کنگره نکوداشت مرحوم آیت‌الله سید سعید حکیم برگزار می شود

کنگره نکوداشت مرحوم آیت‌الله سید سعید حکیم با حضور علما و روحانیون از کشورهای مختلف در عراق برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  سعدی ظهر امروز در نشست خبری  با موضوع مراسم نکوداشت مرحوم آیت‌الله العظمی سید سعید حکیم در نجف اشرف با اشاره به این که این مراسم از سوی شیخ کربلایی تولیت حرم امام حسین(ع) برگزار می شود، اظهار داشت: این مراسم درجهت تعظیم و تکریم از مقام مرجعیت و همچنین آیت الله سید سعید حکیم برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: محل برگزاری این مراسم در نجف اشرف روز پنج شنبه 19خرداد ماه از ساعت 10تا 12 به وقت عراق برگزار خواهد شد.
دبیر اجرایی کنگره با اشاره به اینکه از کشورهای همسایه هم مهمانی در مراسم حاضر خواهند بود، گفت: علمای حوزه های علمیه قم، تهران، مشهد و اصفهان در این مراسم حضور دارند.
وی اضافه کرد:از کشورهایی همچون لبنان، سوریه، کویت و مصر مهمان خارجی هم دعوت شده اند. شخصیت های بزرگ عراق هم در این مراسم حاضرهستند.
سعدی با اشاره به اینکه این نکوداشت در جهت استخراج آثار این مرجع برگزار می شود، گفت: موضوعات استخراج شده از آثار این عالم بزرگ تاکنون 850موضوع می باشد.

وحدت بین مرجعیت از دغدغه های سید سعید حکیم بود
همچنین در ادامه این جلسه سید ریاض حکیم، فرزند سید سعید حکیم با اشاره به هشت سال حضور این عالم در زندان های صدام، گفت:  آیت الله سید سعید حکیم به همراه بیت خود هشت سال در زندان های صدام حاضر بودند.
وی ادامه داد: یکی از دلایل دشمنی صدام با بیت این عالم بزرگ، عدم همراهی صدام در خواسته او بود. صدام از سید سعید حکیم می خواست که این عالم در کنفرانسی نمایشی جهاد علیه ایران را اعلام کنند که ایشان هیچگاه قبول نکردند.
سید ریاض حکیم با اشاره به اینکه این عالم نسبت به طبقه محروم جامعه عنایت خاصی داشت، گفت: گرفتاری های مردم در زمان صدام و بعد از صدام بسیار زیاد بوده و هست به همین دلیل سید سعید حکیم موسسه را تاسیس کرد که بیش از صدهزار یتیم را تحت حمایت خود قرار داد.
وی عنوان کرد: البته کمک به محرومین و خانواده ها از طریق دفتر ایشان هم صورت می گرفت و از طرفی هم کمک های این عالم منحصر به عراق نبود و به کشورهای دیگر همچون سوریه، یمن، ایران و... هم  در حوادث طبیعی و غیر طبیعی کمک می کردند.
فرزند سید سعید حکیم با اشاره به اینکه حفظ وحدت مرجعیت از اهداف مهم این عالم بود، گفت: در این سال ها سید سعید حکیم تلاش کرد مرجعیت در عراق یک کلمه باشد و وحدت بین مرجعیت حفظ شود.
وی ادامه داد: یکی از نظرات این عالم ارتباط و گفتگو با جهان بود. ایشان درتلاش بودند که از دنیا دور نشویم و با آنها ارتباط داشته باشم. ایشان این نظر را داشتند که ما فرهنگی داریم که باید این فرهنگ را با عقلانیت و حکمت و به دور از خشونت به کل دنیا صادر کنیم.
سید ریاض حکیم افزود: این عالم بر وحدت ایران و عراق بسیار تاکید داشته و حساس بودند و در این جهت از هیچ تلاشی دریغ نمی کردند.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه علمی سیدسعید حکیم، گفت: بسیاری از شاگردان این عالم در حوزه های نجف و قم در حال تدریس هستند و برخی از آثار او در حوزه ها تدریس می شود.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/34008
اخبار مرتبط

نظرات شما