کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با قم فردا:

تنش زدایی در روابط با غرب ضروری اما پیروی کردن و اعتماد به آنها غیر منطقی و ساده لوحانه است

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که اعتماد و پیروی از آمریکا غیرمنطقی و ساده‌لوحانه است، گفت: نیازمند تنش‌زدایی در زمینه سیاست خارجی هستیم.

شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به خیانت‌های آمریکا در قبال کشورمان در دوران های مختلف اظهار داشت: یکی از مسائلی که همواره در چهارچوب سیاست‌های خارجی در خصوص آن بحث و گفتگو بوده موضوع ارتباط با غرب و علی‌الخصوص ارتباط با ایالات متحده آمریکا است.
وی ادامه داد: رهبر انقلاب در سخنرانی خودشان در  نوروز سال 98 اشاره به این موضوع می‌کنند که هرگز سیاست جمهوری اسلامی بی‌ارتباطی و قطع ارتباط با غرب نبوده و خودشان به دولت‌ها تأکید کرده‌اند که نه‌تنها با غرب با همه کشورهای دنیا بر اساس منافع کشور ارتباط داشته باشند.
صادقی نسب بیان داشت: آن نکته‌ای که ایشان تأکید دارند عدم پیروی و اعتماد به غرب است وقتی در خصوص غرب و ایالات متحده صحبت می‌کنیم بایستی بدانیم که در بستر تاریخی و سابقه ارتباطی این مباحث بیان می‌شود.
وی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم شاهد حضور استعماری ایالات متحده آمریکا در بسیاری از کشورهای دنیا بودیم و به‌نوعی این کشور به دنبال این بوده که خواسته‌های سلطه گرایانه خودش را بر دنیا دیکته کند.
استاد دانشگاه تهران بیان داشت: در جنگ‌های مختلفی که آمریکا آن‌ها را راه انداخته از جنگ کره، ویتنام، عراق گرفته تا جنگ افغانستان یک دلیل بیشتر ندارد و آن هم این است که این کشور خواسته سلطه خودش حفظ شود و در واقع اگر در جایی به‌صورت غیرمستقیم نتواند با جنگ و اسلحه به اجرای آن می‌پردازد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم به خوی استعماری ایالات متحده نگاه کنیم کاملاً بی‌رحمانه در غارت سرمایه‌های کشورهای دیگر اقدام می‌کند به‌طوری‌که با بهانه‌هایی مانند دیپلماسی، حقوق بشر و آزادی بیان به کشورهای دیگر حمله می‌کند.
صادقی نسب بیان داشت: علاوه بر این رفتاری که سربازان آمریکایی با مردم کشورهای دیگر داشتند همه‌وهمه نشان می‌دهد که این رفتار سلطه‌جویانه آمریکا از هیچ قاعده‌ای اخلاقی تبعیت نمی‌کند.
وی افزود: این رفتار قلدرمآبانه و این زورگویی‌هایی که توسط آمریکا اعمال شده باعث شده که دنیا را در یک خفقانی فروببرد و این خفقان را نظامی مانند جمهوری اسلامی ایران با انقلاب از سال 1357 به چالش کشیده است.
کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: تحرکات ضدآمریکایی در آمریکای جنوبی و بعدها در شکل‌های مختلف در کشور‌های دیگر به‌ندرت دیده شد اما انقلاب اسلامی ایران با صدای بلند به ظلم و سلطه آمریکا و سابقه بدی که داشت اعتراض کرد، خصوصاً علیه سابقه‌ای بدی که این کشور در ایران داشت.
وی به دخالت‌های آمریکا در کشورمان اشاره کرد و گفت: در کودتای 28 مرداد نقش اول را بر عهده داشتند و بعد از آن نیز تسلط عجیبی که بر شاه ایران داشتند از طریق او سعی می‌کردند سهم خودشان را از کشور ما بگیرند اینها همه‌وهمه نفرت را در کشور ایجاد و منجر به انقلاب اسلامی شد.
صادقی نسب به نارضایتی مردم آمریکا از نظام سرمایه داری خود اشاره کرد و ابراز داشت: کمتر هفته‌ای را می‌بینید که در این کشور اعتراضی برای موارد گوناگون وجود نداشته باشد و همین نظام سلطه‌گری که در دنیا داشته با تقویت حداکثری سرمایه‌داری و تجمع ثروت در دستان افراد محدود باعث شده که مردم خود این کشور نارضایتی‌هایی شدیدی داشته باشند.
وی بیان داشت: اکثریت مردم آمریکا این روزها تحت‌فشار اقتصادی هستند و این فشار اقتصادی خودش را در اشکال گوناگون و در قالب اعتراضات نشان می‌دهند.
استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: وقتی رهبری انقلاب می‌فرمایند نباید دنباله‌روی بکنیم از غرب یک موضوع کاملاً مصداقی و مستند است، اعتماد را در برجام دیدیم و نباید از آن‌ها پیروی کرد.
وی افزود: ایالات متحده نمی‌تواند الگوی خوبی برای پیروی باشد نه به این معنی که چیزی برای آموختن ندارد علم‌آموزی و یادگیری بسیار خوب است اما تقلید و پیروی کردن از نظام سرمایه‌داری آمریکا یک خطای بزرگ است
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اعتماد نکردن و عدم پیروی کردن از آن‌ها با دلایل متقن قابل اثبات است اما خود موضوع رابطه و ارتباط با غرب موضوعی است که بایستی توسط دولت‌ها پیگیری شود و در خصوص حوزه ارتباط با ایالات متحده آن چیزی که مهم است تنش‌زدایی است.
وی بیان داشت: با رویکرد فعلی آمریکا قطعاً نمی‌توان دورنمایی برای یک ارتباط دوطرفه با این کشور را دید اما تنش‌زدایی یک اقدامی است که می‌توان آن را انجام داد و در موضوعاتی مانند برجام این مسیر در حال طی شدن است.
استاد دانشگاه تهران با بیان این که اعتماد و پیروی از آمریکا غیرمنطقی و ساده‌لوحانه است،  خاطرنشان کرد: در حوزه اروپای غربی نیز بایستی اشاره کرد که این کشورها اصولاً پیرو آمریکا هستند اما در برخی موارد می‌توان روی برخی استقلال‌ها حساب کرد و روابط مناسبی با اروپای غربی داشته باشیم.
انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/34794
اخبار مرتبط

نظرات شما