رونمایی از کتاب «حقیقت عظیم» در قم؛

شخصیت حضرت فاطمه(س) از لسان امام خامنه‌ای

کتاب «حقیقت عظیم» مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره زندگی و سیره بانوی دو عالم، حضرت زهرا علیها السلام، امروز در قم رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیین رونمایی از کتاب «حقیقت عظیم» با حضور جمعی از علما و فضلای حوزه‌های علمیه و همچنین اساتید، طلاب و کارمندان جامعة الزهرا علیها السلام‌ در تالار بیداری اسلامی برگزار شد.

این کتاب که به‌کوشش مؤسسه حدیث لوح و قلم تدوین و گردآوری شده، شامل مجموعه بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای درباره زندگی و شخصیت حضرت فاطمه علیها السلام‌ از سال 1351 است که به‌همت انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

شعرخوانی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد زمانی شاعر آیینی کشور از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که در مدح و ثنای حضرت فاطمه زهرا علیها السلام‌ شعری را سرود.

همچنین پخش کلیپ درباره رونمایی کتاب «حقیقت عظیم» و پخش اجرای سرود روح هستی اجراشده توسط بانوان در دیدار با رهبر معظم انقلاب مدّ ظله العالی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از مجموعه آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی مدّ ظلّه العالی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت که این آثار با تخفیف 5 درصدی به بازدیدکنندگان عرضه شد.

نقش سیره اهل‌بیت علیهم السلام در اندیشه امامین انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح‌میرزائی مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم در این مراسم عنوان کرد: ملت فهیم و انقلابی از ابتدای نهضت انقلاب اسلامی به‌درستی متوجه این معنا بودند که اتحاد و وحدت کلمه می‌تواند در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مؤثری داشته باشد، همچنین متوجه بودند که هم‌افق شدن با ولیّ جامعه یکی از شرایط اساسی و عوامل مهم وحدت‌بخش برای ملت است.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اقبال جوانان به‌سمت مطالعه آثار امامین انقلاب و بیانات رهبر معظم انقلاب مدّ ظلّه العالی یکی از دلایل فهم و بصیرتی است که ملت و جوانان ما دارند.

‌صلح‌میرزائی با اشاره به نقش سیره اهل‌بیت علیهم السلام در اندیشه امامین انقلاب، اظهار کرد: وقتی به بیانات امامین توجه می‌کنیم، اصلاح نگاه به سیره اهل‌بیت علیهم السلام یکی از دغدغه‌های جدی امامین انقلاب بوده است.

وی ادامه داد: امامین انقلاب از ابتدای انقلاب به‌دنبال تصحیح نگاه عمومی مردم به‌ویژه متدین به سیره اهل‌بیت علیهم السلام بودند؛ این موضوع در کتاب «صلح امام حسن علیه السلام» تألیف رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله قابل مشاهده است.

‌صلح‌میرزائی با تأکید بر اینکه اصلاح نگاه به سیره اهل‌بیت علیهم السلام نقش بسزایی در پیداشدن مجاهدان فی‌سبیل‌الله داشته است، اضافه کرد: اگر این نگاه اصلاحی وجود نداشت، باعث دچار انحراف در افکار و دیدگاه‌های انسان و ایستایی افراد می‌شد و انسان را به برخی عبادات فردی دلخوش می‌کرد.

وی توضیح داد: اهل‌بیت علیهم السلام پرچمداران قیام لله و به‌دنبال برپایی حاکمیت الله و جریان عبودیت محض الله بودند و این اهداف برای اهل‌بیت علیهم السلام هزینه داشته است؛ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در کتاب «همرزمان حسین(ع)» به این موضوع اشاره داشتند که اگر اهل‌بیت علیهم السلام صرفاً به عبادات می‌پرداختند، دشمنان داعیه‌ای نداشتند تا آن حضرات معصومین علیهم السلام را به شهادت برسانند.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به تدوین و تألیف کتاب «حقیقت عظیم» که مجموعه‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب مدّ ظلّه العالی درباره وجود حضرت زهرا علیها السلام‌ از سال 1351 تاکنون است، خاطرنشان کرد: وجود حضرت زهرا علیها السلام‌ به‌عنوان محور حرکت اهل‌بیت علیهم السلام بودند و الگوی همه مؤمنان از جمله اهل‌بیت علیهم السلام و همه مردان و زنان هستند.

‌صلح‌میرزائی افزود؛ امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف فرمودند: «وَ فی إِبْنَةِ رَسُولِ اللّهِ صلّى الله علیه و آله و سلّم لی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ دختر رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم (فاطمه زهرا علیها السلام) براى من، اسوه و الگویى نیکوست».

وی با اشاره به نگاه مترقی و توصیفات والا و بلند امامین انقلاب به حضرت زهرا علیها السلام‌، خاطرنشان کرد: این کتاب «حقیقت عظیم» یک قید و شهود دارد، شهود کتاب، همین جلد کتاب است، اما قید کتاب تحقیقات گسترده‌ای برای این کتاب شده و منبع‌یابی عظیم و فهرست موضوع متنوعی صورت گرفته است.

هشت محور اصلی کتاب «حقیقت عظیم»

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین میرهاشم حسینی عنوان کرد: کتاب «حقیقت عظیم» کتاب جامعی است که ابعاد وجودی حضرت فاطمه زهرا علیها السلام‌ را به تصویر کشیده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب مدّ ظلّه العالی قبل از جایگاه رهبری انقلاب اسلامی، عظمت علمی داشتند و بعد از این جایگاه نیز سخنان حکیمانه ایشان بیشتر و پربارتر می‌شود.

‌حسینی به محورهای اصلی کتاب «حقیقت عظیم» اشاره کرد و بیان داشت: این کتاب شامل سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حضرت زهرا علیها السلام‌ از سال 1351 به بعد است که در مقدمه این کتاب به محورهای اصلی اشاره شده است.

وی ادامه داد: اولین محور این کتاب درباره شخصیت وجود مبارک حضرت زهرا علیها السلام‌ شامل ادوار زندگی آن حضرت است که در این فصل به بحث ضرورت و فوریت شناخت حضرت زهرا علیها السلام‌ اشاره شده که امروز در جهان معاصر، این شناخت بسیار ضروری است و شاه‌بیت این فصل، این سخن رهبر معظم انقلاب مدّ ظلّه العالی است که فرمودند؛ «اوج این شناخت بدون طهارت باطن حاصل نمی‌شود».

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه، عنوان کرد: فصل دوم این کتاب به ابعاد زندگی ظاهری حضرت زهرا علیها السلام‌ پرداخته است؛ وجود مبارک حضرت فاطمه علیها السلام‌ نسبت به پدر به جایی می‌رسد که «امّ‌ابیها» و «فداها ابوها» می‌شود؛ نسبت به همسرشان امام علی علیه السلام به جایی می‌رسد که «نعم العون» می‌شود و نسبت به تربیت فرزندان نیز شاه‌بیت و اوج کلام رهبر فرزانه انقلاب مدّ ظلّه العالی وجود دارد که تربیت انسان یعنی تولید و ارتقای والاترین و بالاترین محصول هستی است.

‌حسینی توضیح داد: گاهی در پرورش و آموزش افراد جامعه به‌ویژه بانوان بسیار غفلت می‌شود و اصل قضیه فراموش می‌شود؛ رهبر معظم انقلاب مدّ ظلّه العالی دراین‌باره تعبیری دارند که مهم‌ترین جنبه شخصیت زن، حیثیت مادری اوست؛ چون بالاترین و والاترین محصول هستی به‌برکت بانوان گرانقدر صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در این فصل، ابعاد زندگی حضرت زهرا علیها السلام‌ و بحث خانه‌داری، ازدواج، دوری از تجمل‌گرایی، ساده‌زیستی، بحث مجاهدت، عبادت و ایثار، حق‌شناسی و حق‌طلبی مطرح شده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت زهرا علیها السلام‌ در همه وظایفی که دارد، جهاد را فراموش نمی‌کند و زندگی مجاهدانه دارد.

وی تأکید کرد: شروع انقلاب شیعیان به‌برکت خطبه فدکیه بوده است و انقلاب اسلامی ما به‌نوعی الگوگیری از مکتب حضرت زهرا علیها السلام‌ بوده است.

‌حسینی در ادامه بیان داشت: فصل سوم شامل مقامات معنوی حضرت فاطمه علیها السلام‌ است که اوج قدرت کمال بشر است. رهبر معظم انقلاب در این فصل، تعبیر «امام الائمه» را برای حضرت فاطمه علیها السلام‌ دارند، آن حضرت به جایی می‌رسند که سیدة نساء اهل الجنّة هستند که بالاتر از سیدة نساء العالمین است.

وی عنوان کرد: فصل چهارم برکات وجودی حضرت زهرا علیها السلام‌ است که مایه افتخار بشر و کوثر و خیر کثیر هستند و برکت وجود ایشان برای زنان فاطمی است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم متذکر شد: امروز با شعار «زن، زندگی، آزادی» خیانت‌ها و ظلم‌های زیادی به بانوان عالم صورت گرفته و می‌گیرد و به اسم این شعار، به حقوق بانوان تجاوز شده است.

حسینی افزود: امروز دانشمندان و اندیشمندان غربی به این نتیجه رسیدند که تنها راه‌حل بازگشت به خانواده است؛ اما بازگشت به خانواده برای سعادت بشر، بدون تقیّدات و برخی محدودیت‌هایی که دین بیان می‌کند، امکان ندارد.

وی تصریح کرد: شما محدودیت‌هایی به اسم حجاب را نمی‌پذیرید، آن‌گاه فاجعه خودنمایی بانوان را بیان می‌کنید، اگر شما این محدودیت‌های دینی و عبودیت خدا را که به‌نفع جامعه بشریت است، بپذیرید، آنگاه می‌بینید که آزادی و آزادگی واقعی نصیب‌تان می‌شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه گفت: فصل پنجم این کتاب الگو بودن حضرت است که بیش از 18 درس از حضرت زهرا علیها السلام‌ بیان شده و فصل ششم نیز وظیفه ما نسبت به حضرت زهرا علیها السلام‌ را تبیین کرده است.

حسینی اضافه کرد: فصل هفتم این کتاب شامل توجه به ابعاد سازنده وجودی حضرت زهرا علیها السلام‌ است، رهبر معظم انقلاب مدّ ظلّه العالی که خود منشأ برکات هستند و اصل انقلاب اسلامی از انقلاب بزرگ شیعی در قضیه فدک الگوگیری شده است.

وی اظهار داشت: فصل هشتم این کتاب شامل شخصیت زن از نگاه اسلام و نگاه غرب که بهترین راه برای تبیین این موضوع، ترسیم خصوصیات وجود حضرت زهرا علیها السلام‌ است.

حضرت فاطمه زهرا علیها السلامخیر کثیر هستند

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدمهدی حقانی با بیان اینکه سرّ لیلة القدر، حضرت زهرا علیها السلام‌ هستند، عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا علیها السلام‌ خیر کثیر هستند و اگر بشر در‌این‌باره تفکر کند، مبهوت می‌شود.

مدیر مؤسسه پژوهشی لوح و قلم تصریح کرد: در باب آیه شریفه بلاغ، «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ‌تَفْعَلْ فَمَا‌بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» که فرمان ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین است، نشان می‌دهد که اگر اعجاز الهی و ید قدرت الهی نبود، با اعلام ولایت امام علی علیه السلام، اسلام ناب با قدرت دشمنان و به‌وسیله حرکت مردمی از بین می‌رفت.

‌حقانی خاطرنشان کرد: در آن زمان دشمن چنان قدرتی داشت که می‌توانست با کمک مردم، اسلام ناب را از بین ببرد؛ اما دشمن باقی ماند و حضرت صدیقه زهرا علیها السلام‌ با چنین دشمنی به مبارزه پرداختند و به شهادت رسیدند.

وی با یادآوری اینکه حضرت زهرا علیها السلام‌ جان خود را در راه ولایت فدا کردند، افزود: عبادت حضرت زهرا علیها السلام‌ سرمشق امام سجاد علیه السلام است و حضرت فاطمه علیها السلام‌ محور حدیث اهل کساء هستند.

وی در پایان با اشاره به کتاب «حقیقت عظیم» که مجموعه سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حضرت زهرا علیها السلام‌ است، اظهار امیدواری کرد که این کتاب منشأ برکاتی برای جبهه حق باشد.

کتاب «حقیقت عظیم» مجموعه بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد‌ّ ظلّه‌ العالی) درباره زندگی و شخصیت حضرت فاطمه (علیها السلام‌) است که به‌کوشش مؤسسه حدیث لوح و قلم گردآوری شده و انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد‌ّ ظلّه العالی) آن را به چاپ رسانده است.



انتهای پیام/


منبع:تسنیم
http://qomefarda.ir/41977
اخبار مرتبط

نظرات شما