کارشناس جامعه‌شناسی در گفتگو با قم فردا:

قوه قضائیه باید به مطالبه مردم در مجازات قاتلان شهید الداغی به‌سرعت پاسخ دهد

کارشناس جامعه‌شناسی گفت: یکی از الزامات قانونی این است که تماماً اجرا شود و ضمانت اجرایی داشته باشد ضمانت اجرا اکنون این است که قاتلان آمران به معروف و ناهیان از منکر ازجمله قاتلان شهید الداغی مجازات شوند، آیه قرآن می‌فرماید قصاص باعث ایجاد حیات مجدداً در اجتماع می‌شود.

فاطمه فرخنده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ضمن گرامی داشت یاد شهید حمیدرضا الداغی اظهار داشت: اگر جامعه کم‌کاری نمی‌کرد آن حادثه رخ نمی‌داد، همه اتفاقات ازجمله اتفاقات خوب و بد بااراده مردم رقم می‌خورد، اگر اراده عمومی مردم در بحث امربه‌معروف و نهی از منکر بیش از این‌ها تقویت و حمایت می‌شد کسی به خودش این حق و جرئت را نمی‌داد که به خاطر یک واجب شرعی حمایت از ناموس و امربه‌معروف و نهی از منکر که در روایات آمده از جهاد هم واجب‌تر است به عمل‌کننده این واجب آسیب بزند.
این جامعه‌شناس ادامه داد: این‌قدر فضای ناامن در جامعه باید برای اراذل‌واوباش در  تجلی رسالت امربه‌معروف و نهی از منکر ایجاد می‌شد که این اراذل هرگز به خودشان اجازه ندهند که حتی به حمله و آسیب زدن به آمران معروف فکر کنند.
کارشناس امور فرهنگی بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: اینکه امربه‌معروف و نهی از جایگاه واقعی خود در اجتماع را پیدا نکرده است عوامل مختلفی دارد ازجمله قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر کامل اجرا نمی‌شود.
فرخنده گفت: عدم آگاهی مردم نیز ازیک‌طرف در جامعه وجود دارد همین قانون امربه‌معروف و نهی از الزاماتی دارد، حتی بسیاری از افراد حتی از اصل قانون بی‌اطلاع هستند.
وی بیان داشت: عدم اطلاع‌رسانی هم ضعف اساسی در خصوص قانون امربه‌معروف و نهی از منکر است و به متولیان امر بازمی‌گردد که آیا دولت اراده کافی دارد که این قانون اجرا شود همان‌طور که در  خصوص قانون استفاده از کمربند ایمنی و استفاده از ماسک در دوران کرونا فرهنگ‌سازی شد و همه درگیر شدند، باید در مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر هم فرهنگ‌سازی صورت گرفته و موج ایجاد شود.
این جامعه‌شناس بیان داشت: از طرفی رسانه‌های معاند نقش زیادی در این زمینه‌دارند و به همان اندازه که ما در این موضوع کار انجام نمی‌دهیم دشمنان مخصوصاً در بحث رسانه علیه کشور ما فعالیت کرده و موج ایجاد می‌کند و ترس، واهمه و بی‌تفاوتی بین مردم راه می‌اندازد تا دغدغه امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه ما کمرنگ شود.
کارشناس امور فرهنگی بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم عنوان داشت: رسانه‌های ضد دین به‌قدری علیه این موضوع موج ایجاد کردند و از دردسرهای بعدی ترساندند که شاید بسیاری از مسلمانان جهان ندانند امربه‌معروف و نهی از منکر واجب شرعی است.
فرخنده گفت: فایده آسیب‌شناسی قبلی ما است که باید تصمیم گرفت از این به بعد چه‌کاری باید انجام داد، این‌همه شهید درراه امربه‌معروف و نهی از منکر تقدیم شد قطعاً این جریانات ادامه دارد اما باید از ماجراهای قبلی درس عبرت بگیریم و راهکار ارائه دهیم.
کارشناس جامعه‌شناسی تصریح کرد: یکی از الزامات قانونی این است که تماماً اجرا شود و ضمانت اجرایی داشته باشد ضمانت اجرا اکنون این است که قاتلان آمران به معروف و ناهیان از منکر ازجمله قاتلان شهید الداغی مجازات شوند، آیه قرآن می‌فرماید قصاص باعث ایجاد حیات مجدداً در اجتماع می‌شود.
وی گفت: متأسفانه گاهی در مجازات این اراذل مماشات می‌شود، تأخیر در قصاص نیز باعث آسیب است و باعث می‌شود فضای اجتماعی از آن جو مطالبه گری و انتظار برای اجرای قانون فاصله می‌گیرد و تأثیر اجرای قانون حداقلی می‌شود.
فرخنده بیان داشت: بسیار مهم است که در اسرع وقت قاتلان شهید الداغی مجازات شوند اگر پیش‌ازاین مجازات قاتلان و اراذل‌واوباش سریع اجرا می‌شد دیگران به خودشان اجازه نمی‌دادند جان دیگران را به خطر بیندازند.
کارشناس امور فرهنگی بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم  در پایان گفت: اگر می‌خواهیم شهروندان و مخصوصاً بانوان با امنیت روانی در جامعه تردد کنند که وظیفه حاکمیت تأمین این امنیت است دستگاه قضائی باید باقدرت و تا دیر نشده قاتلان آمران به معروف و ناهیان از منکر مجازات شوند.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/41914
اخبار مرتبط

نظرات شما