رئیس سازمان نظام پرستاری استان قم:

پرستاران مرزبانان زیستی کشور هستند

رئیس سازمان نظام پرستاری استان قم گفت: پرستاران مرزبانان زیستی کشور هستند، بیمارستان را بدون هر کادری می‌توان تصور کرد؛ اما بدون وجود پرستار نمی‌توان تصور کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به مناسبت روز پرستار با یکی از پرستان نمونه استان که در طول دوران کرونا همواره در صف اول حوزه مدیریت و درمان بود به گفتگو نشستیم.

علی‌اکبر قربانی بیش از ۳۳ سال است که در مجموعه درمان در حال فعالیت است، و در بخش‌های مختلف از جمله آموزشی، بالینی، کارشناس حوادث دانشگاه، کارشناس پدافند غیرعامل، پرستار بخش، عضو چهار دوره سازمان نظام پرستاری، دو دوره رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری، عضو رسیدگی به تخلفات هیأت تجدیدنظر نظام‌پزشکی و کارشناس پزشکی قانونی به ارائه خدمت پرداخته است.

قم فردا: در دوران کرونا شما جز پرستاران پای‌کار بودید دراین‌خصوص و انگیزه خود بگویید.

قربانی: قدردانی اساسی از مجموعه رسانه داریم که در دوران شیوع کرونا حمایت همه‌جانبه از کادر درمان انجام دادند و باعث قوت قلب برای همکاران ما در آن زمان بودند، فضای مثبت رسانه‌ای که در کشور ایجاد شده بود کمک زیادی به مجموعه کادر درمان کرد؛ زیرا آن زمان تصور می‌کردیم که ما نتوانیم از پس‌کار بربیاییم؛ اما مجموعه رسانه بدون هیچ چشم ‌داشتی به مجموعه کادر درمان کمک کردند تلاش‌های افراد رسانه‌ای جایی دیده نمی‌شود ان‌شاءالله که مأجور باشند.

در دوران کرونا در دو بخش درحال‌خدمت رسانی بودم یک بخش در بیمارستان و یک بخش هم در ستاد حوادث غیرمترقبه بودم این ستاد دقیقاً از زمانی که رسماً اعلام شد کرونا به ایران آمده است فعال شد، و یک روز قبل از آن هم ستاد پیشگیری، کنترل و مقابله با کرونا را تشکیل دادیم و من به‌عنوان کارشناس اصلی دبیرخانه ستاد انتخاب شدم.

این ستاد در اوایل روزی حتی سه الی چهار بار تشکیل جلسه می‌داد در این ستاد توانستیم تمام ظرفیت‌های استان را به کار بگیریم تا بتوانیم سیاست‌گذاری‌ها در حوزه استان را سمت‌وسوی عملیاتی دهیم، این ستاد باعث شد مدیریت کرونا در قم شکل بگیرد و الگویی برای کشور شد.

علاوه بر مدیریت کرونا باید خدمات دیگر درمانی نیز ارائه می‌شد زیرا مردم به خدمات دیگر درمانی نیاز داشتند، بخش دیگر از زمانم را در بیمارستان فرقانی در اورژانس، آی‌سی‌یو و دیالیز به بیماران کرونا خدمت می‌کردم؛ زیرا کرونا بسیاری از بیماری‌های کلیوی را ایجاد کرد، اولویت اول ما مردم بودند؛ چون غیر از کادر درمان کس دیگری نبود که به داد مردم برسد.

قم فردا: اهمیت شغل پرستاری که آن را با نام حضرت زینب سلام‌الله‌علیه می‌شناسند چیست و چرا در اسلام این شغل مقدس معرفی می‌شود؟

قربانی: حرفه پرستاری دو بُعد دارد یک بُعد معنوی و عاطفی دارد که ارزشمند است که پرستاری از فعل پرستش آمده است که کار بسیار مقدسی است و همه ما قبل اینکه مادر باشیم، پدر باشیم، خواهر و برادر باشیم پرستار هستیم، مراقبت از انسانی که نیاز به کمک دارد ارزش معنوی بالایی دارد دقیقاً همان کاری که حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در کربلا انجام دادند.

قم فردا: به نظر شما جایگاه پرستاران در جامعه و میان مردم چیست؟

قربانی: رهبر معظم انقلاب در مورد هیچ حرفه‌ای غیر از نیروهای نظامی و امنیتی  به‌اندازه حرفه پرستاری با جزئیات صحبت نداشتند، بیانات رهبر معظم انقلاب را اگر در یک مجموعه جمع‌آوری کنیم و اعلام نکنیم از طرف چه کسی است همه تصور خواهند کرد گوینده این سخنان یک فعال صنفی حرفه‌ای این سخنان را گفته است.

اکنون باتوجه‌به تهدیداتی مختلف از جمله تهدیدات زیستی که در کشور وجود دارد پرستاران مرزبانان زیستی کشور هستند، بیمارستان را بدون هر کادری می‌توان تصور کرد؛ اما بدون وجود پرستار نمی‌توان تصور کرد.

جامعه ما به سمت پیری حرکت می‌کند و بعدازاین همه این‌ها نیاز به مراقبت دارند، مراقبت هم هنر و تخصص پرستاران است امروز یکی از بااهمیت‌ترین حرفه‌ها برای تضمین سلامت جامعه حرفه پرستاری است، امیدوارم متناسب با آن هم ما بعضاً در نظر گرفته شود تا پرستاران نیز دلگرم شوند.

قم فردا: کمی از دغدغه پرستاران بگویید.

قربانی: اجرای قانون دغدغه اصلی پرستاران است قانون خوبی در حوزه پرستاری وجود دارد و جز مشاغل سخت و زیان‌آور است در قانون ارتقا بهره‌وری و تعرفه‌گذاری نیز پیش‌بینی‌شده است و انتظار این است که این قوانین به‌درستی و غیر سلیقه‌ای اجرا شود.

اغلب پرستاران خانم هستند و دغدغه‌های خودشان را دارند که چندوجهی است باید مسائل طوری رقم زده شود که این قشر ویژه‌تر دیده شود اگر دنبال جوانی جمعیت و ازدیاد نسل هستیم قشر پرستاری می‌تواند الگو جامعه باشند باید سهل‌گیری که در قوانین وجود دارد برای این‌ها هم لحاظ شود و مزایای حرفه‌ای به‌قدری باشد که این‌ها هم بتوانند با حداقل دغدغه کار کنند.
بسیاری از همکاران ما اضافه‌کار اجباری دارند؛ زیرا نیروی پرستار کم و بیمار زیاد است اما پرداختی این اضافه‌کار اجباری بسیار اندک به‌اندازه ساعتی ۲۰ هزار تومان است که با کسر مالیات پلکانی و بعد از هفت ماه پرداخت می‌شود.
با این شرایط کار مردم را نمی‌شود رها کرد، مسئولان این جایگاه را درک کنند.

مردم در بیمارستان حداکثر پرستاران را می‌بینند و این قشر باید پاسخگوی همه آنچه که وظیفه آنها نیست هم باشند، اگر کمبودی وجود دارد مربوط بخش‌های دیگر درمان است؛ اما ازآنجاکه در تیررس نیستند پرستاران پاسخگو هستند و ازآنجاکه پرستاران نمی‌خواهد مردم سرگردان شوند پاسخگوی اموری که وظیفه آنها نیز نیست هستند که گاهی ابراز ناراحتی از سوی مردم وجود دارد به همین دلیل است که پرستار باید پاسخگوی کارهایی باشد که وظیفه‌اش نیست.

پرستاران تنظیم‌کننده و هماهنگ کنند تیم درمان هستند که اگر نباشند مردم و بیماران آسیب می‌بینند.

قم فردا: از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم.

قربانی: من هم از شما تشکر می‌کنم.

گفتگو‌ از مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/46104
اخبار مرتبط

نظرات شما