کارشناس صنایع غذایی:
قم قطب تولید صنایع غذایی کشور خواهد شد

کارشناس صنایع غذایی گفت: با وجود چالشهایی مثل نوسانات قیمت انرژی و رقابت با برندهای بزرگ، این استان ظرفیت تبدیلشدن به یکی از قطبهای اصلی تولید محصولات غذایی با ارزش افزوده؛ مانند حلوا ارده و لبنیات پاستوریزه را دارد.
میثم کامکار در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به وضعیت صنایع غذایی در قم اظهار داشت: قم با وجود ظرفیتهای کشاورزی و دامداری در اطرافش، یکی از قطبهای تولید مواد غذایی مخصوصاً در زمینه فراوری لبنیات، نانهای صنعتی، و محصولات پروتئینی در کشور محسوب میشود.
وی با اشاره به انواع واحدهای صنایع غذایی فعال در قم و تولیدات آنها گفت: در قم کارخانههای تولید روغنهای خوراکی، آبمیوه، رب گوجهفرنگی، و محصولات لبنی پاستوریزه فعالیت دارند و همچنین برخی واحدهای کوچکتر روی تولید سنتی مثل حلوا ارده تمرکز دارند.
کارشناس صنایع غذایی با اشاره به بزرگترین چالشهای این صنعت در قم بیان داشت: مشکلات تأمین مواد اولیه مانند گوجهفرنگی یا شیر محلی، نوسانات قیمت انرژی، و رقابت با برندهای بزرگ تهران از چالشهای اصلی هستند.
وی با اشاره به استفاده از فناوریهای نوین مثل بستهبندی هوشمند یا خطوط تولید اتوماتیک افزود: برخی واحدهای پیشرفته از سیستمهای کنترل کیفیت دیجیتال استفاده میکنند، ولی هنوز بسیاری از خطوط تولید نیاز به نوسازی دارند.
کامکار با اشاره به نقش دانشگاهها و مراکز علمی قم در توسعه این صنعت ابراز داشت: دانشگاه قم و مراکز پژوهشی مثل تحقیقات کشاورزی روی پروژههای مشترک با صنعت کار میکنند، به طور مثال بهبود فرمولاسیون محصولات یا کاهش ضایعات از این قبیل پروژهها است.
وی با اشاره به صادرات محصولات غذایی قم به خارج از کشور تأکید کرد: حلوا ارده و شیرینیهای سنتی مانند سوهان به کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان صادر میشوند که با کمکهای دولتی به بخشهای خصوصی و افزایش تعاملات صادرکنندگان این ظرفیت صادرات استان قم میتواند خیلی بیشتر شود.
کارشناس صنایع غذایی با اشاره به آینده صنایع غذایی در قم بیان داشت: با حمایت از استارتآپهای غذایی و توسعه کشت محصولات ارگانیک، قم میتواند به یکی از قطبهای غذایی کشور تبدیل شود.
وی با توصیه به سرمایهگذارانی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند، عنوان کرد: تمرکز روی محصولات با ارزش افزوده بالا مانند غذاهای آماده سالم و بازاریابی دیجیتال میتواند موفقیت سرمایهگذاران و تجار جوان را تضمین کند.
خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای خبر/150
وی با اشاره به انواع واحدهای صنایع غذایی فعال در قم و تولیدات آنها گفت: در قم کارخانههای تولید روغنهای خوراکی، آبمیوه، رب گوجهفرنگی، و محصولات لبنی پاستوریزه فعالیت دارند و همچنین برخی واحدهای کوچکتر روی تولید سنتی مثل حلوا ارده تمرکز دارند.
کارشناس صنایع غذایی با اشاره به بزرگترین چالشهای این صنعت در قم بیان داشت: مشکلات تأمین مواد اولیه مانند گوجهفرنگی یا شیر محلی، نوسانات قیمت انرژی، و رقابت با برندهای بزرگ تهران از چالشهای اصلی هستند.
وی با اشاره به استفاده از فناوریهای نوین مثل بستهبندی هوشمند یا خطوط تولید اتوماتیک افزود: برخی واحدهای پیشرفته از سیستمهای کنترل کیفیت دیجیتال استفاده میکنند، ولی هنوز بسیاری از خطوط تولید نیاز به نوسازی دارند.
کامکار با اشاره به نقش دانشگاهها و مراکز علمی قم در توسعه این صنعت ابراز داشت: دانشگاه قم و مراکز پژوهشی مثل تحقیقات کشاورزی روی پروژههای مشترک با صنعت کار میکنند، به طور مثال بهبود فرمولاسیون محصولات یا کاهش ضایعات از این قبیل پروژهها است.
وی با اشاره به صادرات محصولات غذایی قم به خارج از کشور تأکید کرد: حلوا ارده و شیرینیهای سنتی مانند سوهان به کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان صادر میشوند که با کمکهای دولتی به بخشهای خصوصی و افزایش تعاملات صادرکنندگان این ظرفیت صادرات استان قم میتواند خیلی بیشتر شود.
کارشناس صنایع غذایی با اشاره به آینده صنایع غذایی در قم بیان داشت: با حمایت از استارتآپهای غذایی و توسعه کشت محصولات ارگانیک، قم میتواند به یکی از قطبهای غذایی کشور تبدیل شود.
وی با توصیه به سرمایهگذارانی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند، عنوان کرد: تمرکز روی محصولات با ارزش افزوده بالا مانند غذاهای آماده سالم و بازاریابی دیجیتال میتواند موفقیت سرمایهگذاران و تجار جوان را تضمین کند.
خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای خبر/150
نظرات شما