رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی قم خبر داد:

تحقیقات ملی کشاورزی در قم

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی قم، گفت: سیاست مرکز تحقیقات حرکت به سمت ایده‌های قابل عملیاتی‌شدن است، در سال گذشته ۳۱ مورد و در سال جاری ۳۷ مورد تحقیقات در مراکز تحقیقات قم انجام شده و در حال انجام است دو طرح نیز به اجرا در سطح ملی رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  استان قم باتوجه‌به شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی که دارد همواره از گذشته در مسئله کشاورزی دچار چالش‌هایی بوده است؛ اما این مسئله باعث نشده است که کشاورزی در قم کم‌رنگ یا تعطیل شود یکی از مسائلی که کشاورزی قم را سرپا نگه داشته است تحقیقات به‌روز کشاورزی است که همه فعالیت این تحقیقات در مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان قم انجام می‌شود.

تحقیقاتی که باعث می‌شود الگوهای کشت جدید و باتوجه‌به تغییرات آب‌وهوایی در اختیار کشاورزان قرار داده شود در این زمینه با حسین توکلی رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و کشاورزی استان قم به گفتگو نشستیم.

قم فردا: ضرورت وجود مراکز تحقیقات کشاورزی چیست؟

توکلی: باتوجه‌به تغییرات آب‌وهوایی و همچنین تغییرات اقلیمی همواره بحث تحقیقات جدید در کشاورزی مدنظر بوده است همچنین استان قم به علت شرایط خاص اقلیمی برای ادامه فعالیت‌های کشاورزی نیاز به تحقیقات و تغییرات جدید در الگوی کشت دارد.
به همین منظور سه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی با کاربردهای مختلف ذیل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان قم فعالیت می‌کنند.

قم فردا: در مورد این مراکز توضیحاتی ارائه دهید.

توکلی: از جمله ایستگاه تحقیقات کشاورزی پردیسان در کیلومتر پنج جاده نیزار به مساحت ۸۰ هکتار که سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید و مباحث آموزشی، ترویجی و پژوهشی در این مرکز انجام می‌شود، همچنین باغ الگوی پسته، کلکسیونی از ارقام مختلف باهدف حفظ ذخایر ژنتیکی در این مرکز راه‌اندازی شده است.
گیاهان مختلف از جمله ارقام مختلف انگور داخلی و خارجی، عناب، تولید و پرورش بذرهای مختلف گلخانه‌های متنوع که هم بحث تولید و هم بحث تحقیقات روی گیاهان مختلف در این گلخانه‌ها انجام می‌شود.


اخیراً در این سایت به مبحث پرورش قرقاول ورود کردیم یکی از اهداف ما در سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی مسئله مشارکت است به جهت تصمیمات کلانی که در کشور گرفته می‌شود و برای کاهش تصدی‌گری توسط دولت و واگذاری‌ها به بخش خصوصی به همین منظور با یک سرمایه‌گذار خصوصی یا تعاونی وارد مذاکره می‌شویم تا تحقیقاتی را در موضوعات مختلف انجام دهیم و به تولید مناسب برسیم.

تولید اندام‌های تکثیری از جمله بذر در مزرعه تحقیقاتی قم

مزرعه دوم تحقیقاتی دیگر به نام مرحوم بدیعی در جعفریه قرار دارد که در اوایل سال ۸۰ به بهره‌برداری رسید و حدود ۵ هکتار مساحت این مزرعه تحقیقاتی است که در این مزرعه تحقیقاتی تولید اندام‌های تکثیری از جمله بذر، قلمه نشا انجام می‌شود و از بذرهای گواهی شده در این مزرعه تولید می‌شود، همچنین نهال‌های مرغوب و تأیید شده نیز در این مزرعه تولید می‌شود.

همچنین در این مزرعه کلکسیون انار و زیتون نیز وجود دارد همچنین مباحث ترویجی و آموزشی در این مزرعه برای کشاورزان برگزار می‌شود.

مرکز تحقیقات علوم دامی در قم

مرکز تحقیقاتی سوم مرکز تحقیقات کشاورزی شهید خوراکیان در جاده کاشان به مساحت ۴۷ هکتار است که در سال ۷۵ افتتاح شد که بحث تحقیقات دامپروری، علوم دامی و طیور در این مزرعه دنبال می‌شود.

 قم فردا: غیر از مزارع تحقیقاتی، مراکز دیگری در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت می‌کنند؟

توکلی: همچنین بحث فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال می‌شود و یک مرکز رشد واحدهای فناور نیز در قم مستقر است که یک کار مشترک بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم تحقیقات در این مرکز رشد انجام می‌شود.


در این مرکز از شرکت‌های دانش‌بنیان  حمایت می‌شود شرکت‌هایی که یک تولید و یا یک ایده نوآورانه در بحث کشاورزی و منابع طبیعی دارند قانوناً مورد حمایت قرار می‌دهیم و کمک می‌کنیم تا آن ایده در نهایت منجر به یک محصول شود.

قم فردا: آیا شرکت‌های دانش‌بنیان از طرف مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی حمایت می‌شوند؟

توکلی: بله؛ حتی در این مرکز تعدادی کارگاه در اختیار این شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهیم تا تولید پایلوت خود را داشته باشند و تا زمانی که بتوانند مستقل شوند و خروج موفق از مرکز خواهند داشت.

قم فردا: چه تعداد تحقیق در یک سال گذشته در مراکز و مزارع کشاورزی مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان قم انجام شده است؟

توکلی:
سیاست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی حرکت به سمت ایده‌ها و تحقیقات قابل عملیاتی‌شدن است، در سال گذشته  ۳۱ مورد و در سال جاری ۳۷ مورد تحقیقات در مراکز تحقیقات کشاورزی استان قم انجام شده و در حال انجام است.


قم فردا: آیا تحقیقاتی در قم هم صورت‌گرفته که به سطح ملی رسیده باشد؟

توکلی:
برخی از تحقیقات نوع توسعه‌ای هستند از جمله استفاده از پوست پسته به‌عنوان خوراک دام که در قم انجام شد و به سطح ملی رسید و اکنون سالانه چند هزار تن پوست پسته برای خوراک دام استفاده می‌شود، همچنین بررسی افزایش عملکرد کلزا در واحد سطح در قم انجام شد و در هر هزارهکتاری باوجود چالش‌های آبی و خاکی در قم توانستیم بهره‌برداری را ۱۵ درصد افزایش دهیم این پروژه تحقیقاتی قم نیز در سطح ملی مورد استقبال قرار گرفت.

قم فردا: آیا با ارگان‌های دیگر نیز همکاری دارید؟

توکلی: در این مرکز به دنبال اجرای طرح‌های کاربردی هستیم، در سال‌های گذشته برای آبیاری گیاهان فضای سبز از آب شرب استفاده می‌شد؛ اما اکنون سیاست به سمت استفاده از پساب و فاضلاب برای آبیاری گیاهان فضای سبز است در این زمینه شهرداری قم قراردادی با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منعقد کرده تا تحقیقات علمی روی آن انجام شود تا میزان فایده و ضرر آن بررسی شود، علاوه بر شهرداری با ارگان‌های دیگر از جمله استانداری، تعاونی‌های مختلف نیز قراردادهای تحقیقاتی منعقد شده است.

وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خوب عملکرد و دهکده‌های فناوری را ایجاد کرد و دهکده فناوری قم نیز ایجاد شده و منتظر مجوزهای وزارت علوم و تحقیقات است.

قم فردا: از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم.

توکلی: من هم از شما و توجه شما به مسئله کشاورزی و تحقیقات کشاورزی سپاسگزارم.
گفتگو از مرضیه مهدیلو


انتهای خبر /170

 
http://qomefarda.ir/50745
اخبار مرتبط

نظرات شما