معرفی رشته تخصصی مطالعات زنان در نمایشگاه کتاب دین

معاونت آموزش حوزه‌ علمیه خواهران استان قم در آخرین نشست از سلسله نشست‌های وبیناری معرفی رشته‌های حوزه‌های علمیه خواهران با حضور خانم حاجی اسماعیلی مدیر گروه مطالعات زنان جامعه الزهرا(س) به تبیین جزئیاتی از رشته مطالعات زنان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سلسله وبینارهای آشنایی با رشته‌های سطوح عالی حوزه علمیه خواهران امروز مصادف با یکم اسفندماه با موضوع آشنایی با رشته مطالعات زنان برگزار شد.

سمیه حاجی اسماعیلی مدیر گروه مطالعات زنان جامعه الزهرا(س) در این وبینار اظهار کرد: جامعه امروز نیاز به حضور تخصصی زنان در عرصه‌های اجتماعی را به خود می‌بیند.

وی گفت: در ابتدا از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۰ پذیرش دانشجو در مقطع ارشد مطالعات زنان انجام شد و عواملی ضرورت ورود حوزه‌های علمیه را به رشته مطالعات زنان تشدید کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به گسترش نگاه فمینیستی به زنان در اروپا و غرب و به تبع در ایران، اشاره کرد.

اسماعیلی گفت: آسیب‌های متوجه رشته مطالعات زنان در دانشگاه‌ها، فاصله گرفتن از موازین ناب اسلامی و نگاه‌های صحیح به زنان، تلاش فضای غالب علمی و آکادمی برای نشان دادن وجهه غیر اسلامی و غیر انقلابی از زن مسلمان از دیگر علل آغاز به کار رشته مطالعات زنان در حوزه بود.

وی افزود: برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ حوزه‌های علمیه خواهران شروع به اجرای رشته مطالعات اسلامی زنان کردند که این رشته در طول یک دهه با بازنگری‌های تخصصی سرفصل‌ها و عناوین، همواره سعی نمود است خود را به‌روز و کارآمد حفظ کند.

مدیر گروه مطالعات زنان جامعه الزهرا(س) ادامه داد: این رشته، از رشته‌هایی است که ارتباط زنان را با اجتماع به بهترین شکل تامین می‌کند.

حاجی اسماعیلی تصریح کرد: از دیگر ضرورت‌های وجود رشته مطالعات زنان نیاز به حضور زنان متخصص مسلمان انقلابی در مناسبات اجتماعی و در تحلیل‌های علمی متناظر به زنان است و افزایش گفتمان فمینیستی در دهه ۸۰ در درون کشور، ضرورت حضور حوزه های علمیه خواهران و طلاب خواهر را بیش از پیش تبیین کرد.

وی ادامه داد: زنان با فراغت از تحصیل می‌توانند به صورت تخصصی و علمی وارد عرصه‌های پژوهشی، مدیریتی و تدریسی در این رشته شوند. اساسا کمبود بانوان تحصیل کرده در این رشته در حوزه و دانشگاه یکی دیگر از نیازهای وجود این رشته را می‌تواند نمایانگر باشد.

حاجی اسماعیلی در انتها از وجوه دیگر کارآمدی رشته مطالعات زنان را حضور در فراکسیون امور زنان در مجلس، شورای فرهنگی اجتماعی زنان زیر نظر استانداری‌ها و همچنین در نهاد بانوان ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: پاسخ به شبهات روز در خصوص زنان از نگاه ناب اسلامی، حضور شایسته یک زن مسلمان انقلابی در خانواده، تاکید بر شناخت زنان در متن خانواده و نه فارغ از آن، از دیگر فواید مطالعه این رشته است.

وی افزود: از مباحثی که در این رشته به آن پرداخته می‌شود می توان به زن در اسناد بین المللی و نحوه نگرش و توجه به مسائل مربوط به زنان در طول تاریخ بین الملل، زن در اسلام و آشنایی با منزلت و جایگاه زن از نظرگاه اسلامی و زن در تاریخ اشاره کرد.

حاجی اسماعیلی در پایان سخنان خود حضور کمرنگ ناشران مربوط به حوزه زنان را در نمایشگاه دین مطلوب ندانست و تصریح کرد: امید است با برپایی این چنین نمایشگاه‌های تخصصی، زمینه حضور ناشران تخصصی حوزه زنان فراهم شود.


انتهای پیام/


منبع:شهر بیست
http://qomefarda.ir/40248
اخبار مرتبط

نظرات شما