بر اساس آخرین آمارها؛

متوسط تراکم دانش‌آموزی در قم از میانگین کشوری بالاتر است

درحالی‌که متوسط تراکم دانش‌آموزی یعنی حاصل تقسیم تعداد دانش‌آموزان استان بر تعداد کلاس‌های درس موجود، عدد ۲۴ را در کل کشور نشان می‌دهد، این عدد در میانگین فضاهای آموزشی استان قم به بیش از ۳۰ رسیده و حتی در تعداد قابل‌توجهی از مدارس استان از مرز ۴۰ نفر نیز عبور کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آخرین آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم بیانگر آن است که عملکرد این اداره کل در زمینه ساخت کلاس درس در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشدی بیش از دوبرابر را نشان می‌دهد، به بیان دیگر درحالی‌که این اداره کل در سال ۱۴۰۰ موفق به ساخت ۶۳ کلاس درس در استان شده بود، این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰ کلاس رسیده است.
البته باید اذعان کرد که بر اساس آمار، همچنان حدود دو سوم مدارس استان از حیث جمعیت دانش‌آموزی دو شیفته هستند، ضمن آن که حدود ۳۱ درصد از مدارس دولتی استان نیازمند مقاوم‌سازی و حدود ۱۸ درصد از مدارس نیز به‌عنوان مدارس فرسوده شناخته می‌شوند و نیازمند تخریب و بازسازی‌اند.
همچنین گزارش این اداره کل در زمینه استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس استان نیز نشان می‌دهد اگرچه ۷۷ درصد مدارس استان در این موضوع استانداردسازی شده‌اند، اما همچنان ۱۳ درصد این سیستم‌ها فرسوده و ۱۰ درصد نیز غیراستاندارد تلقی می‌شوند.
و اما یکی از چالش‌های مهم آموزش‌وپرورش در قم، رتبه بیست و هفتم استان در بین استان‌های کشور در محور سرانه دانش‌آموزی و همچنین تراکم زیاد دانش‌آموزی در این استان است، امری که کمبود فضاهای آموزشی در کنار تداوم رشد جمعیت و مهاجرت به این استان سبب مضاعف شدن آن شده است.
براین‌اساس، درحالی‌که متوسط تراکم دانش‌آموزی یعنی حاصل تقسیم تعداد دانش‌آموزان استان بر تعداد کلاس‌های درس موجود، عدد ۲۴ را در کل کشور نشان می‌دهد، این عدد در میانگین فضاهای آموزشی استان قم به بیش از ۳۰ رسیده و حتی در تعداد قابل‌توجهی از مدارس استان از مرز ۴۰ نفر نیز عبور کرده است.
نکته دیگر در این گزارش، جمعیت قابل‌توجه دانش‌آموزان اتباع در قم است، تا آن جا که جمعیت دانش‌آموزی اتباع در کل کشور، سه و نیم درصد کل جمعیت دانش‌آموزی است، اما این درصد در استان قم، عدد ۱۴ را نشان می‌دهد که بیانگر تحصیل حدود ۴۰ هزار دانش‌آموز اتباع در قم و نیاز این تعداد دانش‌آموز به ۱۰۰ باب مدرسه کامل است.
اکنون باید گفت درحالی‌که متوسط سرانه آموزشی در کل کشور، پنج و دو دهم مترمربع و استاندارد این موضوع، حدود هشت و چهاردهم مترمربع است، اما این مسئله در استان قم عدد چهار و دو دهم مترمربع را نشان می‌دهد که برای رساندن این عدد به متوسط سرانه کل کشور و در یک طرح پنج‌ساله، به پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار سالانه جهت ساخت ۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه نیاز است.
همچنین اداره کل نوسازی مدارس استان قم برای پوشش تمامی دانش‌آموزان افزایش‌یافته در هر سال تحصیلی، به ساخت حدود ۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه با اعتباری بالغ بر پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد، به طور مثال در سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ مجموع ورودی دانش‌آموزان جدید و دانش‌آموزان پایه اول در استان حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر و خروجی دانش‌آموزان تنها حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که نشان می‌دهد حدود ۱۵ هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه شده است.


انتهای پیام/


منبع:فارس
http://qomefarda.ir/42256
اخبار مرتبط

نظرات شما