استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با قم فردا:

عید غدیر، جشن هدایت و رستگاری بشر است/ خطبه غدیر منشوری جامع برای دستیابی انسان به کمال واقعی/ جهان تشنه و نیازمند برنامه توحیدی و امام عادل

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خطبه غدیر منشوری جامع برای دستیابی انسان به کمال واقعی می‌باشد، گفت: عید غدیر، جشن هدایت و رستگاری بشر است.

حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا ضمن تبریک عید غدیر اظهار داشت: عید سعید غدیر خم واقعه‌ای توحیدی و مشتمل بر مفاهیم اصلی اسلام و بیان مصداق امامت و ولایت است، واقعه «ابلاغ نصب امامت و ولایت از سوی خداوند و توسط نبی اکرم صلی الله علیه و‌ آله»، خطبه‌ی بی‌نظیر پیامبر اعظم که از آغاز تا پایان بر پایه‌ی توحید، سیر توحیدی انسان ها، نیاز انسان به امام و‌ هدایتگر الهی، بیان مصداق امامت، بیان اَسرار استمرار اسلام پویا و حیات سعادتمند بشر در پرتو هدایت أئمه هُدی علیهم السلام، منشوری جامع برای دستیابی انسان به کمال واقعی می‌باشد.
وی ادامه داد: غدیرخم از آن جهت عیدالله الاکبر است که حقیقت هدایت به عنوان بالاترین نعمت الهی و خواسته فطری بشر و ادامه سلسله هادیان الهی بر طریق و صراط مستقیم  برای مردم بیان گردید و اکمال دین و اتمام نعمت به عنوان بزرگترین ودیعه خداوند، در این روز به امر الهی محقق گردید.



تمسک به قرآن و عترت نبی اکرم (ص)یعنی عمل به قران و اطاعت از ولایت

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: رویدادهای این روز مهم گره خورده به اراده و وعده‌های الهی تا فوز و فلاح حقیقی و بشارت‌های پروردگار در امر دنیا و‌ آخرت برای مومنان، امری حتمی‌الوقوع باشد از این‌رو واقعه غدیر خم علاوه‌ی بر ترسیم جهت درست، مقصد عالیه‌ی انسانها را نیز معرفی می‌کند که این امور محقق نمی‌گردد مگر با تمسک به قرآن و عترت نبی اکرم (ص)یعنی عمل به قران و اطاعت از ولایت.
وی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام «امام مبین» است، گفت: پیامبر اکرم(ص) در خطبه غدیر ویژگی‌های ممتازی را برای امیرالمؤمنین بر می‌شمارند؛ در حدیثى مفصل از امام باقر علیه السلام از پدر بزرگوار و از جدشان علیهم السلام نقل شده است که فرمود: «هنگامى که این آیه«وَ کُلَّ شَیْء أَحْصَیْناهُ فِی إِمام مُبِین» نازل شد «ابوبکر» و «عمر» برخاستند و عرض کردند: اى پیامبر! آیا منظور از آن «تورات» است؟ فرمود: نه. عرض کردند: «انجیل» است؟ فرمود: نه. عرض کردند: منظور «قرآن» است؟ فرمود: نه.
حجت الاسلام بنیادی افزود: در این حال امیر مؤمنان على علیه السلام به سوى پیامبر صلى الله علیه و آله آمد، هنگامى که چشم رسول خدا صلى الله علیه وآله بر او افتاد، فرمود: «هُوَ هذا إِنَّهُ الإِمامُ الَّذِى أَحْصَى اللّهُ تَبارَکَ وَ تَعالى فَیْهِ عِلْمَ کُلِّ شَىء» امام مبین این مرد است، او است امامى که خداوند متعال علم همه چیز را در او احصاء فرموده.
وی اضافه کرد: در تفسیر «على بن ابراهیم» از ابن عباس از خود امیرمؤمنان امام علی علیه السلام نیز نقل شده است که، فرمود: «أَنَا وَ اللّهِ الإِمامُ الْمُبِیْنُ، أُبَیِّنُ الْحَقَّ مِنَ الْباطِلِ وَرِثْتُهُ منْ رَسُولِ اللّه» به خدا سوگند! منم امام مبین، که حق را از باطل آشکار مى سازم، این علم را از رسول خدا به ارث برده و آموخته‌ام.
این کارشناس دین با اشاره به تعبیر «کتاب مبین» و «امام مبین» در قران کریم، خاطرنشان کرد: دو تعبیر «کتاب مبین» و «امام مبین» در قران کریم نشانگر آن است که هدایت جامع و جهانی نیازمند برنامه و دستورات توحیدی و امامی است که جامع علم و آگاه بر امور عالَم باشد، نکته دیگر که از اهمیت بیشتری برخوردار است تمسک به دو ثقلی است که جنبه‌های هدایتگری به صورت آشکار و واضح در حقیقت آنها نهفته شده است و از سوی خداوند برای رستگاری بشر نازل و منصوب شده‌اند  که عظمت این دو امر بزرگ را نمایان‌تر می‌سازد.



امروز جهان تشنه معارف حق و نیازمند رهبری الهی است
وی عنوان کرد: جهان همیشه تشنه‌ی معارف حق و نیازمند رهبری الهی بوده است و امروز بیشتر از هر زمان دیگری این نیاز احساس می‌شود.
حجت الاسلام بنیادی گفت: جهان امروز و به تعبیر بهتر جهان استکبارزده که تمام امورش بر اساس تظاهر و سران آن با تزویر، ملت‌ها را در بند کشیده‌اند، حقوق و حقیقت انسان را وسیله‌ی مطامع خود قرار داده‌اند و از صلح و عدالت و رفاه واقعی، چیزی جز شعار و فریب برایش باقی نمانده، از هر زمان دیگری به معارف و برنامه‌های الهی و رهبری صادق و آگاه که بتواند نظم نوینی که در آن شایستگی‌ها معیار قرار بگیرد، احساس نیاز بیشتری می‌کند در واقع جهان نیازمند «نظم نوین توحیدی» است نه نظمی! که در خدمت منافع چپاولگران جهانی است.

 شکل‌گیری جامعه متقین در پرتو هدایت‌گری امام صالح
وی ابراز داشت: وقتی به سخنان امیرالمؤمنین در کتاب شریف نهج‌البلاغه و دیگر منابع مراجعه می‌شود این حقیقت آشکارا برای انسان معلوم می‌شود که امام صالح، جامعه را به سمت صلاح و تقوی هدایت هدایت می‌کند و «تقوی از حیطه فردی به محیط جامعه ارتقاء می‌یابد» و جامعه متقین و صالحان شکل می‌گیرد، از این‌رو اولین و اصلی‌ترین رشد و ترقی جامعه، امامت و رهبری شایسته است تا معیارها و موازین جامعه‌ی صالح را در میدان عمل پیاده کند.
این استاد حوزه گفت: گذری کوتاه به تاریخ بعد از رحلت نبی اکرم صلی الله علیه و‌ آله نشان می‌دهد که مردم پس از سال‌ها دوباره به امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام رجوع و بلکه پناه می‌آورند که این بازگشت هر چند در مقطعی از زمان بوده اما حکایت از حقیقتی دائمی و  نهفته‌ی در بشر دارد که همان نیاز به امام عادل و صالح است که جامعه را به سوی صلاح و سعادت هدایت کند.



انقلاب اسلامی و تمسک به ثقلین در ابعاد کلان جهانی

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران پس از قرن‌ها نیاز بشر به معارف توحیدی و رهبری الهی را با شعارها، اهداف و‌آرمان‌های را سر مشق و منشاء حرکت خود بیان و عمل نمود، حرکتی که دارای گفتمان برآمده‌ی از برنامه توحیدی و رهبری الهی که تفسیری سترگ از تمسک به ثقلین است، هرچند دشمنان و بدخواهان با مانع‌تراشی‌ها در صدد کندی حرکت این جریان توحیدی و حکمرانی الهی شده‌اند اما انسانهای آگاه و منصف اذعان دارند که مسیر انقلاب اسلامی و پیام برآمده از آن، گام برداشتن جهان به سمت صلاح و رستگاری و جهانی عاری از هرگونه ظلم و نابرابری می‌باشد.

حجت الاسلام بنیادی در خاتمه گفت: امروز بر همه‌ی ما لازم است تا درک عمیقی از واقعه غدیر با گرایش به گذشته، حال و آینده‌ی جهان داشته باشیم، حقیقت واقعه غدیر خم را به نسل‌های جوان منتقل کنیم و زمینه‌های اصلاح خود، محیط پیرامونی و جامعه جهانی را مهیا سازیم که خود حرکتی در راستای لبیک به نصب الهی، ابلاغ نبوی و تبعیت از معصومین علیهم السلام در اقتدا به امیر مومنان امام علی علیه السلام و حرکت به سوی استقرار جامعه متقین و صالحان و ایصال به سعادت در این مکتب نورانی است.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/35024
اخبار مرتبط

نظرات شما