امضای تفاهم نامه همکاری جهت ارتقای بهداشت عشایر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مدیر روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت از امضای تفاهم نامه همکاری این معاونت با سازمان امور عشایری جهت گسترش و ارتقای بهداشت عشایر کشور خبر داد.

حمید انصاری عصر سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره این تفاهم نامه بیان کرد: این تفاهم نامه بین معاونت بهداشت وزارت بهداشت و سازمان امور عشایری کشور در راستای اهداف و وظایف دو دستگاه جهت ساماندهی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جامعه عشایری و کاهش فاصله برخورداری عشایر نسبت به جوامع شهری و روستایی امضا شده است.

وی ادامه داد: موضوع این تفاهم نامه، همکاری مشترک برای پوشش خدمات اولیه سلامت مبتنی بر استانداردهای تعریف شده در مناطق عشایری کشور با استفاده از ظرفیت‌های موجود هر دو طرف و دستگاه‌های اجرایی است که در زمینه جامعه عشایری تکالیفی بر عهده دارند.

مدیر روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: اهداف این تفاهم نامه شامل افزایش دسترسی جامعه عشایری به خدمات بهداشتی و درمانی، افزایش بهره مندی این جامعه از خدمات اولیه بهداشتی و استفاده از ظرفیت هر دو طرف تفاهم نامه و سازمان‌های ذینفع و تشکل‌های عشایری برای تسهیل ارائه خدمت به جامعه عشایری است.

انصاری افزود: معاونت بهداشت وزارت بهداشت در این زمینه متعهد شده که دسترسی جامعه عشایری به خدمات بهداشتی و درمانی اولیه را تسهیل و تامین کرده، خانه‌های بهداشت عشایری برای عشایر فاقد پوشش خدمات اولیه را ایجاد کرده، بهورز عشایری را برای این خانه‌های بهداشت عشایری از میان جمعیت عشایر کوچ‌رو جذب کرده و آموزش بدهد، سواد سلامت و توان خود مراقبتی جامعه عشایری را توسط اعضای تیم سلامت ارتقا بدهد، بسته جامع مراقبت‌های بهداشتی و درمانی اولیه را منطبق بر تمام گروه‌های سنی جامعه عشایری توسط بهورز و اعضای تیم سلامت ارائه بدهد، ضوابط و اصول ساماندهی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را پایش و ارزیابی کرده و وضعیت شاخص‌های برخورداری عشایر از خدمات بهداشتی و درمانی در سال ۱۳۹۹ را مورد مطالعه و بررسی قرار بدهد.

وی اظهار کرد: سازمان امور عشایری نیز متعهد شد که به جامعه عشایری در زمینه خدمات وزارت بهداشت اطلاع رسانی کرده و آمار و اطلاعات جامعه عشایری، نقاط استقرار و زمان کوچ را توسط اداره‌های کل امور عشایری در استان‌ها به معاونت‌های دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی هر استان اعلام کند. همچنین این سازمان متعهد شد که جامعه عشایری را به حضور در کلاس‌ها و برنامه‌های آموزشی معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی هر استان هدایت و تشویق کند.

مدیر روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: همکاری در جایابی مناسب برای استقرار خانه‌های بهداشت عشایری، معرفی و تایید عشایر بودن داوطلبان واجد شرایط برای جذب و آموزش و به کارگیری در خانه‌های بهداشت به عنوان بهورز و مراقب سلامت و ماما در پایگاه‌های سلامت نیز بر عهده سازمان امور عشایری است. در این برنامه، بهورزان از بین خود عشایر انتخاب می‌شوند.

انصاری گفت: سازمان امور عشایری همچنین متعهد شد که در زمینه ایجاد بانک اطلاعاتی جامع عشایری و فراهم کردن امکان استفاده از بانک‌های اطلاعاتی موجود عشایر در استان‌ها همکاری کند. استفاده از ظرفیت این سازمان در زمینه هماهنگی با سایر دستگاه‌های اجرایی برای اجرای برنامه‌های بهداشتی و درمانی،  استفاده از ظرفیت این سازمان جهت تامین و تجهیز سرویس‌ها و حمام‌های بهداشتی در مناطق استقرار جامع عشایری، استفاده از ظرفیت این سازمان برای همکاری سایر سازمان‌ها با دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی جهت پوشش مشکلات سلامتی احتمالی هنگام کوچ عشایر، همکاری برای تامین امنیت خانه های بهداشت عشایر از طریق هماهنگ کردن خانواده‌های دریافت کننده خدمات نزدیک خانه بهداشت عشایری یا شورای اسلامی یا سرگروه عشایر منطقه از جمله تعهدات این سازمان است.

وی بیان کرد: سازوکار اجرایی این تفاهم نامه نیز شامل کارگروه ملی با عضویت نماینده امور اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، نماینده معاونت بهداشت که مرکز مدیریت شبکه خواهد بود و دفتر ساماندهی امور عشایر از طرف سازمان امور عشایری خواهد بود. کارگروه استانی نیز با عضویت معاون عمرانی استاندار، معاون بهداشت و رییس گروه توسعه شبکه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و مدیرکل یا مدیر امور عشایر استان جهت اجرا و پایش ساماندهی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جامعه عشایری تشکیل می‌شود. وظایف این کارگروه‌ها اعلام می‌شود.

به گزارش ایرنا، این تفاهم نامه امروز (سه شنبه) به امضای علی رضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کرمعلی قندالی رییس سازمان امور عشایری کشور رسیده است.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/16221
اخبار مرتبط

نظرات شما