وزیر آموزشوپرورش:
نماز محور سلامت معنوی است
وزیر آموزشوپرورش، با تأکید بر اهمیت تربیت دینی در نظام آموزشی کشور، نماز را محور سلامت معنوی دانست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیرضا کاظمی روز چهارشنبه در نهمین همایش ملی سلامت معنوی اسلامی در قم، تأکید کرد که انتقال باورها، سنن و فرهنگ دینی از مهمترین اولویتهای این وزارتخانه است.
وی با اشاره به اینکه اقامه نماز در مدارس کشور در صدر برنامهها قرار دارد، گفت: همه امور در وزارت آموزشوپرورش در راستای توسعه نماز و معنویت دنبال میشود.
وی سلامت معنوی را محصول یک نظام تربیتی پیوسته دانست و هشدار داد که نادیدهگرفتن این پیوستگی در سالهای آینده میتواند مشکلات جدی ایجاد کند.
کاظمی با تأکید بر اهمیت تربیت نسل آینده از دوران کودکی گفت: امروز در دورههای پیشدبستانی با آسیبهایی مواجه هستیم که امیدواریم با تشکیل سازمان ملی تعلیموتربیت در شورایعالی انقلابفرهنگی، تمام کودکان پیش از دبستان تحت پوشش تربیتی لازم قرار گیرند.
وی دوره پیشدبستان و ابتدایی را اساسیترین اولویت این وزارتخانه ذکر کرد و افزود: اقدامات گستردهای برای ارتقای سلامت معنوی کودکان در این دوره آغاز شده است.
وی با اشاره به دستاوردهای این وزارتخانه گفت: علیرغم تمام مشکلات، آموزشوپرورش موفقیتهای بزرگی داشته است و باید قدردان تلاشهای معلمان و نظام آموزشی کشور باشیم.
کاظمی از شرکت ۶۰۰ هزار دانشآموز در آیین اعتکاف امسال بهعنوان یکی از ارزشمندترین دستاوردهای نظام آموزشوپرورش یادکرد، اما تأکید نمود که همچنان آسیبهای زیادی در حوزه دانشآموزان دختر و پسر احساس میشود.
وی ایجاد موقعیتهای تربیتی رشد مدار، مانند اعتکاف، را از اولویتهای این وزارتخانه برشمرد و از غفلت خانوادهها نسبت به تربیت فرزندان ابراز نگرانی نمود.
وی گفت: امروز گفتمان معیشت و اقتصاد در خانوادهها غالب شده و تربیت فرزندان به حاشیه رفته است، علاوه بر این، نقشهای تربیتی تغییر کرده و رسانه و فضای مجازی جایگزین پدر، مادر و معلم شدهاند، اکثر آسیبهای دانشآموزان و دانشجویان از باورهای اعتقادی متناقضی نشئت میگیرد که در فضای مجازی و رسانهها با نظام تربیتی رسمی در تضاد هستند.
کاظمی بر لزوم تقویت باورهای دینی از طریق یادگیری عملی در مدارس تأکید کرد و گفت: لازمه این کار، تغییرات اساسی در کلاسهای درس و عبور از ساختار کنونی است.
به اعتقاد وی، نظام تعلیموتربیت باید از وضعیت فعلی به سمت مهارتمحوری حرکت کند و برنامههای درسی نیز بهصورت پیوسته، خلاقانه و تمرین محور طراحی شوند تا اتکا به حافظه کاهش یابد.
انتهای خبر /
وی با اشاره به اینکه اقامه نماز در مدارس کشور در صدر برنامهها قرار دارد، گفت: همه امور در وزارت آموزشوپرورش در راستای توسعه نماز و معنویت دنبال میشود.
وی سلامت معنوی را محصول یک نظام تربیتی پیوسته دانست و هشدار داد که نادیدهگرفتن این پیوستگی در سالهای آینده میتواند مشکلات جدی ایجاد کند.
کاظمی با تأکید بر اهمیت تربیت نسل آینده از دوران کودکی گفت: امروز در دورههای پیشدبستانی با آسیبهایی مواجه هستیم که امیدواریم با تشکیل سازمان ملی تعلیموتربیت در شورایعالی انقلابفرهنگی، تمام کودکان پیش از دبستان تحت پوشش تربیتی لازم قرار گیرند.
وی دوره پیشدبستان و ابتدایی را اساسیترین اولویت این وزارتخانه ذکر کرد و افزود: اقدامات گستردهای برای ارتقای سلامت معنوی کودکان در این دوره آغاز شده است.
وی با اشاره به دستاوردهای این وزارتخانه گفت: علیرغم تمام مشکلات، آموزشوپرورش موفقیتهای بزرگی داشته است و باید قدردان تلاشهای معلمان و نظام آموزشی کشور باشیم.
کاظمی از شرکت ۶۰۰ هزار دانشآموز در آیین اعتکاف امسال بهعنوان یکی از ارزشمندترین دستاوردهای نظام آموزشوپرورش یادکرد، اما تأکید نمود که همچنان آسیبهای زیادی در حوزه دانشآموزان دختر و پسر احساس میشود.
وی ایجاد موقعیتهای تربیتی رشد مدار، مانند اعتکاف، را از اولویتهای این وزارتخانه برشمرد و از غفلت خانوادهها نسبت به تربیت فرزندان ابراز نگرانی نمود.
وی گفت: امروز گفتمان معیشت و اقتصاد در خانوادهها غالب شده و تربیت فرزندان به حاشیه رفته است، علاوه بر این، نقشهای تربیتی تغییر کرده و رسانه و فضای مجازی جایگزین پدر، مادر و معلم شدهاند، اکثر آسیبهای دانشآموزان و دانشجویان از باورهای اعتقادی متناقضی نشئت میگیرد که در فضای مجازی و رسانهها با نظام تربیتی رسمی در تضاد هستند.
کاظمی بر لزوم تقویت باورهای دینی از طریق یادگیری عملی در مدارس تأکید کرد و گفت: لازمه این کار، تغییرات اساسی در کلاسهای درس و عبور از ساختار کنونی است.
به اعتقاد وی، نظام تعلیموتربیت باید از وضعیت فعلی به سمت مهارتمحوری حرکت کند و برنامههای درسی نیز بهصورت پیوسته، خلاقانه و تمرین محور طراحی شوند تا اتکا به حافظه کاهش یابد.
انتهای خبر /
نظرات شما