نشست هم‌اندیشی پژوهشگران صحیفه سجادیه در قم برگزار شد

پنجمین نشست هم‌اندیشی مدرسان و پژوهشگران صحیفه سجادیه با موضوع «حوزه‌های علمیه و راهکارهای ترویج معارف صحیفه سجادیه» روز پنجشنبه با حضور جمعی از مدرسان حوزه علمیه، پژوهشگران و نویسندگان در جامعه‌المصطفی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی، در ابتدای این نشست در سخنانی، بر استفاده از راهکارهای صاحب نظران در زمینه ترویج مبانی صحیفه سجادیه تاکید کرد و با اشاره به فعالیت‌های جامعه المصطفی در این زمینه، اظهار داشت: جامعه المصطفی در زمینه های گوناگون اعم از آموزشی، پژوهشی وغیره در این زمینه فعالیت نموده‌است.

حجت‌الاسلام جعفر کریمی قدوسی، با اشاره به وجود طلاب حافظ صحیفه سجادیه در جامعه المصطفی، تصریح کرد: در نظر داریم فعالیت‌های ترویجی نیز انجام شود و یکی از این موارد، برگزاری دوره‌های آموزشی آزاد است.

معاون فرهنگی تربیتی آشنایی با معارف صحیفه سجادیه را ضروری برشمرد و ابراز کرد: در عرصه پژوهشی و به اهتمام طلاب جامعه المصطفی، تاکنون صحیفه سجادیه به بیش از ده زبان ترجمه شده و مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی بیش از سی کتاب در این باره به چاپ رسانده است.

کریمی بیان کرد: آشنایی با صحیفه سجادیه و انس با آن، اثر وضعی اخلاقی، تربیتی و معنوی در افراد دارد.

موسس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه نیز تحصیل علم را مقدمه عمل صالح برشمرد و بیان کرد: یادگیری علماگر نتیجه عملی نداشته باشد و اسلام و معارف آن را ترویج نکند، بی فایده‌است.

آیت الله ابوالقاسم وافی با اشاره به روایتی از معصومان(ع) بیان کرد: علم اگر عمل را پیدا کند، آن را صدا می زند. اگر عمل پاسخ داد، علم رشد می یابد، وگرنه علم وبال می شود.» افزود: یادگیری معارف نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، قرآن و علومی مانند فقه، اصول وغیره مقدمه عمل و عمل، مقدمه قرب الی الله است.

موسس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه، با بیان اینکه عمل صالح هم مراتب دارد، ابراز داشت: آشنایی با مبادی دینی، مقدمه ساختن انسان و زمینه سعادت دنیا و آخرت است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم صحیفه سجادیه مورد استفاده خانواده‌ها قرار گیرد، باید جزوات کوچکی تهیه نماییم که دربردارنده معارف این کتاب ارزشمند باشد تا این معارف به خوبی ترویج شود.

وافی، ضمن تاکید بر نشر آموزه‌های ناب و آموزنده صحیفه سجادیه، از مظلومیت صحیفه سجادیه سخن به میان آورد و تصریح کرد: باید صحیفه سجادیه را جهانی کنیم و در این عرصه بکوشیم.

وی، با اشاره به ویژگی های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، اظهار داشت: هیچ جای شبهه ای در ادعیه صحیفه سجادیه وجود ندارد و باید در زمینه ترویج مبانی، معارف و آموزه‌های این کتاب گران‌قدر همت گماریم.

مدیرکل قرآن و حدیث جامعه المصطفی نیز در ادامه این نشست از اقدامات جامعه المصطفی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی در زمینه ترویج و تبیین مبانی و معارف صحیفه سجادیه سخن به میان آورد و بر فعالیت روزافزون در این عرصه تاکید کرد.

حجت‌الاسلام محمدحسین رفیعی با اشاره به وجود گرایش صحیفه سجادیه در مقطع دکتری در جامعه المصطفی، حفظ صحیفه سجادیه را یکی از امتیازاتی دانست که در هنگام پذیرش طلبه در جامعةالمصطفی مدنظر قرار می‌گیرد.

وی افزود: باید بررسی کنیم که چگونه می‌توان زبور آل محمد(ص) بیش از پیش در حوزه های علمیه و مراکز علمی ترویج گردد و باید در این زمینه راهکارهای موثر ارائه دهیم.

شایان ذکر است حاضران در جلسه نیز در بخشی از این نشست، به بیان مباحثی مانند نیاز جامعه به معارف صحیفه سجادیه و راهکارهای ترویج آن اشاره کردند.

همچنین از حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری ابهری، فعال در حوزه کودک و نوجوان با موضوع صحیفه سجادیه و خانم احمدی، مترجم صحیفه سجادیه و مولف معجم صحیفه سجادیه با اهدای لوح تجلیل به عمل آمد.

در پایان نشست، تفاهم نامه همکاری بین معاونت فرهنگی- تربیتی جامعه‌المصطفی و بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه به امضای حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی قدوسی و آیت‌الله وافی رسید.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/30704
اخبار مرتبط

نظرات شما