نرم‌افزار جامع تفاسیر نور نسخه 4 رونمایی شد

در آستانه حلول ماه بهار قرآن، ماه مبارک رمضان، از نسخه چهارم نرم‌افزار جامع تفاسیر رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  این نرم‌افزار فاخر که کتابخانه‌ای دیجیتالی جامع در رشته قرآن و تفسیر می‌باشد، به همراه نسخه جدید پایگاه جامع قرآنی و نرم‌افزار همراه قرآن نور، به جامعه قرآنی ارائه گردید. مراسم رونمایی از این سه‌گانه قرآنی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با سخنرانی آیت‌الله محمد محمدی گلپایگانی – رئیس دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد.
سخنران اول این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر راشدی‌نیا – معاون پژوهش مرکز نور بودند که به توضیح امکانات و قابلیت‌های این نرم‌افزار پرداختند. ایشان با اشاره به سابقه این نرم‌افزار گفتند: نسخه اول با عنوان «نورالانوار» تولید شد و نسخه دوم تحت ویندوز در سال 1376 ارائه گردید که در بخش کتابخانه 9 عنوان کتاب در 85 جلد و در بخش دانشنامه 13 ترجمه در 8 زبان و 5 تفسیر را در اختیار کاربران قرآن‌پژوه قرار میداد. در سال 1386 نسخه جامع تفاسیر 2 ارائه شد که در بخش کتابخانه 1188 جلد کتاب و در بخش دانشنامه 99 ترجمه و 114 تفسیر و ارائه احادیث روایی از 6 تفسیر، از مهم‌ترین امکانات آن محسوب می‌شد. در سال 1392 نسخه 2.5 جامع تفاسیر با ارتقاء کتابخانه ارائه شد و منابع آن به 1700 جلد رسید. در سال 1394 نسخه 3 تولید شد که کتابخانه به 2192 جلد رسید.
معاون پژوهشی مرکز با اشاره به استقبال پژوهشگران قرآنی از این محصول در ایران و مجامع بین‌المللی افزود: طبق نظرسنجی‌های گردآوری شده، مهم‌ترین ابزار پژوهشگران قرآنی، نرم‌افزار جامع تفاسیر نور بوده است و در جشنواره‌های داخلی و خارجی نیز رتبه‌های خوبی را کسب کرده است. مانند جایزه اجلاس جامعه جهانی WSA در سازمان ملل متحد که به برترین‌های فناوری اختصاص دارد و جامع تفاسیر به نمایندگی از ایران در سال 2009 موفق به کسب رتبه اول گردید.
حجت‌الاسلام والمسلمین راشدی‌نیا در توضیح جدیدترین نسخه جامع تفاسیر گفت: ارتقاء قابلیت‌های فنی، افزایش حجم منابع کتابخانه، افزایش محتوای دانشنامه، قابلیت‌های جدید و هوشمند صرفی و نیز استفاده از جدیدترین فناوری‌های هوش مصنوعی از شاخصه‌های این نسخه به شمار می‌رود. در کتابخانه متن 903 عنوان در 3564 جلد ارائه شده که نسبت به نسخه قبلی تقریباً افزایش دو برابری داشته است. در بخش ترجمه، 137 ترجمه که 77عنوان به فارسی و 60 ترجمه به دیگر زبان‌ها ارائه شده و سعی شده کهن‌ترین ترجمه‌ها از قرن 4 تاکنون گردآوری شود. امکان مطالعه متن ترجمه،  مقایسه ترجمه‌ها ذیل یک آیه و نیز ارائه ترجمه‌های هم‌طراز از یک واژه قرآنی که با قابلیت‌های هوش مصنوعی فراهم آمده، در این بخش به کاربران ارائه می‌شود. تفاسیر هم به آیات متصل شده‌اند و کاربر می‌تواند متن تفاسیر مربوط به آیه مورد نظرش را ببیند. همچنین از 11 تفسیر روایی، احادیث مربوط به آیات استخراج و در 3 دسته (اسباب نزول، فضائل و آثار سوره، و روایات تفسیری) و به کاربر ارائه گردیده است. در بخش آیات مرتبط، کاربر می‌تواند با کمک هوش مصنوعی، آیات مرتبط با آیه مورد نظرش را از نظر شباهت لفظی یا موضوعی یا همنشینی در تفاسیر مشاهده نماید. بخش مفردات و واژگان قرآنی تلاش دارد کلمات قرآنی را در همه کتب لغت شناسایی و به کاربر ارائه کند که در پژوهش‌های ترجمه‌ای و تفسیری بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در بخش اعراب با ارائه اطلاعات صرفی و نحوی کلمات قرآنی و همچنین اطلاعات بلاغی آیات قرآن، مجموعه کاملی برای محققین فراهم آمده است. یکی از کار جدید که در این نسخه ارائه شده، گردآوری اطلاعات کلی پیرامون سوره‌های قرآن کریم (که بصورت پراکنده در تفاسیر ذکر شده) و تجمیع آنها در بخش سوره‌نامه می‌باشد. به دلیل ارائه این امکانات است که نرم‌افزار جامع تفاسیر همواره مورد اقبال عموم علاقمندان به قرآن کریم و پژوهشگران قرآنی بوده است.
معاون پژوهشی مرکز در پایان سخنان خود با اشاره به آمارهایی که از مراجعه کاربران به پایگاه جامع قرآن (نسخه وبی جامع تفاسیر) به دست آمده، افزود: روزانه بین 20000 تا 25000 نفر مراجعه کرده‌اند. در بازه یک ساله 3486000 نفر مراجعه و 16000000 صفحه را مشاهده کردند که 843000 نفر خارج از ایران بودند از کشورهای افغانستان، عربستان سعودی، هند، مصر، عراق، مراکش، ترکیه، پاکستان، الجزائر و اردن که نشان از توفیق مجموعه مرکز نور در نشر و ارائه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام در سطح جهان است.
سخنران دوم این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین بهرامی – رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بودند که از مردم فهیم ایران به دلیل خلق حماسه انتخابات تقدیر و تشکر داشتند. همچنین ضایعه ارتحال آیت‌الله امامی کاشانی را که چهره‌ای قرآنی بودند را تسلیت گفتند. ایشان با اشاره به تاسیس مرکز نور به دست مقام معظم رهبری در 35 سال قبل گفتند: مرکز موفق به گردآوری مجموعه وسیعی از منابع متنوع در علوم اسلامی شده است و اکنون کتابخانه مرکز دارای بیش از 100 هزار جلد کتاب است، از همه مذاهب و زبان‌ها. تقریبا مجموعه کاملی که محققان به آن نیاز دارند. بر بخش وسیعی از این منابع، کار پژوهشی انجام گرفته اعم از دسته‌بندی و علامت‌گذاری و ارتباط‌دهی و نیز از فناوری هوش مصنوعی بهره گرفته شده. با پشتوانه این اطلاعات صدها عنوان نرم‌افزار و بیش از 20 پایگاه اینترنتی و نرم‌افزارهای همراه تولید و در اختیار مخاطبان قرار گرفته شده. بیش از 200 عنوان نرم‌افزار بر پایه منابع نویسندگان و پژوهشگران تولید گردید. تلاش‌های زیادی در طی این سال‌ها در جهت آشنایی با رایانه و توسعه فرهنگ استفاده از رایانه انجام گرفت که نتیجه آن به اذعان جریان‌های غیر حوزوی، این بوده که حوزه علمیه و طلاب شیعه در استفاده از فناوری‌های جدید پیشگام هستند. تاثیر این محصولات فناورانه به گونه‌ای است که تولید خروجی‌های علمی مانند مقالات و پایان‌نامه رشد چشم‌گیری نسبت به سالیان قبل داشته است و می‌توان ادعا کرد کتاب‌هایی که نسخه دیجیتال آنها در دسترس نیستند، در واقع حبس شده‌اند و گویی اصلاً در دسترس نیستند حتی اگر چاپ شده باشند چرا محققین از منابع دیجیتال بهره می‌برند.
رئیس مرکز نور در توصیف نرم‌افزار جامع تفاسیر افزود: این محصول مبارک در چندین جهت دارای اهمیت است، اول بزرگ‌ترین کتابخانه، دوم پر مخاطب‌ترین محصول، سوم با افتخارترین و چندین ترین دیگر که نظیری برای آن در محصولات نور نداریم. خداوند را برای توفیقاتش شاکر هستیم که توانسته‌ایم مخاطبان داخلی و خارجی را از سرچشمه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام سیرآب کنیم. یکی از کاربران عرب زبان از اساتید دانشگاه الجزائر، چندی قبل با ارسال پست الکترونیکی برای مرکز، از مستبصر شدن و گرویدن به مذهب اهل‌بیت علیهم‌السلام خبر داد به دلیل مطالعه منابع تفسیری شیعه بواسطه نرم‌افزار جامع تفاسیر که بسیار برای ما لذت‌بخش و مسرورکننده بود.
دکتر بهرامی با اشاره به ابتکار مقام معظم رهبری در 35 سال قبل جهت تاسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، گفت: در زمانی که هنوز رایانه و استفاده از فناوری هیچ جایی در کشور و جامعه محققین حوزوزی نداشت، ایشان با تاکید و پیگیری این مرکز را تاسیس نمودند و به گفته یکی از بزرگان مرکز نور، چنین فرمودند گه هر روز تاخیر در این موضوع، خسارت جبران ناپذیر خواهد داشت. جا دارد که بیشترین تشکر و تقدیر ما از ایشان باشد که با تاکید و حمایت‌شان اکنون مرکز منشأ خیر و برکت است.
مهمان و سخنران ویژه مراسم، آیت‌الله محمد محمدی گلپایگانی – رئیس دفتر مقام معظم رهبری بودند. ایشان در بیان خدمات و اقدامات مرکز نور و تاثیرگذاری آن در میان مخاطبان گفتند: جا دارد به این آیه کریمه اشاره کنم که فرمود (أَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلا کَلِمَة طَیِّبَة کَشَجَرَة طَیِّبَةٍ أَصلُهَا ثَابِت وَفَرعُهَا فِی ٱلسَّمَاءِ تُؤتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینِ بِإِذنِ رَبِّهَا وَیَضرِبُ ٱللَّهُ ٱلأَمثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُم یَتَذَکَّرُونَ). این شجره مبارک که در 35 سال قبل غرص شده اکنون درخت تناوری است که ریشه در عمق جان مردم دارد و شاخه‌هایش فرآورده‌ها و میوه‌های گوارا دارد که غذای جان مشتاقان معارف است.
رئیس دفتر مقام معظم رهبری با تشکر ویژه از مردم حماسه‌آفرین ایران که شرکت پرشور در انتخابات داشتند، افزود: مردم انصافاً سنگ تمام گذاشتند و ندای دلسوزانه و روشنگر آقا را لبیک گفتند. بزرگترین عامل حضور مردم فرمایشات آقا بود که اهمیت انتخابات را برای مردم تشریح نمودند و با وجود هجمه امپراطوری خبیث بین‌المللی داشتند در نا امید کردن مردم، باز هم مردم به ندای رهبری لبیک گفتند. مردم هجوم آوردند به پای صندوق‌های رأی و حماسه بزرگی رقم خورد. حوزه علمیه و مراجع و علما، نقش مهمی در شورآفرینی و تشویق مردم داشتند که جای تشکر و تقدیر دارد. همچنین امنیت ذی‌قیمتی که در سراسر کشور و در انتخابات وجود داشت و این خیلی قیمت و ارزش دارد. در رژیم قبل چنین انتخابات‌هایی وجود نداشت. بنده آن زمان را درک کردم و دیده‌ام. فهرستی را ابلاغ می‌کردند به استانداران که باید این افراد رأی بیاروند و آنها رأی می‌آوردند! این فهرست باید مورد تایید سفارت آمریکا و انگلیس می‌بود! و گاهی شوروی. خب مجلسی که این چنین تشکیل شود مدافع منافع چه کسی خواهد بود؟ اما انقلاب ما با تدبیر پیامبرگونه امام خمینی رحمه‌الله به فاصله کمتر از دو ماه، انتخابات داشت که بی سابقه بود در انقلاب‌های دنیا. به فاصله کمی انتخابات ریاست جمهوری و بعد انتخابات مجلس آن هم در ابتدای پیروزی انقلاب که واقعاً بی‌نظیر بود. الان قدرت این کشور به ‌گونه‌ای است که دشمنان را می‌ترساند. این توفیقات آسان بدست نیامده.
آیت‌الله محمد محمدی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مردم حاضر نیستند به دلیل مشکلات‌شان دست از انقلاب و نظام‌شان بردارند. مانند خانواده‌های شهید که عزیزان‌شان را در راه این انقلاب دادند و خانواده‌هایی که گوش به فرمان رهبری هستند. مردم آماده‌اند در دفاع از انقلاب. اگر غزه اینطور مقاومت می‌کند، از کجا الهام گرفتند؟ این تاثیر بیانات رهبری و انقلاب اسلامی ایران است.
اتفاقات غزه، روی اسرائیل و حقوق بشر را سیاه کرد. رسانه‌های غربی که در موضوع هولوکاست یا مجازات‌های اعدام که در ایران طبق قانون شرع اجرا می‌شد، این همه در بوق کرنا می‌کردند، حالا در موضوع کشتار و نسل‌کشی غزه، خفه شدند و اعتراضی ندارند! این دزدان بین‌المللی اتوکشیده و ادکلن‌زده، چرا ساکت هستند؟ مردم غزه بشر نیستند؟
آیت‌الله محمد محمدی گلپایگانی در بخش پایانی سخنان خود، از سلام گرم مقام معظم رهبری به دست‌اندرکاران در مرکز نور خبر دادند و افزودند: هنگام حرکت برای شرکت در این مراسم، موضوع را با ایشان در میان گذاشتم. من حامل سلام حضرت آقا برای شما هستم و ایشان فرمودند بابت زحماتی که کشیده و می‌کشند تشکر کنید. و متقابلاً از طرف شما سلام‌تان را به حضرت آقا خواهم رساند.

در پایان این مراسم، از نرم‌افزار جامع تفاسیر نور - نسخه 4 با حضور آیت‌الله محمدی گلپایگانی، آیت‌الله حسینی بوشهری، آیت‌الله محمدی عراقی، حجت‌الاسلام والمسلمین استاد اجاق‌نژاد و دکتر آقامیری استاندار قم و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر بهرامی و عموم علاقمندان و اساتید رونمایی گردید.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/47899
اخبار مرتبط

نظرات شما