زنگ خطر خشک شدن تدریجی تالاب مره

رودخانه شور تنها رودخانه دائمی استان قم است که با وجود بندها و مسیرهای انحرافی زیادی که در مسیر خود و پیش از ورود به قم ساخته شده است سالهاست تالاب مره را سیراب نگه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پروژه بند رودخانه شور قم، طرحی که عملیات اجرای آن از سال ۱۳۹۸ در انتهای این رودخانه آغاز شد و تالاب مره را در خطر مرگ تدریجی قرار داده است.

طبق گفته کارشناسان اداره کل محیط زیست تالاب مره سالانه میزبان بیش از ۲۵ هزار پرنده مهاجر است و این تالاب توانایی دارد تا ۳ برابر وسعت خود را از تبدیل شدن به کانون بحران ریزگرد حفظ کند با این وجود پس از بهره برداری از بند رودخانه شور  میزان آب ورودی به تالاب کاهش  پیدا کرده است .

طبق گفته معاون آبخیزداری  اداره کل منابع طبیعی استان قم  هدف از اجرای این طرح جلوگیری از پیشروی کویر و ایجاد پوشش گیاهی در بخشی شرقی تالاب مره است که  سال‌هاست به کویر تبدیل شده است .

به عقیده کارشناسان با توجه به تغییر اقلیم در کشور و کاهش میزان بارندگی و خشکسالی‌هایی که در درازمدت شاهد آن خواهیم بود، انتقال بخشی از  آب حداقلی رودخانه شور برای احیاء و تشکیل پوشش گیاهی جدید عملا کاری بی‌فایده  است و تنها موجب به خطر افتادن همین وضع موجود خواهد شد.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/42497
اخبار مرتبط

نظرات شما