گزارش قم فردا از ورود برخی سبک‌های نامناسب در مجالس محرم؛

برخی حرکات و سبک های جدید عزاداری در شأن دستگاه امام حسین(ع) نیست

با توجه به شروع ماه محرم و برپا شدن خیمه ها و دسته های عزاداری باید سبک و سیاق عزاداری ها به هدف عاشورا نزدیک شود و بحای پیروی از سبک های بدون ریشه و ایجاد سبک های جدید در عزاداری ها از رشادت‌های سالار شهیدان گفته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،   «باز این چه شورش است که در خلق عالم است »  «باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است»؛بازهم ماه محرم ماه عزاداری برای امام حسین(ع) رسید.
حادثه عاشورا و مکتب عظیم امام حسین(ع) درس های بیشماری برای هر فردی دارد که این عبرت ها یکی از اساسی ترین ابعاد عاشورا می باشد. درس‌های عاشورا همواره بحثی زنده، حیات‌بخش و حرکت‌آفرین است. هر چند این رویداد در مکان و زمان محدودی به وقوع پیوست اما درس‌های آن ویژه زمان و مکان خاصی نیست.
عدالت‌خواهی و ستم‌ستیزی، عزت، پاسداری از اسلام و ارزش‌های اسلامی، شهادت در راه خدا، جمع میان سیاست و معنویت، امر به معروف و نهی از منکر از جمله درس‌های مهم در عرصه رفتار سیاسی رویداد عاشورا است.
بی شک قیام خونین عاشورا یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ است که جاودانگی این قیام بر جهاد و شهادت بنا گذاشته شده است که همواره انگیزه جهاد و شهادت را با آرمان های اصیل آن نشان می دهد؛ ایثار و شهادت که از ابعاد قیام عاشورا است به عنوان اوج وارستگی نوین و نشانه بارز پیوستگی به خدا و مکتب تلقی شده و در قرآن از آن برای آزمودن مردان بزرگ خدا استفاده شده است.
حال اگر از بحث درس ها و عبرت های عاشورا بگذریم باید به نوع عزاداری ها و اشعار مورد استفاده در مجالس عزاداری برای اهلبیت(ع) اشاره کنیم. این روزها در جای جای کشور و شهرمان در دستجات،  هیئت ها و تکیه های بزرگ و کوچک مردم برای امام خود عزاداری می کنند، اما مسئله ای که بسیار مهم است نوع عزاداری ها می باشد که باید در شان دستگاه اهلبیت(ع) باشد و از طرفی هم مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد.

آیت‌الله مکارم: از اشعار موهن و سبک‌های نامناسب در مجالس محرم پرهیز شود
از همین رو  آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلیدبه مناسب فرا رسیدن ایام عزاداری برای سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در پیامی بابیان توصیه‌هایی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، از مداحان خواست ضمن بیان رشادت‌های سالار شهیدان، از اشعار موهن و سبک‌های نامناسب در مجالس عزاداری پرهیز نمایند.
وی در پیام خود بابیان توصیه‌هایی به عزاداران و هییت های مذهبی بیان کرد: نخست؛ ضروری است ضمن رعایت مسائل بهداشتی، مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باشکوه‌تر از هرسال و با شور و شعور حسینی برگزار شود و هر یک از عاشقان آن حضرت به‌قدر توان خود در اقامه فرهنگ عاشورایی خدمت نماید.
این مرجع تقلید در دومین توصیه خود افزود: سزاوار است خطبای محترم تنها به توصیف واقعه تاریخی عاشورا بسنده نکنند بلکه بابیان ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدهای نهضت امام حسین(ع) به‌خصوص جوانان را با اهداف عالی و مقدس این حادثه بزرگ که همان مبارزه حق در برابر باطل بود، آشنا سازند.
آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: سوم؛ به مداحان محترم و مخلص نیز توصیه می‌کنم ضمن بیان حماسه‌ها و رشادت‌های سالار شهیدان و دیگر شهدای مظلوم کربلا و توسل به امام زمان (عج)، بر آگاهی مردم بیفزایند و از اشعار موهن یا غلوآمیز و یا سبک‌های نامناسب بپرهیزند و جلوی انحرافات احتمالی را بگیرند.
وی در توصیه چهارم خود، تصریح کرد: عزاداران محترم و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) شایسته است از کارهایی که موجب وهن مذهب می‌گردد، جدا خودداری نمایند تا بهانه به دست مغرضان و دشمنان اهل‌بیت(ع) ندهند.

برخی حرکات در عزاداری های هیچ اصل و ریشه ای ندارد
نوع عزاداری های در این ماه باید به قیام و اهداف امام حسین(ع) نزدیک باشد و از مسائلی که حاشیه سازی می کنند هم دور باشیم که در این خصوص آیت الله علیدوست در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه عزاداری‌های ماه محرم مصادیق روشن تعظیم شعائر الهی است، گفت:  برخی مواقع ممکن است تکریم و تعظیم شعائر یک جریان الهی مبتلا به آسیب‌هایی شود که نه‌تنها رسیدن به هدف را از مسیر منحرف می‌کند بلکه ضد هدف نیز باشد.
در برخی عزاداری ها بجای توجه به هدف اصلی قیام عاشورا به ظواهر توجه می شود
وی در ادامه با اشاره به برخی از آسیب‌هایی که ممکن است عزاداری‌ها را از هدف اصلی خود دور کند، بیان داشت: حادثه عاشورا یک کلاس پر از درس است که گاهی در عزاداری‌ها به‌جای توجه به درس‌ها و هدف اصلی قیام عاشورا، تنها به ظواهر و شکل عزاداری اکتفا می‌شود که این امر می‌تواند موجب عدم بهره‌مندی عزادار از این مجالس شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: گاهی در عزاداری‌ها روضه‌هایی که خوانده می‌شود و یا سخنانی گفته می‌شود که اصلاً واقعیت و وجود خارجی ندارد همچنین برخی افراد حرکاتی از خود نشان می‌دهند که هیچ اصل و ریشه‌ای ندارد و جز خرافه چیز دیگری نیست که این امر نیز یکی از آسیب‌هایی است که باید برای رفع آن تلاش کرد.
وی در ادامه به‌افراط و تفریط‌ها در عزاداری اشاره داشت و ابراز داشت: در عزاداری‌ها برخی افراد القابی را به امام حسین(ع) نسبت می‌دهند که تنها برای خداوند می باشدکه این نشان از افراط و تفریط دارد.

مداحان با رفتار و گفتار ناشایست، بهانه به دشمنان اهلبیت(ع) ندهند
از طرفی محمد علی مجاهدی، رئیس انجمن شعر آیینی کشور با اشاره به نوع عزاداری ها در ایام محرم اظهار داشت: بدون تردید بیان و به تصویر کشیدن مطالب خرافه آلوده و گزافه آلود و غلو و مطالب موهن و اهانت آمیز به جای خدمت به فرهنگ اهل بیت (ع) در مسیر خیانت به این دستگاه مقدس است و به این طریق به اصل و اساس آن لطمه و ضربه وارد می شود.
وی افزود: اتفاقاً دشمن نیز به دنبال همین شرایط است تا از این وضعیت سوءاستفاده کرده و به دنبال عملی کردن نقشه هایش برای ضربه زدن به مکتب تشیع باشد.
این شاعر پیشکسوت آیینی همچنین با اشاره به این که متاسفانه بیان برخی از اشعار و مطالب موهن باعث فراهم آمدن خوراک مناسب برای فعالیت بیشتر وهابیت علیه شیعه است، گفت: آن ها به دنبال چنین فرصت هایی هستند که با بهره گیری از میلیاردها تومان پول نفت و تبلیغات رسانه ای به شیعه و اعتقادات آن ضربه بزنند و این ما هستیم که باید با هوشیاری و مراقبت بیشتر ، جلوی این توطئه و خواسته شوم آن ها را بگیریم نه این که خدای ناکرده خودمان آب به آسیاب دشمن بریزیم.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/35365
اخبار مرتبط

نظرات شما