گزارش قم فردا از نبود نظارت بر شبکه نمایش خانگی؛

شبکه نمایش خانگی گذرگاه عبور سریال‌های بدون قاعده و قانون

عادی‌سازی برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی مانند خشونت، خیانت، الفاظ رکیک، مصرف مواد مخدر و پوشش‌های نامناسب در سریال‌های نمایش خانگی می‌تواند باعث بروز برخی بزهکاری‌ها در سطح جامعه بشود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، این روزها نقش سریال‌های شبکه نمایش خانگی در سبد مصرف کالاهای فرهنگی خانواده پررنگ‌تر از قبل شده است. دسترسی آسان به نوع ارائه و حذف لوح‌های فشرده از جمله دلایل استقبال از این سریال‌ها شده است. به‌ویژه که پای ستاره‌های سینما هم  به شبکه نمایش خانگی باز شد و بسیاری از کارگردان‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، با استفاده و بهره‌گیری از این چهره‌ها راه فروش آثار خود را هموار کرده‌اند.
امروز سریال‌های نمایش خانگی درگیر ناهنجاری‌های اجتماعی شده است. انواع شوخی‌های نامناسب، الفاظ رکیک، پوشش‌های نامناسب جامعه ایرانی‌اسلامی، روحیه خشم و... باعث به‌وجودآمدن مشکلات فرهنگی در سطح جامعه می‌شود.
استفاده از چنین سکانس‌هایی در سریال‌های نمایش خانگی مخصوصاً سریال‌های طنز که بیشترین آمار مخاطب را داراست، تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است که می‌تواند از عدم نظارت صحیح از سوی مراجع و سازمان‌های فرهنگی و عدم قانون‌گذاری و اجرای قانون نشئت بگیرد.
بله همان‌طور که گفته شد این روزها موضوع عدم نظارت بر تولید و محتوای سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شوند و هر روز نیز این اوضاع بدتر می‌شود مخاطبان را به‌شدت آزار می‌دهد. محتواهایی که ممکن است با غرض باشد و برخی‌ها به دنبال ترویج بی‌بندوباری و ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی که خلاف عرف و شرع است باشند.
در حال حاضر اگر بیننده‌ای فقط یکبار یک قسمت از سریال‌های نمایش خانگی را مشاهده کند به‌راحتی درک خواهد کرد که در این سریال‌های به‌راحتی و بدون محدودیت از الفاظ رکیک استفاده می‌شود. برخی از این سریال‌های شاید پشت پرده کانون خانواده را هدف قرار داده باشند.
درهرصورت سؤالی که با دیدن هر قسمت از سریال‌های متنوع نمایش خانگی به ذهن مخاطب و خانواده‌ها خطور می‌کند این است که چه کسی یا کسانی وظیفه نظارت بر محتوای تولیدی سریال‌های نمایش خانگی را به عهده دارند؟ چرا محتوای این سریال‌ها رها است؟ پشت پرده نظارت بر محتوای سریال‌ها چیست؟ و سؤالات بسیار دیگری که نه برای اولین‌بار بلکه بارهاوبارها توسط رسانه‌ها و منتقدان این عرصه مطرح شده است.
امروز شبکه نمایش خانگی تبدیل به گذرگاهی برای عبور سریال‌ها و فیلم‌هایی که با ساختار و قواعد اخلاقی و عرفی ما تناسب ندارد شده است که نیازمند رصد و نظارت دقیق و درست توسط متولیان امر و ایجاد چارچوب برای تولید در این عرصه است.



صداوسیما مرجع صدور مجوز نمایش خانگی است
از همین رو محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ هنر و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه صداوسیما مرجع صدور مجوز نمایش خانگی است، گفت: نمایش خانگی در اختیار ما نیست با متخلفین که قانون کشور را زیر پا بگذارند برخورد خواهیم کرد از مصوبات شورای فرهنگ عمومی استقبال و حمایت می‌کنیم
وی با بیان اینکه در بحث نمایش خانگی صداوسیما مرجع صدور مجوز است، گفت: امیدواریم با ممیزی‌های صورت‌گرفته در آینده شاهد رفع موضوعات فعلی در این بستر باشیم و هر هنرمندی که قانون کشور را رعایت نکند قطعاً مورد برخورد قرار می‌گیرد.
درهرحال همان‌طور که گفته شد عادی‌سازی برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی در سریال‌های نمایش خانگی می‌تواند باعث بروز برخی بزهکاری‌ها در سطح جامعه باشد. خشونت، خیانت، الفاظ رکیک، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، پوشش‌های نامناسب و... از مسائلی است که در سریال‌های نمایش خانگی شاهد آن هستیم.
امروزه نفوذ فضای مجازی و به‌تبع آن که شبکه‌های نمایش خانگی شکل گرفتند صرفاً بر طیف یا قشر خاص نیست؛ بلکه دایره نفوذش تمام مردم؛ یعنی تمام سن‌ها، شغل‌ها و سلیقه‌ها هستند و این توانایی را دارد تا با یک کار آلوده، فضایی را به وجود آورد که به‌سختی بشود جبرانش کرد.
پس مسئولین و متولیان باید به این عرصه اهمیت بیشتری دهند تا در آینده تبدیل به مشکل بزرگی برای جامعه نشود. هرچند دیر شده است؛ اما باید از همین امروز به فکر این فضا باشیم.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/42531
اخبار مرتبط

نظرات شما