هم‌زمان با روز جهانی صنایع‌دستی برگزار شد؛

قم میزبان نام‌آوران فرش دستباف کشور

هم‌زمان با روز جهانی صنایع‌دستی و در دومین همایش تجلیل از مشاهیر و نام‌آوران فرش دستباف ایران، از ۱۲۱ نام‌آور فرش دستباف و ۸ نفر از مشاهیر فرش کشور در قم قدردانی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، رئیس مرکز ملی فرش ایران در این مراسم با اشاره به جایگاه فرش دستباف ایرانی در دنیا، از تکمیل اجرای طرح شناسنامه‌دار شدن فرش دستباف خبر داد و گفت: ازاین‌پس فرش‌های دستباف ایرانی با شناسنامه صادر می‌شوند. 
محمدرضا زارع پیگیری رفع تعهدات ارزی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزش مواد اولیه و موافقت با عبور موقت فرش دستباف را باهدف تعمیر فرش، از جمله اقدامات صورت‌گرفته در راستای حمایت از فعالان این عرصه برشمرد.
وی با بیان اینکه قم، اصفهان، تبریز، مشهد، کردستان و تهران از استان‌های شاخص در تولید فرش دستباف هستند افزود: برای رونق این هنر صنعت و افزایش صادرات باید خلاقیت و نوآوری و تولید فرش‌های فاخر هنری موردتوجه قرار گیرد.
زارع گفت: در حوزه تولید فرش دستباف در حال حاضر با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه هستیم و برای تأمین مواد اولیه موردنیاز هم تمهیدات خوبی اندیشیده شده است.
رئیس اتحادیه فرش دستباف استان هم با اشاره به ظرفیت منحصربه‌فرد قم در تولید فرش ابریشم گفت: باگذشت حدود یک قرن از شکل‌گیری این هنر صنعت در قم در حال حاضر فرش ابریشم این شهر در دنیا زبانزد است و بسیاری از مردم، قم را پایتخت فرش ابریشم دنیا می‌دانند.
ابوالفضل صادقی با اشاره به فعالیت ۴۰ هزار بافنده فرش دستباف در قم گفت: قم سهم ۲۰ درصدی در صادرات فرش دستباف کشور دارد.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/49162
اخبار مرتبط

نظرات شما