هم‌زمان با اسارت آل‌الله؛

تئاتر عاشورایی از طَف تا شام در قم برگزار شد

تئاتر عاشورایی از «طَف تا شام» هم‌زمان با اسارت اهل‌بیت علیهم السلام در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» هم‌زمان با اسارت آل‌الله تئاتر عاشورایی از «طَف تا شام» به صورت خیابانی در محله امامزاده ابراهیم علیه السلام قم برگزار شد.

موضوع این تئاتر واقعه عاشورا و وقایع مسیر اسارت آل‌الله تا شام بود، که هرساله به همت هیأت رهروان شهزاده علی اصغر علیه السلام قم برگزار می‌شود.

طَفّ نام دیگر سرزمین کربلا است در اصل منطقه‌ای مرتفع در اطراف کوفه و نزدیک فرات است. در ادبیات و مرثیه‌خوانی برای امام حسین(ع) از "سرزمین طف" «یوم الطف» (روز طف) «کشتگان طف» و «طفوف» بسیار یاد شده که کنایه از همان کربلا است.

در روایتی از پیامبر(ص) آمده است: فرزندم حسین، غریب، تشنه و تنها در سرزمین طفِّ کربلا کشته خواهد شد.

تعزیه‌خوانی از قدیم الایام در قم رسم بود که یا در فضای بسته مانند تکیه برگزار می‌شد یا در فضای باز مانند تئاتر خیابانی به نمایش در می‌آمد.

تعزیه‌خوانی یکی دیگر از آداب‌ و رسومی است که در قم باشکوه خاصی برگزار می‌شود، این نمایش مذهبی سابقه‌ای طولانی در فرهنگ ایرانیان دارد؛ اما تعزیه در مصائب ائمه اطهار(ع) و به‌خصوص مصائب حضرت سیدالشهدا(ع) است که اوج تعزیه و شبیه‌خوانی در دوران قاجاریه بوده است.

اجرای نمایش سنتی تعزیه در قم محدود به سالن‌های خاص نیست و بسیاری از تعزیه‌ها با حضور پرتعداد مخاطبان در سطح مناطق مختلف شهر و روستا برگزار می‌شود.

در قم قدیمی‌ترین مدرک در مورد تعزیه‌خوانی مربوط به تکیه میرزای قمی است که به عهد فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد. گویا مردم همین محل از میرزا در مورد جایز بودن شبیه‌خوانی استفتا می‌کنند و میرزا نیز حکم به جواز آن می‌دهد که باشکوه‌ترین مجالس تعزیه در قم از آن تکیه یزدی‌ها با آداب مختلف آن مثل امام‌خوانی، مخالف خوانی، ابوالفضل خوانی به همراه اسب و شتر و تجهیزات جنگی بوده است.

در صحن برخی از بقاع امامزاده‌ها نیز تعزیه‌خوانی به‌‌صورت ثابت انجام می‌شود و در اربعین حسینی و ۲۸ صفر نیز مردم شهر با مشاهده نمایش تعزیه به عزاداری می‌پردازند.


 
گالری عکس
http://qomefarda.ir/49680
اخبار مرتبط

نظرات شما