مدیرکل میراثفرهنگی و گردشگری قم مطرح کرد:
افزایش ماندگاری مسافر با ایجاد مناطق گردشگری
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی قم گفت: ایجاد مناطق گردشگری؛ بومگردی و بازارچه صنایعدستی ماندگاری مسافر را در این استان افزایش میدهد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیرضا ارجمندی مهمترین چالش در حوزه صنایعدستی این استان را موضوع نبود بازارچه عرضه محصولات عنوان کرد و گفت: در گذشته مقرر شده بود، در شهر قم ۲ بازارچه در مسیر زائران و گردشگران ایجاد شود که تاکنون اجرایی نشده است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه صنایعدستی قم شاهد اشتغال مستقیم هفت هزار و ۱۰۰ نفر هستیم، اضافه کرد: ۷۰ رشته صنایعدستی در این استان فعال و تعدادی از صنایع نیز در حال منسوخشدن است که در صورت موفقیت در برپایی بازارچه عرضه محصولات، میتوانیم آنها را فعال نگهداریم که نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.
وی در ادامه گفت: قم در طول سال پذیرای حدود ۲۰ میلیون نفر زائر و گردشگر است، این در حالی است علاوه بر بازارچههای صنایعدستی با ایجاد و گسترش مناطق گردشگری و بومگردی میتوان زمینه افزایش ماندگاری آنان را در این استان فراهم کرد.
وی اظهار داشت: صنعت گردشگری دنیا دچار فرازوفرود است و صرفاً مربوط به ایران نیست؛ اما آنچه باید در نظر گرفت این است که با راهبری مدیریتی راهکارهای جایگزین و جذاب برای جذب گردشگر خارجی یا داخلی در قم ایجاد کنیم.
وی اظهار کرد: اگر چه ظرفیت بارز گردشگری قم، بحث زیارت است؛ اما دیگر ظرفیتها چون زمینههای میراثی، طبیعی و تاریخی نیز وجود دارد که در زمینه اطلاعرسانی آنها باید اقدام مؤثری انجام داد.
ارجمندی اظهار داشت: در حال حاضر کمترین تبلیغات برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در قم صورتگرفته است و باید نسبت به این مسئله مهم مسئولان استان اهتمام جدی داشته باشند.
وی در ادامه به برخی ظرفیتهای گردشگری قم اشاره کرد و گفت: مسجد جامع، بازار شهر، سایت موزه قلی درویش (با حدود ۷ هزار سال قدمت)، کاروانسرای دیر گچین، گنبد نمکی، دریاچه حوضسلطان، درختان کهنسال، اماکن تاریخی و موزهها از جمله ظرفیتهای مذهبی، تاریخی و طبیعی قم به شمار میرود.
وی اظهار کرد: بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری بهخوبی از عهده کار بر میآید و میتواند زمینهساز توسعه و رشد اقتصادی و اشتغالزایی در این استان شود.
ارجمندی در ادامه با اشاره به این که رسالت دانشگاه، تربیت نیروی کارآمد و زبانزد در بحث گردشگری است گفت: دانشگاههای این استان در عرصه گردشگری همچون هتلداری باید نیروی کارآمد و توانمند تربیت کنند تا از این طریق امکان جذب گردشگران به شهر مذهبی و تاریخی قم فراهم شود.
وی ادامه داد: بهعنوانمثال بومگردیها، بهخاطر خدمات دلنشین، احساس رضایت و خوشایندی که برای گردشگر به همراه دارد که این نقش نیروهای متخصص و ماهر است که باید زمینه استفاده از این فرصتهای برای گردشگران داخلی و خارجی را مهیا نماید.
وی تأکید کرد: در ۲ سال گذشته استان قم به دلیل افزایش زائر و گردشگر به جایی رسید که ۹۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی از سوی گردشگران خارجی و داخلی اشغال شده بود و بسیاری از خانهها اقامتی شدند و این به معنای راهبری مدیریتی است.
انتهای خبر /
وی با اشاره به اینکه در حوزه صنایعدستی قم شاهد اشتغال مستقیم هفت هزار و ۱۰۰ نفر هستیم، اضافه کرد: ۷۰ رشته صنایعدستی در این استان فعال و تعدادی از صنایع نیز در حال منسوخشدن است که در صورت موفقیت در برپایی بازارچه عرضه محصولات، میتوانیم آنها را فعال نگهداریم که نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.
وی در ادامه گفت: قم در طول سال پذیرای حدود ۲۰ میلیون نفر زائر و گردشگر است، این در حالی است علاوه بر بازارچههای صنایعدستی با ایجاد و گسترش مناطق گردشگری و بومگردی میتوان زمینه افزایش ماندگاری آنان را در این استان فراهم کرد.
وی اظهار داشت: صنعت گردشگری دنیا دچار فرازوفرود است و صرفاً مربوط به ایران نیست؛ اما آنچه باید در نظر گرفت این است که با راهبری مدیریتی راهکارهای جایگزین و جذاب برای جذب گردشگر خارجی یا داخلی در قم ایجاد کنیم.
وی اظهار کرد: اگر چه ظرفیت بارز گردشگری قم، بحث زیارت است؛ اما دیگر ظرفیتها چون زمینههای میراثی، طبیعی و تاریخی نیز وجود دارد که در زمینه اطلاعرسانی آنها باید اقدام مؤثری انجام داد.
ارجمندی اظهار داشت: در حال حاضر کمترین تبلیغات برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در قم صورتگرفته است و باید نسبت به این مسئله مهم مسئولان استان اهتمام جدی داشته باشند.
وی در ادامه به برخی ظرفیتهای گردشگری قم اشاره کرد و گفت: مسجد جامع، بازار شهر، سایت موزه قلی درویش (با حدود ۷ هزار سال قدمت)، کاروانسرای دیر گچین، گنبد نمکی، دریاچه حوضسلطان، درختان کهنسال، اماکن تاریخی و موزهها از جمله ظرفیتهای مذهبی، تاریخی و طبیعی قم به شمار میرود.
وی اظهار کرد: بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری بهخوبی از عهده کار بر میآید و میتواند زمینهساز توسعه و رشد اقتصادی و اشتغالزایی در این استان شود.
ارجمندی در ادامه با اشاره به این که رسالت دانشگاه، تربیت نیروی کارآمد و زبانزد در بحث گردشگری است گفت: دانشگاههای این استان در عرصه گردشگری همچون هتلداری باید نیروی کارآمد و توانمند تربیت کنند تا از این طریق امکان جذب گردشگران به شهر مذهبی و تاریخی قم فراهم شود.
وی ادامه داد: بهعنوانمثال بومگردیها، بهخاطر خدمات دلنشین، احساس رضایت و خوشایندی که برای گردشگر به همراه دارد که این نقش نیروهای متخصص و ماهر است که باید زمینه استفاده از این فرصتهای برای گردشگران داخلی و خارجی را مهیا نماید.
وی تأکید کرد: در ۲ سال گذشته استان قم به دلیل افزایش زائر و گردشگر به جایی رسید که ۹۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی از سوی گردشگران خارجی و داخلی اشغال شده بود و بسیاری از خانهها اقامتی شدند و این به معنای راهبری مدیریتی است.
انتهای خبر /
نظرات شما