پنل های خورشیدی سرمایه گذاری دو سر برد خانگی در قم

قم به دلیل شرایط اقلیمی خود از توان ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بخش پنل‌های خورشیدی برخوردار در بخش خانگی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، تولید برق توسط نیروگاه‌‌‌ها اثرات گسترده‌ بر محیط زیست می‌‌گذارد‌، به گونه‌ای که فرآیند احتراق در آن آلاینده‌‌های هوایی تولید می‌‌کند که می‌‌تواند در سطح وسیع گسترش یابد به همین خاطر کشورها به سمت استفاده از نیروگاه های خورشیدی برق رفته اند.

قم سال هاست که جز کلان شهرهای آلوده کشور است، قم به دلیل شرایط اقلیمی خود از توان ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بخش پنل‌های خورشیدی برخوردار است.

سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های خورشیدی به شکلی است که بعد از گذشت دوره بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاران همراه با سود اقتصادی است،

به گفته معاون اقتصادی امور اقتصادی دارای استان قم با توجه به گزارش دقیق سیستم های آفتاب نگار، ساعات آفتابی در طول روز و میانگین روزهای آفتابی سال در استان قم، چشمگیر است و سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه انرژی خورشیدی در این استان، توجیه علمی و اقتصادی دارد.


وی اظهار داشت: در حال حاضر زیر ساخت لازم برای احداث نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی حوض سلطان  فراهم شده و استان قم از سرمایه گذاران بزرگ در این زمینه، استقبال می کند.

نیره مظهر افزود: اقلیم و جغرافیای ویژه قم در منطقه کویری، نزدیکی به پایتخت، حضور صنایع بزرگ و … شرایط طبیعی و طلایی خاصی را برای بهره مندی از انرژی خورشیدی و احداث نیروگاه خورشیدی در استان، فراهم آورده است.

مظهر با اشاره به اینکه اولویت اقتصادی استان در حمایت از سرمایه گذاران، حفظ طبیعت، منابع طبیعی و صنایع پاک است، افزود: انرژی خورشیدی به عنوان انرژی پاک، منحصر به فردترین منبع انرژی تجدید پذیر در طبیعت است و احداث نیروگاههای خورشیدی به جایگزینی انرژی های پاک تجدید پذیر با سوخت های فسیلی منجر میشود که برای ما بسیار مهم است و از آنجا که دارای پیوست زیست محیطی است، حمایت از سرمایه گذاران در این عرصه را دو چندان می کند.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان با بیان اینکه میانگین انرژی تابشی خورشید در قم روزانه، بالاتر از ۸ساعت و در سال این استان بیش از ۳۰۰۰ ساعت آفتابی دارد، استفاده از مدلهای انرژی خورشیدی نظیر کلکتورهای خورشیدی یا سیستم‌های فتوولتائیک صرفه اقتصادی دارد و‌ قابل توجیه است.


یکی از مزایای نیروگاه خورشیدی سازگاری آن با روند مصرف برق است زیرا زمانی که مصرف برق افزایش پیدا می‌کند فعالیت نیروگاه خورشیدی نیز بیشتر می‌شود،از دیگر مزایای عمده نیروگاه‌های خورشیدی سازگاری آن با محیط زیست است.

به دلیل شرایط اقلیمی قم گسترش نیروگاه خورشیدی خانگی ظرفیت بسیار بالایی داد، به گفته مدیر دفتر بازار برق قم  بر اساس هماهنگی های صورت گرفته بین شرکت توزبع برق استان با بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) به متقاضیان واجد شرایط جهت احداث نیروگاه خورشیدی خانگی به میزان ۵ کیلووات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره اختصاص داده شود.

 مهاجری با بیان اینکه بسیج سازندگی سپاه مجوز صدور ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی در سطح استان قم را دارد، اضافه کرد: تاکنون تعداد ۳۰ متقاضی موفق به نصب و بهره برداری این نیروگاه شده اند و تعداد ۷۰ مورد دیگر نیز در شرف معرفی به بانک و انجام کار قرار دارد.

وی با اشاره به تسهیلات کم بهره  جهت احداث نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در سطح استان تاکید کرد: این تسهیلات به متقاضیانی داده می شود که مالکیت فضای مورد نظر به نام شخص درخواست کننده باشد و ملک مورد نظر دارای سند تک‌ برگ و یا دفترچه ای باشد و اشتراک برق نیز به نام متقاضی باشد.

مهاجری تصریح کرد: پس از رویت اصل مدارک مالکیت، شناسایی قبض برق متقاضی و بازدید از محل نصب پنل خورشیدی،تصویر مدارک شناسایی جهت صدور مجوز نصب و احداث به پیمانکار مربوطه معرفی می شوند.    

مدیر دفتر بازار برق قم اظهار داشت: اجرای سامانه خورشیدی ۵ کیلو واتی که با استفاده از تسهیلات بند (ه) تبصره ۱۶ قانون بودجه در سال ۹۹ به مبلغ ۵۰ میلیون تومان  شروع شد و با مسئولیت سازمان بسیج سازندگی با پیمانکاران مربوطه هماهنگ های لازم  صورت گرفت.

ادامه داد: با توجه به هماهنگیهای سازمان بسیج سازندگی با بانکهای عامل ارایه دهنده تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی وهمکاری بانکها، امسال همچنان پرداخت آن ادامه دارد و جهت استفاده از این تسهیلات تا ۱۰۰ میلیون تومان  هماهنگی های لازم صورت گرفته است.

وی یادآور شد:شرکت توزیع نیروی برق استان مسئولیت انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق تولید شده با مبالغ مصوب و  هماهنگی و نظارت بر اجرا و صدور صورتحسابهای آن و  پیگیری ارسال به ساتبا را دارد.

اسفند سال گذشته پیشنهاد مجوز ایجاد شهرک نیروگاه خورشیدی در قم مطرح شد تا در روند احداث نیروگاه خورشیدی سرعت عمل بیشتری صورت گیرد.


به گفته کارشناسان امر می توان تولید انرژی خورشیدی را یکی از فرصت های سرمایه گذاری در استان قم است از طرفی پنل های خورشیدی معمولا وارداتی هستند و تولید این پنل ها می تواند مسیر ایجاد نیروگاه های خورشیدی در قم را هموار کند.

تیر ماه سال جاری کلنگ احداث کارخانجات ایجاد پنل و سلول های تولید انرژی خورشیدی در قم در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار و با  سرمایه گذاری حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی به زمین زده شد

از جمله مزایای پنل های خورشیدی ( انرژی خورشیدی )، مهمترین چیز این است که انرژی خورشیدی یک منبع انرژی واقعی است. این را می توان در تمام نقاط جهان استفاده کرد و هر روز در دسترس است. بر خلاف برخی از منابع انرژی دیگر نمی توان انرژی خورشیدی را از دست داد. انرژی خورشیدی تا زمانی که ما خورشید داشته باشیم، در دسترس خواهد بود، سرمایه بزرگی که از خلقت قم در این شهر بوده و متاسفانه بدون استفاده در حال از دست رفتن سرمایه است.

همچنین یکی دیگر از مزایا انرژی خورشیدی، سیستم های انرژی خورشیدی به طور کلی نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارند. شما فقط باید آنها را نسبتا تمیز نگه دارید، بنابراین پاک کردن آنها چند بار در سال را باید انجام داد

متقاضیان طرح ایجاد نیروگاه های خورشیدی خانگی می توانند برای پیگیری ثبت نام در  طرح  به مدیریت اشتغال سازمان بسیج سازندگی استان قم واقع در میدان امام خمینی (ره)، کوچه ۲۲، پلاک ۱۳ مراجعه کنند.


 با توجه به بررسی صورت گرفته و میانگین برخورداری از خورشید در فصول مختلف سال بازگشت سرمایه در مدتی بالغ بر چهار سال صورت می گیرد و پس از آن در حدود ۱۶ سال در سود خالص فعالیت ادامه خواهد داشت .

در طرح متقاضیان طرح نیروگاه های خورشیدی متقاضیان اشتغال می توانند با نصب پنل های خورشیدی در پشت بام با فضای باز به متراژ تقریبی ۶۰ متر مربع در طول سال نسبت به تولید برق و فروش آن به شرکت توزیع برق که دارای قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله است اقدام کرده و درآمدزایی داشته باشند.

عدم تولید گازهای گلخانه ای، بهره برداری از فضاهای غیر قابل استفاده مانند پشت بام ، عمر طولانی تجهیزات اصلی طرح که بالغ بر 25 سال است، اجرای طرح شامل خرید و نصب و راه اندازی توسط شرکت مجری (پیمانکار)، دریافت تسهیلات 50 میلیون تومانی به صورت قرض الحسنه با اقساط پنج ساله از طریق بانک های عامل، نداشتن ضرر و زیان جسمی و روانی برای اعضا خانواده و همسایگان، دارا بودن قرارداد خرید تضمینی برق تولیدی توسط شرکت توزیع برق با محاسبه ضریب تعدیل (افزایشی) و برخورداری از حمایت فکری و روانی سازمان بسیج سازندگی و حمایت قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی و دولت از جمله محاسن و ویژگی های این طرح می باشد.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/31991
اخبار مرتبط

نظرات شما