هم‌زمان با روز جهانی بنا‌ها؛

از ثبت جهانی کاروان‌سرای دیر گچین قم رونمایی شد

هم‌زمان با روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی از ثبت جهانی کاروان‌سرای دیر گچین در قم مادر کاروان‌سراهای ایران رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مدیرکل پایگاه‌های جهانی کاروان‌سراهای ایرانی با اشاره به برگزاری ۴۵ امین نشست کمیته جهانی ثبت میراث تاریخی که شهریورماه سال ۱۴۰۲ در ریاض عربستان برگزار شد گفت: در این نشست ۵۴ کاروان‌سرای ایرانی در قالب کلی کاروان‌سراهای ایرانی به ثبت جهانی رسید که کاروان‌سرای دیر گچین قم یکی از شاخص‌ترین کاروان‌سراها در این مجموعه است.
وی با تأکید بر اینکه ثبت جهانی یک اثر تاریخی مسئولیت‌های اجتماعی و خطیری را برای بهره‌برداران، متولیان و جامعه مدنی هر منطقه ایجاد می‌کند گفت: تنها باتکیه‌بر همکاری و خرد جمعی می‌توان در مسیر حفظ، نگهداری و احیا میراث‌فرهنگی گام برداشت.
وی سه ضلع میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را مرتبط با هم و اثرگذار بر روی یکدیگر دانست و افزود: نباید فراموش کنیم که در تمامی حوزه‌های مربوط به مجموعه گروه‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند بازو و اهرم کمکی برای ما باشیم.
همچنین آقای ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم از ۵۴۸ اثر میراثی شناسایی شده تا پایان سال ۱۴۰۲ در قم خبر داد و گفت: ۳۸۳ اثر در دسته آثار غیرمنقول، ۷۴ اثر منقول، ۵۹ اثر ناملموس و ۳۱ اثر طبیعی جای می‌گیرد و دراین‌بین آثاری، چون تپه قلی درویش، تالاب مره، دیر گچین و دریاچه نمک از شاخص‌ترین آنهاست.
وی با اشاره به اینکه استان قم علاوه بر ظرفیت زیارتی و وجود حرم کریمه اهل‌بیت و مسجد مقدس جمکران ظرفیت‌های غنی میراثی و گردشگری نیز دارد بر توجه بیشتر در خصوص این آثار تأکید کرد و گفت: متأسفانه در این حوزه قدردانی و اهتمام جدی صورت نمی‌گیرد که این امر ناشی از ضعف فرهنگی استان است که باید در ارتقای آن کوشش کنیم.
مدیرکل میراث استان قم از آماده‌سازی فرایند مزایده به‌منظور بهره‌برداری بخش خصوصی از کاروان‌سرای دیر گچین در آینده نزدیک نیز خبر داد و افزود: یک مشکل سندی پیش روی این کاروان‌سرا قرار دارد که به‌محض مرتفع‌شدن آن، با نظارت و کنترل میراث‌فرهنگی، در اختیار بخش خصوصی برای نگهداری، بهره‌برداری و احیا قرار می‌گیرد.
 سرپرست معاونت اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری نیز در این مراسم با بیان اینکه به همان اندازه که میراث ما گران‌بهاست که حفاظت از آن نیز مهم است از ثبت جهانی دیر گچین ابراز خرسندی کرد و گفت: به برکت اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران میراث‌فرهنگی کشور در خدمت ارزش‌های انسانی، معرفتی و دینی قرار گرفته است.
وی با اشاره به عملیات غرورآفرین وعده صادق در روز ۲۶ فروردین آن روز را یوم‌الله خواند و ملت ایران را ملتی بزرگ دانست.
حجت‌الاسلام حسینی مقدم دراین‌خصوص افزود: امروز این ملت بزرگ و بزرگ‌زاده به برکت نظام جمهوری اسلامی و تربیت فرزندانی از نسل سردار سلیمانی توانست در یک زورآزمایی موازنه استکبار را بر هم بزند.
در حاشیه این مراسم نشست تخصصی با موضوع تاب‌آوری بنا‌های تاریخی و مدیریت بحران‌های طبیعی با حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی برگزار شد.
کاروان‌سرای دیر گچین با ۱۲ هزار مترمربع در کیلومتر ۶۰ آزادراه قم - گرمسار قرار دارد و سنگ بنای آن در عصر ساسانی گذاشته شده و در دوره سلجوقی و صفوی بازسازی شده است و اکنون به‌عنوان مادر کاروان‌سراهای ایرانی از آن یاد می‌کنند.
پیش‌ازاین ۲۶ اثر ایرانی به ثبت جهانی رسیده است که میدان نقش‌جهان اصفهان، تخت‌جمشید شیراز، شهر سوخته سیستان و منطقه اورامانات کردستان از جمله این مناطق است.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/48483
اخبار مرتبط

نظرات شما