قم فردا گزارش می‌دهد؛

تبلور وحدت جهانی در پیاده‌روی اربعین

پیاده‌روی اربعین به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی در دنیا دارای آثار و برکات بسیاری است که این برکات نه‌تنها شامل زائران که نصیب کل جامعه اسلامی و جهان اسلام نیز می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» زیارت قبور اولیای دین و به‌خصوص معصومان (ع) مورد سفارش پیشوایان دین است. در این میان، سفارش ویژه بر زیارت امام حسین (ع) شده است. ازجمله، زیارت سیدالشهدا در سالروز اربعین حسینی است که در روایت امام صادق و امام عسکری (ع)، بدان سخن رفته است.  سالیان زیادی است که شیعیان در ایام اربعین حسینی با پای پیاده به زیارت آن حضرت مشرف می‌شوند.
پیاده‌رَوی اربعین، یا راهپیمایی اربعین، از آیین‌های شیعی است که در روزهای منتهی به ۲۰ صفر (اربعین حسینی) برگزار می‌شود. این پیاده‌روی از نقاط مختلف عراق و برخی شهرهای ایران به‌طرف کربلا و باهدف زیارت اربعین انجام می‌شود. بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا می‌روند.
به گفته برخی پژوهشگران، راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان معصوم (ع) در بین شیعیان رایج بوده است. سید محمدعلی قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهدا، زیارت امام حسین در روز اربعین را سنت و رفتار مداومِ شیعیان از زمان ائمه دانسته که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت پایبند بوده‌اند.

برکات پیاده‌روی اربعین نصیب تمام جهان اسلام می‌شود
از همین رو حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تسلیت فرار رسیدن ایام اربعین حسینی با اشاره به سنت پیاده‌روی اربعین بین شیعیان، اظهار داشت: یکی از سنت‌های مرسوم تشیع در طول تاریخ اسلام زیارت اربعین بوده که به‌مرورزمان گسترش‌یافته است به‌طوری‌که امروزه راهپیمایی شیعیان به‌سوی کربلا به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان جهان تبدیل‌شده و این مراسم در زمره بزرگ‌ترین اجتماعات مذهبی جهان قرارگرفته است.
وی ادامه داد: امام صادق (ع) به یکی از دوستان خود در خصوص اهمیت پیاده‌روی برای زیارت امام حسین (ع) می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود خداوند به هر قدمى که برمى‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: کسانی که توفیق زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده در ایام اربعین را داشته‌اند به این حقیقت تأکید می‌کنند که این سفر، سفر تزکیه و پاک‌کنندۀ روح از آلودگی‌هاست و این تنها یکی از پیامدها از آثار و برکات بی‌شمار این سفر معنوی است. آثاری که نتایج آن نه‌تنها شامل زائران که نصیب کل جامعه اسلامی و جهان اسلام نیز می‌گردد.



پیام‌های اربعین باید به دنیا صادر شود
از همین رو آیت‌الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی با اشاره به پیاده‌روی اربعین حسینی، اظهار داشت: رمز ماندگاری دین، اسلام و مذهب شیعه به‌خاطر امام حسین (ع) است.
وی ادامه داد: در پیاده‌روی اربعین بزرگ و کوچک، پیرو جوان از هر ادیانی حضور دارند و برای عرض ارادت به این امام پا در این مسیر گذاشته‌اند.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه پیام و درس اربعین با رمز ایثار و ازخودگذشتگی است، گفت: هیچ حکومتی نمی‌تواند چنین جمعیتی را بااین‌همه سختی و دشواری گرد هم برای یک هدف معنوی و دینی بیاورد.
وی اضافه کرد: پذیرایی و خدمت به این سیل جمعیت چندمیلیونی، توسط مردم شریف عراق و میدان ‌آوردن هر آنچه در زندگی دارند، پیام بزرگی است که باید آن را درک کرد.
آیت‌الله فقیهی با اشاره به اینکه فداکاری امام حسین (ع) عامل ماندگاری او شد، بیان کرد: این حضور مسلمانان در این راهپیمایی بزرگ خاری بر چشمان دشمنان اسلام مخصوصاً آمریکا و هم‌پیمانانش است.
وی ادامه داد: حضور زائر از همه ملیت‌ها و قومیت‌ها در این راهپیمایی عظیم، پیام مساوات و برادری را به دنیا صادر می‌کند که از مهم‌ترین پیام‌های اربعین است.

 شعار “حب الحسین یجمعنا” به معنی واقعی کلمه جوامع اسلامی را حول محور امام حسین علیه‌السلام متحد می‌کند که راه آزادگی و یکپارچگی در مکتب و مدرسه حسینی فرا بگیرند. طبق بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند به قله نزدیک هستیم. یکی از راه‌های رسیدن به قله، وحدت جامعه اسلامی در پیاده‌روی اربعین است.
بله یکی از محاسن مهم پیاده‌روی اربعین با حضور ملیت‌های مختلف مسئله وحدت و همبستگی بین کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است که این امروز تبدیل به یکی از ترس‌های دشمنان شده است.



وحدت بین امت‌های اسلامی در بستر پیاده‌روی اربعین
از همین رو آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تسلیت ایام عزاداری سیدالشهدا به پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: هرساله شاهد هستیم جمعیتی عظیم از ایران و دیگر کشورها در پیاده‌روی اربعین حاضر می‌شوند و مردم عراق میزبان این جمعیت است.
وی ادامه داد: ملت عراق برای پذیرایی از زائران سیدالشهدا از هیچ خدمتی دریغ نمی‌کنند و حتی منازل شخصی خود را برای اسکان زائران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.
آیت‌الله حسینی خراسانی با اشاره به اینکه این راهپیمایی پیام برادری و مساوات را به جهان مخابره می‌کند، گفت: پیاده‌روی اربعین بهترین بستر برای وحدت بین امت‌های اسلامی است که باید از آن بهترین استفاده را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: این مردم خودجوش برای امام حسین (ع) در این مسیر حاضر هستند بدون اینکه کسی به آن‌ها گفته باشد.
عضو خبرگان رهبری در خاتمه تصریح کرد: دشمنان اسلام نمی‌توانند این اجتماع عظیم و وحدت بین ادیان الهی را ببینند به همین دلیل از هر طریقی به دنبال ازبین‌بردن این وحدت و کم‌رنگ کردن حضور مردم در این مسیر هستند.

تقویت وحدت بین مسلمانان در پیاده‌روی اربعین
در واقع پیاده‌روی اربعین نماد صلح عادلانه و احترام به کرامت انسانی فارغ از نژاد، زبان و حتی مذهب شده است، چرا که در آن شاهد حضور افراد بسیاری از ادیان دیگر هم هستیم.  پیاده‌روی اربعین علاوه بر شکوه و اقتدار، وحدت و همدلی مسلمانان را به همه جهان مخابره می‌کند.
این در حالی است که حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت فوق‌العاده و تأثیرگذاری عمیق و راهبردی مراسم پیاده‌روی اربعین، اظهار داشت: پیاده‌روی اربعین حسینی یک پدیده‌ ریشه‌دار، چندوجهی و وسیع است.
وی ادامه داد: حضور زائران از ملیت‌ها، زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف می‌تواند باعث تبادل فرهنگ‌ها و شناخت آداب‌ورسوم یکدیگر شود.
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: حضور ملیت‌ها و مسلمانان کشورهای مختلف در مسیر پیاده‌روی اربعین باعث تقویت دیپلماسی و بهبود روابط بین‌المللی کشورها مخصوصاً کشورهای اسلامی خواهد شد که باید این موضوعات هم در این مسیر موردتوجه قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: این مسیر عاشقی اثرات اجتماعی گسترده‌ای دارد که باید از آن‌ها استفاده شود.

همان‌طور که گفته شد بی‌تردید آثار و برکاتی از این جریان سازی عظیم دینی نصیب جهانیان خواهد شد که شاید مهم‌ترین آن تقویت وحدت و همبستگی بین جوامع اسلامی باشد و ان‌شاءالله این راهپیمایی عظیم به زودی پیروزی فلسطین و غزه را و سپس ظهور حجت بن الحسن ارواحنا فدا رو به ارمغان خواهد آورد. چنان‌که امروز همه نقاط جهان حتی در کشورهای حامی و بانی ظلم و تباهی، شهروندان دنبال گمشده خود یعنی آزادی و آزادگی‌اند.



انتهای خبر /160

 
http://qomefarda.ir/50099
اخبار مرتبط

نظرات شما