ناظر برنامه ملی الگوی کشت کشور مطرح کرد:

قم پیشرو در اجرای طرح الگوی کشت

ناظر برنامه ملی الگوی کشت کشور، گفت: استان قم با اجرای ۹۵ درصدی اجرای طرح الگوی کشت یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه است که از میانگین کشوری نیز بالاتر است.

​​​​عباس پورمیدانی ضمن تبریک هفته دولت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  اظهار داشت: از دهه‌های سی و چهل همواره لزوم ارائه یک برنامه جامع برای الگوی کشت مطرح بود؛ اما در عمل هیچ برنامه‌ای برای الگوی کشت ارائه نشده بود فقط به‌صورت جسته‌گریخته در برخی از استان‌های کشور و دانشگاه‌ها انجام می‌شد.

ناظر برنامه ملی الگوی کشت کشور ادامه داد: در دهه نود سازمان جهاد کشاورزی استان قم تدوین برنامه اصلاح الگوی کشت را با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات کشاورزی آغاز کرد و این طرح به معاونت زراعت وزارت کشاورزی ارائه و اجرا شد.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی که در برنامه ششم توسعه انجام شده بود بر لزوم الگوی کشت انجام شده بود وزارت کشاورز این برنامه را شروع کرد و یک برنامه ملی الگوی کشت برای اولین‌بار در همه کشور تدوین شد در این برنامه تأکید شده بود تدوین برنامه به‌وسیله سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی صورت می‌گیرد و اجرا نیز توسط بدنه وزارت‌خانه و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها انجام می‌شود و نظارت فنی و پایش پیشرفت پروژه توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی صورت می‌گیرد.

پورمیدانی خاطرنشان کرد: برای اینکه این نظارت به‌درستی انجام شود دستورالعملی تدوین شده تا شاخصه‌های مختلف اجرای طرح ملی الگوی کشت در استان‌ها را بررسی کنیم و کمیته نظارت بر اجرای این برنامه در سطح کشور و استان‌ها تشکیل شد.

ناظر برنامه ملی الگوی کشت کشور افزود: اولین برنامه زراعی این طرح در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اجرا شد دومین برنامه زراعی این طرح در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در حال انجام است و تا پایان شهریورماه سال جاری ادامه دارد.

وی تصریح کرد: استان قم در اجرای طرح ملی الگوی کشت پیشرو است استان‌ها دارای وضعیت متفاوتی هستند استانی داریم که ۶۰ درصد این برنامه ملی را اجرا کردند و استانی داریم که ۹۵ درصد اجرا کرده است و قم هم با اجرای ۹۵ درصدی طرح ملی الگوی کشت جز استان‌های پیشرو و مطلوب از نظر کیفیت و کمیت اجرای برنامه ابلاغی است.

انتهای خبر /۱۷۰

 
http://qomefarda.ir/50353
اخبار مرتبط

نظرات شما