مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد:

لزوم تعمیق روابط حوزه علمیه و واتیکان

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بر ضرورت تدوین دائرةالمعارف مناسبات اسلام و مسیحیت کاتولیک تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین مختاری سفیر کشورمان در واتیکان با تأکید بر اینکه روابط نهاد دینی حوزه با واتیکان باید تعمیق یابد، اظهار کرد: واتیکان یکی از مهم‌ترین مراکز ارتباطی ماست و امید است این تعاملات ساماندهی و توسعه پیدا کند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: ما به پروتکل‌های سفارت و وزارت‌خانه پایبند هستیم، اما در کنار این پروتکل‌ها، تعمیق روابط نهاد دینی حوزه با نهاد واتیکان را مدنظر قرار داده‌ایم و از شما به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران و نماینده حوزه علمیه در واتیکان خواستار پیگیری مصوبات دیدار هیئتی از حوزه علمیه در واتیکان باشید و در این مسیر مجموعه مدیریت حوزه نیز حمایت لازم را انجام خواهد داد.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه در مسائل علمی، تحقیقی و پژوهشی، ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که یک دائرةالمعارف مشترک میان اسلام، تشیع و واتیکان داشته باشیم، چراکه این موسوعه می‌تواند در عمق بخشیدن به روابط بسیار مؤثر باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: در دیدار با پاپ یادآور شدیم که ۱۲ مسئله جهانی وجود دارد که بر سر آن اتفاق‌نظر داریم و پیشنهاد دادیم که خوب است به‌عنوان نهادهای دینی منشور مشترکی را در این مسائل تهیه کنیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین مختاری، سفیر ایران در واتیکان هم با ارائه گزارشی از ۶ ماه حضور در واتیکان اظهار کرد: بحمدالله در دوره جدید تعامل و ارتباطات ارزشمندی میان ایران و واتیکان صورت‌گرفته است، به‌طوری‌که در دیدار با جناب پاپ، ایشان با ابراز خرسندی از حضور یک روحانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در واتیکان، خواستار بازدید بنده از دانشگاه‌های واتیکان شد.
وی با تأکید بر توسعه همکاری‌ها بین ایران و واتیکان افزود: امسال در آستانه بزرگداشت هفتادمین سالگرد تأسیس روابط سیاسی ایران و واتیکان هستیم و امیدوارم برنامه‌ها و مراسمی شایسته این مناسبت برگزار کنیم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار به تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور شهید کشورمان بر انجام دیالوگ و گفت‌وگو که پاپ فرانسیس نیز همین نظر را دارد اشاره و اهمیت آن را یادآور شد.
وی یکی دیگر از راه‌های گسترش روابط ایران و واتیکان را گسترش روابط و همکاری‌ها از طریق حوزه‌های علمیه و مراکز علمی عنوان کرد و افزود: به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و یک طلبه حوزه علمیه، همیشه تلاش کرده‌ام در مجامع و محافل مختلف دینی، علمی، فرهنگی واتیکان، در ملاقات‌ها و جمع سایر سفرای کشورهای اسلامی و غیراسلامی جایگاه حوزه علمیه قم را برای همگان تبیین و نگاه تقریبی آن را تشریح کنم، به‌طوری‌که در دیدار با مقامات کلیسای پاپی مقرر گردید ارتباطات با مراکز علمی و دانشگاه‌های ایران و واتیکان از جمله سفرهای شخصیت‌های علمی و دانشی حوزوی و دانشگاهی توسعه یابد.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/49192
اخبار مرتبط

نظرات شما