در دولت سیزدهم؛

فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه قم جهش یافت

رئیس دانشگاه قم گفت: در دولت سیزدهم با اجرای برنامه‌های مختلف علمی و پژوهشی همچون افزایش ظرفیت جذب دانشجویان خارجی، فعالیت‌های بین‌المللی این دانشگاه جهش بسیار زیادی پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد حسین شریفی بیان داشت: رویکردهای بین‌المللی دانشگاه قم در این مدت به نحو افزایش یافت که تغییر نام آن به «دانشگاه بین‌المللی قم» با تصویب هیات امنا در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به افزایش همکاری‌های آموزشی دانشگاه قم با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بین‌المللی، گفت: انعقاد هشت تفاهم‌نامه همکاری علمی با دانشگاه‌های خارج از کشور، بازدید هیأت‌های خارجی از کشورهای مالزی، عراق و پاکستان و انعقاد ۹ تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه UPM مالزی، آموزش عالی پاکستان و دانشگاه‌های (کربلا، تکریت، وارث‌الانبیاء، التقنیه الوسطی، قاسم الخضراء) عراق، همکاری علمی دانشگاه قم با کالج شبانه‌روزی بوسنی‌هرزگوین و آکادمی اسلامی آلمان و ایجاد دفتر نمایندگی دانشگاه قم در لبنان از جمله فعالیت‌های صورت‌گرفته در این حوزه بود.
وی ادامه داد: همچنین افزایش جذب دانشجویان عراقی در سال ۱۴۰۲ در راستای تلاش‌های وزارت علوم و تفاهم دوجانبه بین وزارت علوم ۲ کشور ایران و عراق و جذب سه هزار دانشجوی خارجی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و کسب رتبه اول دانشگاه‌های دولتی کشور از لحاظ جذب دانشجوی خارجی از دیگر اقداماتی بود که باهدف افزایش تعاملات بین‌المللی در دانشگاه قم صورت گرفت.
شریفی گفت: دانشگاه قم با برگزاری رویدادها و همایش‌های علمی در سطح بین‌المللی تلاش کرد تا ارتباط خود را با سایر مراکز علمی جهان افزایش دهد؛ در نتیجه اقدام‌های صورت‌گرفته این دانشگاه توانست در رتبه‌بندی تایمز و ISC جهانی جایگاه کسب کند و این مسیر را باقدرت ادامه خواهد داد.
وی تأکید کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده ۶ عضو هیأت علمی دانشگاه قم در لیست یک درصد و ۲ درصد دانشمندان پراستناد دنیا معرفی شده از سوی مؤسسه بین‌المللی lSl قرار گرفتند که از این تعداد سه پژوهشگر از دانشکده علوم پایه و سه پژوهشگر از دانشکده فنی مهندسی هستند.
گفتنی است مسئولان دانشگاه قم تأکید دارند ازآنجایی‌که قم شهری بین‌المللی است و تعداد قابل‌توجهی از افراد با ملیت‌های مختلف در آن ساکن هستند، دانشگاه قم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرده و در راستای تقویت دیپلماسی علمی کشور که رکن ماندگار دیپلماسی عمومی است تمام توان خود را به کار گرفته است.
دانشگاه قم هم اکنون دارای ۶ دانشکده، هشت مرکز پژوهشی و فناوری، ۳۳ گروه آموزشی، ۱۴۰ رشته تحصیلی و مرکز آموزش‌های آزاد و مجازی و پردیس بین‌الملل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری است.
حدود ۱۰ هزار دانشجو در دانشگاه قم در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند که حدود نیمی از این تعداد را بانوان فرهیخته پردیس خواهران و صدها نفر را دانشجویان غیرایرانی از کشورهای مختلف جهان تشکیل می‌دهند.
نزدیک به ۳۰۰ عضو هیأت علمی از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی در مراتب گوناگون علمی در دانشگاه قم حضور دارند که برخی از ایشان جز نخبگان ملی کشور محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/49179
اخبار مرتبط

نظرات شما