترجیحی گندم به نفع تولید و اشتغال کشور /نابودی خودکفایی گندم، از آثار زیان‌بار ارز ۴۲۰۰ تومانی

در سال های نه چندان دور در زمینه تولید گندم خودکفابودیم اما به دلایل مختلف متاسفانه تولید گندم در کشور آرام آرام کاهش یافت و از خودکفایی در این محصول استراتژیک خارج شدیم البته طبق اعلام کارشناسان امسال در مسئله ذخیره گندم مشکلی نداریم اما با برنامه ریزی دقیق باید بازهم در تولید گندم خودکفا شویم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  تولید گندم مهم‌ترین بخش زراعت و اقتصاد کشاورزی است چرا که به واسطه آن نان مصرفی مردم تامین می شود و طبق اعلام مسئولین سرانه مصرف این محصول اساسی در کشور به بیش از ۱۶۰ کیلوگرم در سال می رسد. از همین رو  همه کشور‌ها به خصوص کشورهای پیشرفته متناسب با مزیت‌های طبیعی و نسبی تلاش می‌کنند جدی‌ترین و دقیق‌ترین حمایت را به منظور خودکفایی در تولید این محصول مهم و اساسی داشته باشند تا رکن مهم امنیت غذایی را حفاظت نمایند.
در سال های اخیر نگرانی های به وجود آمده درباره امنیت غذایی در دوران شیوع کرونا افزایش یافت و باعث شد برخی کشورها، محصولات خود را به منظور مقابله با کمبودهای آینده انبار کنند و به بازار جهانی ارائه نکنند که این موضوع، زنجیره تامین را مختل کرد.
از طرفی هم عملیات ویژه روسیه علیه اوکراین در ماه فوریه به شدت چشم انداز قیمت مواد غذایی را بدتر کرد به طوری که آژانس غذای سازمان ملل اعلام کرده که قیمت ها در ماه فوریه و مارس، رکوردشکنی کرده اند و به بالاترین قیمت تاریخ خود رسیده اند. چرا که روسیه و اوکراین با هم تقریبا یک سوم گندم و جو جهان را تولید می کنند و دوسوم صادرات روغن آفتابگردان برای سرخ کردن غذاها نیز در اختیار این دو کشور است. همچنین، اوکراین چهارمین صادرکننده بزرگ ذرت جهان است.
این در حالی است که رهبرمعظم انقلاب در نوروز ۱۴۰۱ با تاکید بر لزوم تامین امنیت غذایی از طریق تولید محصولات اساسی کشاورزی اظهار داشتند: کشور در محصولات پایه‌ی غذائی بایستی به امنیّت کامل و به خودکفائی لازم حتماً دست پیدا کند. لکن ما بایستی از این امکاناتی که در کشور وجود دارد، در درجه‌ی اوّل موادّ غذائی مهم و اساسی، کالاهای اساسی را تولید کنیم.
یکی از راهکارهای تامین امنیت غذایی در کنار تولید، خرید تضمینی گندم است. این مسئله از سال 1386 تبدیل به قانون شده است و حتی ایران در چند سال قبل با اجرای درست این سیاست به خودکفایی در زمینه گندم هم رسیده بود.

حذف ارز ترجیحی گندم به نفع تولید و اشتغال کشور است
قدمعلی بوربور عضو هیات رئیسه بنیاد ملی گندم کاران ایران در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به سیاست ارز ترجیحی واردات گندم عنوان کرد: اختصاص ارز ترجیحی به واردات گندم در حالی که در کشور توان و ظرفیت تولید گندم وجود دارد، غلط است زیرا تولید داخل کشور را بی رونق و کم اهمیت جلوه می‌دهد و باعث وابستگی بیشتر کشور به واردات محصول اساسی گندم می‌شود. در قیمت گذاری صحیح خرید تضمینی گندم علاوه بر بحث تامین گندم کشور، افزایش نرخ اشتغال و درآمد خانوارهای روستایی، جلوگیری از تولید محصولات آب بر که بحران آب را تشدید می‌کند نیز حائز اهمیت است.



نابودی خودکفایی گندم، از آثار زیان‌بار ارز ۴۲۰۰ تومانی

محمدرضا عبداللهی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به حذف ارز ترجیحی، گفت: کارشناسان از همان روز اول نسبت به ارز ترجیحی، هشدار داده بودند.
وی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ منجر به تشدید پدیده‌ای به نام قاچاق معکوس یا صادرات مجدد شد. متأسفانه واردکنندگانی در کشور با خرید شکر با ارز ۴۲۰۰، آن را به شکلات تبدیل، و به دیگر کشورها با ارز نیمایی صادر می‌کردند.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: گذشته از این موضوع، آمار واردات ما از کالاهای اساسی رفته رفته بیشتر شده، اما متوسط مصرف مردم به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. پس به احتمال زیاد این کالای وارداتی با کمترین فرآوری به کشورهای همسایه قاچاق معکوس می‌شود.
وی ادامه داد: نابودی خودکفایی گندم، از آثار زیان‌بار ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

پیش بینی تولید ۹ میلیون تن گندم
با توجه به اهمیت تامین امنیت غذایی مردم خرید تضمینی گندم در استان های کشور بسیار مورد توجه است و دولت هم برای ایجاد انگیره در کشاورزان و بالا بردن ذخیره گندم در کشور قیمت خرید تضمینی گندم را بالا برد .
مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: دولت به این نتیجه رسید که قیمت تضمینی خرید گندم را به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دهد و هزار تومان نیز جایزه، تحویل داشته باشد تا رغبت کشاورزان برای کشت گندم بیشتر شود.
به گفته او، سال گذشته حدود چهار و نیم میلیون تن خرید تضمینی گندم از سوی دولت و ۲ میلیون تن نیز از سوی کارخانه جات صنعتی مانند تولیدکنندگان ماکارونی صورت گرفته، حدود یک و نیم میلیون تن دیگر را هم کشاورزان برای کشت امسال ذخیره کردند؛ یعنی تولید گندم در سال گذشته، حدود ۸ میلیون تن بوده و نزدیک به ۷ میلیون تن نیز واردات انجام شده است.
آقای مهاجر می‌گوید، علت این واردات فقط تامین نیاز فعلی نیست و با توجه به شرایط ویژه سطح بین المللی، موظف به ذخیره سازی گندم یک تا دو سال آینده کشور هستیم.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصد بارندگی در سال گذشته که سبب سوق دادن آب از سوی کشاورزان به سمت کشت محصولات با درآمد بیشتر به جای گندم شد و افزایش قیمت کود‌های پایه سبب پایین آمدن عملکرد در واحد سطح شده بود؛ اما دولت جدید، حمایت‌های خود را افزایش داده و علاوه بر افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، قیمت این کود‌های پایه، تقریباً ۴۵ درصد کاهش یافته است.
به گفته او، پیش بینی می‌شود که در سال زراعی پیش رو، این عملکرد افزایش یابد و امسال بتوانیم ۵ میلیون تن خرید تضمینی انجام دهیم و کل تولید گندم نیز به ۹ میلیون تن برسد.




وضعیت ذخیره سازی گندم در قم بسیار مطلوب است
ازطرفی هم سعید محمدی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به ذخیره گندم استان، بیان کرد: با توجه به‌برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده‌ برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم قم به‌خصوص گندم‌ و آرد، این محصولات حداقل برای چندماه آینده استان ذخیره و برای مصرف مردم فراهم شده‌است و هیچ نگرانی در این زمینه نداریم.
وی افزود: کیفیت آردهای تولید شده در استان قم به دلیل یکسان‌ بودن گندم‌های مصرفی، بسیار بالا و مطلوب است و به همین دلیل نانی که از این آرد به دست مردم می‌رسد نیز دارای سطح قابل قبولی از استانداردهای تعیین‌شده‌است.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/33522
اخبار مرتبط

نظرات شما