گزارش قم فردا از کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در شهر؛

مردم قم هوشیار باشند/ نگرانی از نشانه‌های جدید خیز کرونا

عادی انگاری و بازگشایی‌ها باعث شده آمار بستری بیماران در استان روند صعودی پیدا کند که همین موضوع خبر از موج جدید کرونا را می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  نگرانی از خیز مجدد ویروس کرونا نه تنها در استان قم،‌ بلکه در سطح کشور نیز وجود دارد و کارشناسان همچنان هشدار می دهند که تنها با احساس مسئولیت شهروندان و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که می‌توانیم از شیوع مجدد جلوگیری کنیم و وضعیت کنونی را بهبود بخشیم.
با توجه به طولانی شدن شیوع کرونا در کشور و الخصوص استان و همچنین سرعت پایین واکسیناسیون عمومی به دلایل مختلف باعث شده است که مردم از این روند خسته شوند و پروتکل های بهداشتی که ساده ترین آن زدن ماسک است را کمتر رعایت کنند.

ساده‌انگاری کرونا ضربات جبران‌ناپذیری به همراه دارد
این عادی انگاری در خصوص ویروس کرونا در استان بسیار خطرناک است و ممکن است استان را به یکباره وارد پیک بعدی کند از همین رو بهرام سرمست استاندار قم  در جلسه ستاد مدیریت بحران گفت: خیز موج جدید کرونا در جنوب کشور نمایان است و در صورتی که تدابیر لازم اندیشده نشود احتمال ورود به شرایط دشوارتر جدی است.
وی با اشاره به شرایط کرونایی قم گفت: در صورتی که مردم و مسئولان بخواهند در مسیر ساده انگاری وضعیت کرونایی حرکت کنند بار دیگر ممکن است این استان با امواج جدید بیماری روبه رو گردد.
سرمست خاطرنشان کرد: با افزایش واکسیناسیون عمومی در این استان حجم شکنندگی وضعیت کرونایی کاهش یافته و شاهد استمرار بیشتر شرایط کم خطر خواهیم بود.

مراقب موج جدید و بی سرو صدای کرونا باشید
حتی در این خصوص در روزهای گذشته سید مهدی حسینی ، خبرنگار دانشگاه علوم پزشکی استان در توئیتی به این عادی انگاری و برگزاری مراسم ها در استان اشاره کرد و اعلام کرده است: «در یک عروسی 18نفر به کرونا مبتلا شده اند. متاسفانه در سطح شهرهم خیلی از عزیزان ماسک ها را کنار گذاشته اند و ساده انگاری را در پیش گرفته اند.»

هشدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص افزایش ناگهانی کرونا در قم
از طرفی برگزاری مراسم های مختلف و شروع دورهمی ها بدون در نظر گرفتن ملاحضات بهداشتی عاملی شده است که کارشناسان بهداشتی برای شیوع موج جدید در استان هشدار دهند و نگرانی خود را از موج جدید با شروع یکباره بیماری در استان اعلام کنند.
از همین رو دکتر محمدرضا قدیر ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بر لزوم آمادگی همگانی برای مواجهه با احتمال افزایش ناگهانی کرونا در این استان تاکید کرد.
وی اظهار داشت: در موضوع کرونا، عادی انگاری و بازگشایی‌ها باعث شده آمار بستری بیماران روند صعودی پیدا کند، از این رو همچنان بیمارستان امیرالمومنین(ع) در کنار بیمارستان کامکار، ارائه دهنده خدمات به‌بیماران کرونایی است. 


هشدار خیز جدید کرونا در قم شنیده می‌شود
همچنین در این خصوص سیامک محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تعداد شهرهای قرمز کشور از ۸ شهر در هفته گذشته به ۲۲ شهر طی هفته جاری افزایش یافته و خطر این ویروس همچنان بر تمام نقاط کشور سایه افکنده است.
وی یادآور شد: پیش بینی ها از ورود ویروس هندی در استانهای جنوبی کشور حکایت دارد و با ادامه این روند ممکن است شاهد موج جدید کرونای هندی در استانهای غربی و مرکزی باشیم.
به گفته وی، اگر وضعیت عادی انگاری جاری در جامعه در سریع ترین زمان ممکن مدیریت نشود باید طی ماه های آتی شاهد موج جدید این ویروس در کشور و از جمله قم با توجه به روند شیوع این ویروس به ویژه در استانهای جنوبی و جنوب شرقی باشیم.
وی تصریح کرد: در استان قم طی هفته گذشته شاهد افزایش تعداد مبتلایان کرونایی هستیم و هم اکنون امکان خارج ساختن بیمارستان امیرالمومنین(ع) از پذیرش بیماران کرونایی ممکن نیست.
رییس مرکز بهداشت قم گفت: با وجود کاهش تست های کرونایی در این استان اما تعداد افراد کرونا مثبت در یک هفته گذشته افزایش یافته است.
محبی ادامه داد: اگر وضعیت هفته جاری کرونایی در هفته آینده نیز ادامه یابد، باید شاهد تغییر وضعیت کرونایی این استان و ورود به شرایط دشوارتری باشیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: دانش کنونی مراکز علمی جهان در مورد ویروس کرونا ناقص است و هم اکنون مشخص نیست فردی که قبلا به ویروس ووهانی و انگلیسی مبتلا شده آیا امکان درگیری با ویروس هندی را دارد یا نه؟
محبی افزود: تالاری های پذیرایی یکی از پاشنه آشیل های خطرناک استان در مسیر مبارزه با کروناست و در چند روز گذشته فقط از یک مراسم برگزار شده در این تالارها ۱۸ فرد مبتلا به کرونا مثبت شناسایی شده اند.
وی با اشاره به اینکه فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی در آبمیوه و بستنی فروشی ها رعایت نمی شود، ادامه داد: روند کنونی رعایت پروتکلهای بهداشتی در بسیاری از مراکز خدمات رسان و تفریحی نگران کننده است.
رییس مرکز بهداشت قم با تاکید بر اینکه میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه در بانکهای خصوصی نامطلوب است، گفت: درصد استفاده از ماسک در این استان ۷۴ درصد برآورد می شود.


در هر صورت امیدواریم شهروندان قمی و مسئولین از این عادی انگاری جلوگیری کنند تا استان دچار موج جدید کرونا نشود و از طرفی واکسیناسیون با سرعت بیشتری پیگیری شود تا هر چه سریعتر بتوانیم به روال زندگی گذشته بدون ماسک برگردیم.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/27018
اخبار مرتبط

نظرات شما