قم فردا گزارش می‌دهد؛

صنعت خوش‌قدم کفش قم

استان قم با داشتن ۳۵۰ واحد صنعتی قطب تولید کفش‌های ماشینی کشور به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» قم دارای ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بسیاری زیادی است تا جایی که حتی شاید بسیاری از مردم قم هو از آن اطلاع نداشته باشند، چندین عنوان پایتخت جهانی و ملی بودن برای یک استان کوچک مانند قم اتفاق بزرگی است.

قم به‌عنوان پایتخت فرش ابریشمی جهان، پایتخت کامپیوتر ایران، پایتخت فرهنگی جهان شیعه، پایتخت دوم ادبیات کودک و نوجوان ایران، قطب تولید معارف دینی در ایران، قطب تولید مطالب اسلامی، یکی از قطب‌های انتشار کتاب پس از تهران و بزرگ‌ترین قطب انتشار کتاب‌های دینی در خاورمیانه شناخته می‌شود.

استان قم با داشتن ۳۵۰ واحد صنعتی قطب تولید کفش‌های ماشینی کشور به شمار می‌رود.

 تولید کفش در استان قم یکی از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی در قم است در این زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مشکلی که در آمار صادرات استان قم وجود دارد این است که همه صادرات از گمرک قم اتفاق نمی‌افتد و برخی از صادرات از گمرک دیگر استان‌ها انجام می‌شود و یا حتی با کارت بازرگانی دیگری صورت گیرد؛ اما برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات کفش ماشینی کشور از تولیدات استان قم است.

کمبود کارگر در صنعت کفش قم

موسوی معاون ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: استان قم جایگاه ویژه‌ای در صنعت و به‌خصوص صنعت کفش دارد به‌نحوی‌که هم اینک در واحدهای تولیدی این استان با کمبود کارگر روبه‌رو هستیم.

به گفته کارشناسان در سال جاری فقط ۸۹ روز هوای پاک در قم وجود دارد حرکت به سمت صنایع پاک یک مزیت است صنعت کفش یکی از صنایع پاک است که فاقد بسیاری از آلایندگی‌های صنایع دیگر است و کاملاً بومی این استان و جزو مزیت‌های اقتصادی مهم آن است.

 محمدجواد شاکر آرانی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم با اشاره به تولید ۷۰ درصد کفش ماشینی کشور در این استان گفت: کفش ماشینی از جمله خوشه‌های صنعتی موفق در قم است و فعالان این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های قابل‌توجه استان در صنعت کفش، محصولات تولیدی خود را به بازارهای داخلی و بین‌المللی صادر می‌کنند. 
  
 حدود ۳۵۰ واحد صنعتی و صنفی مجوزدار تولید کفش در استان قم وجود دارد، همچنین این صنعت در استان حدود ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵ هزار شغل غیرمستقیم به وجود آورده‌‌ است.

تولید قالب کفش در قم

به گفته رئیس انجمن کفش ماشینی استان قم، یکی از اقدامات متولیان کفش ماشینی استان قم را راه‌اندازی واحد صنعتی تولید قالب‌های کفش ماشینی با مشارکت یک شرکت چینی است که هم اکنون این واحد صنعتی در شهرک صنعتی محمودآباد مشغول تولید قالب‌های کفش ماشینی و همچنین ارائه آموزش به یک ۱۳۰ کارآموز ایرانی است.

در راستای ارائه ظرفیت‌های کفش ماشینی قم هفتمین نمایشگاه تخصصی کفش قم با ۴۰۰ غرفه در هفته جاری در محل نمایشگاه‌های قم شروع به کارکرده است، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی برای معرفی این صنعت می‌تواند باعث رونق اقتصادی و آورده ارزی برای استان شود.

صادرات کفش ماشینی و دمپایی قم حدود ۱۵ سال پیش آغاز شد و این محصول طی چند سال گذشته، کالای نخست صادراتی قم بود. رونق صادرات پاپوش‌های صنعتی زمانی اوج گرفت که چند نمایشگاه بین‌المللی با تلاش فعالان این صنعت در قم برگزار شد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم گفت: حداقل ۵۰۰ تاجر خارجی از ۳۰ کشور دنیا به استان قم برای بازدید از این نمایشگاه دعوت و اسکان داده شده است امیدوار هستیم این باعث شود هم صادرات کفش استان قم افزایش پیدا کند همه تولید کفش استان قم افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه یکی از هزاران ظرفیتی است که در بخش صنعت و تولید کشور و استان قم وجود دارد این پیشرفت قابل‌مقایسه با چند سال قبل نیست، صنعت کفش استان قم هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی رشد بسیار خوبی داشته است نمونه‌های محصولاتی که امروز در استان قم تولید می‌شود و در نمایشگاه به‌نمایش‌درآمده است در سطح برندهای جهانی است.

ابدالی خاطرنشان کرد: نمایشگاه سال گذشته برای تولیدکنندگان دستاوردهای بسیار خوبی داشت، بعد از نمایشگاه سال قبل بسیاری از تولیدکنندگان تقاضا کرده‌اند که نام آن‌ها در نمایشگاه بعدی حتماً رزرو باشد و حدود دوبرابر تعدادی که امروز در غرفه‌ها حضور دارند متقاضی وجود داشت که متأسفانه به جهت فضای نمایشگاه نتوانستیم در خدمت همه تولیدکنندگان باشیم.

سلیمانی دبیر ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی کفش قم با اشاره به استقبال غیرایرانی‌ها از این نمایشگاه بیان داشت: بر اساس آمار احصا شده، از ۳۴ ملیت جهان از این نمایشگاه بازدید داشته‌اند که بیشترین بازدیدکنندگان خارجی از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، آذربایجان، ازبکستان و هندوستان بودند.

همچنین شعبان زاده رئیس انجمن صنفی کفش ماشینی استان قم بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود طی برگزاری این نمایشگاه هزار تاجر و فعال اقتصادی خارجی در کنار ۳۰ هزار تولیدکننده و علاقه‌مند از شهرهای مختلف ایران از این نمایشگاه بازدید کنند.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در ۹ماهه ابتدایی امسال ۶۳ میلیون دلار صادرات کفش از ایران صورت گرفت، گفت: صنعت کفش ایران سهم ۳ میلیارددلاری در بازارهای جهانی دارد.

موسوی خاطرنشان کرد: بازار اوراسیا سالانه بیش از ۳۷۰ میلیارد دلار واردات دارد که صنعت کفش ایران می‌تواند سهم خوبی از این ظرفیت داشته باشد.

حل معضل بیکاری قم با توسعه صنعت کفش
 
در این میان اگر بتوان با ارائه تسهیلات بیشتر به صنعتگران کفش ماشینی قم و جذب نیروی کارگر و متخصص در این صنعت سهم صادرات قم از ۷۰ درصد هم‌افزایش پیدا خواهد کرد و بدون اغراق صنعت کفش ماشینی قم می‌تواند درصد بالایی از بیکاری قم را حل کند.

یکی از طرح‌هایی که برای توسعه صنعت کفش فقط ایجاد شهرک تخصصی کفش و دمپایی قم  بود ۴ سال پیش آیین کلنگ‌زنی این شهرک در مراسمی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، استاندار قم و مسئولان محلی برگزار شد.

تولیدکنندگان کفش و دمپایی قم امیدوار بودند که در این شهرک تمامی زنجیره‌های تولید جانمایی شده و اقدام مبارکی برای توسعه این خوشه صنعتی انجام شود. این شهرک در قالب فاز توسعه ۹۶ هکتاری شهرک صنعتی شکوهیه پیش‌بینی شده و قرار بود در مرحله نخست زمینه اشتغال ۶۰۰ نفر فراهم شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن کفش ماشینی استان می‌گوید: چند سال تلاش کردیم تا این شهرک ساخته شود، ولی زیرساخت‌های آن آماده نشده است. شرکت شهرک‌های صنعتی، قیمت زمین را افزایش داده و به دلیل ساخت کمربندی، چند هزار متر از محدوده این شهرک برای ساخت جاده در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/47200
اخبار مرتبط

نظرات شما